25 Mart 2013 Pazartesi 11:42
2338 Okunma
İthalat çiftçiyi vuruyor

HABER MERKEZİ
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, pazarlama gücü yetersiz olan, ithal ürünler karşısında rekabet gücü bulamayan üreticilerin her geçen yıl baklagil ekiminden vazgeçtiğini, baklagil verimlerinde artış olmasına rağmen ekim alanlarının daralması nedeniyle üretimin azaldığını bildirdi.
Bayraktar, gelecek yıllarda baklagiller üretiminde gerilemenin durdurulması için ürün değerlendirme ve pazarlama imkânları sağlanarak ülkesel bir baklagil politikası oluşturulması, üretimde yeniden atılım sağlanması için gerekli tedbirler alınması gerektiğini vurguladı. Bayraktar, şunları kaydetti: “Türkiye baklagil üretiminde yüzde 44’lük payla nohut ilk sırada yer almaktadır. Ülkemizde 2012 yılı rakamlarına göre 438 bin ton olan toplam mercimek üretimimizin yüzde 94’ünü kırmızı, yüzde 6’sını ise yeşil mercimek oluşturmaktadır. Toplam baklagil üretiminden yüzde 17 pay alan kuru fasulye ise ülkemizin hemen hemen bütün bölgelerinde yetiştirilmektedir.”     

Ekim alanı yüzde 61.9 azaldı
Şemsi Bayraktar, 1990 yılı sonrası Toprak Mahsulleri Ofisi’nin (TMO) baklagil alımlarını azaltması, 1994’te tamamen durdurması ve yerine herhangi bir baklagil pazarlama politikası oluşturulmamasıyla birlikte üreticinin pazarlama sorunu yaşadığını bildirdi.
Ürünü elinde kalan üretici baklagil ekim alanlarını fiyat garantisi bulunan ve üretimi daha kolay olan diğer ürünlere kaydırdığını belirten Bayraktar, şu bilgileri verdi:
“1990-2012 döneminde toplam baklagil ekim alanı yüzde 61.9 azaldı. 1990 yılında 20 milyon 259 bin 990 dekar olan ekim alanı 2012 yılında 7 milyon 723 bin 446 dekara indi. TMO’nun alımları bıraktığı 1994 yılından itibaren ülkemizde üretilen ve ihracata konu olan baklagiller içinde sadece kırmızı mercimek, tarım satış kooperatifi olan Güneydoğubirlik tarafından alındı. 2005 yılından itibaren ise alım yapmadı. 1990 yılına göre baklagiller toplam ekim alanı yüzde 62 oranında azaldı. Azalma yüzde 92 ile en fazla yeşil mercimek ekim alanında görülürken, kırmızı mercimek ekim alanında yüzde 66, kuru fasulye ekim alanında yüzde 46, nohut ekim alanında yüzde 53 geriledi. Diğer kuru baklagillerden 1990 yılında 400 bin dekar alanda üretimi gerçekleştirilen baklanın ise ekim alanı yüzde 79 oranında azalarak 85 bin 334 dekara indi.”

Üretim geriliyor
TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 1990 - 2012 döneminde ekim alanlarının nohutta 8.9 milyon dekardan 4 milyon 162 bin 416 dekara, kırmızı mercimekte 6.3 milyon dekardan 2 milyon 147 bin 875 dekara, yeşil mercimekte 2.76 milyon dekardan 226 bin 903 dekara, fasulyede 1.71 milyon dekardan 931 bin 740 dekara, baklada 400 bin dekardan 85 bin 334 dekara, toplam alanda ise 20 milyon 259 bin 990 dekardan 7 milyon 723 bin 446 dekara indiğini vurguladı.

İthalat artıyor
TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Türkiye’de baklagiller üretiminin büyük ölçüde iç tüketime yönelik olarak kullanıldığını, bununla birlikte özellikle nohut ve mercimekte 1990’lı yıllarda ihracatta ön sıralarda yer alındığını bildirerek, şunları kaydetti: “Türkiye, 1990 yılında toplam 846 bin ton mercimek üretimiyle dünya ihracatının yüzde 47’sini karşılayarak ilk sırada yer aldı. Aynı şekilde 1990 yılında 860 bin ton nohut üretimi ile dünya ihracatının yüzde 62’sini karşılayarak ilk sıraya yerleşti. Üretimin düşmesiyle Türkiye, ithalat yapar hale geldi. Kuru fasulye ithalatı 2000 yılında 19 bin 947 ton iken yüzde 43.4 artarak 2012 yılında 28 bin 609 tona, yeşil mercimek ithalatı 2000 yılında 9 bin 953 ton iken, yüzde 142 oranında artarak 24.081 tona, kırmızı mercimek ithalatı 2000 yılında 100 bin 124 ton iken yüzde 43.7 oranında artarak 143.891 tona, nohut ithalatı 2000 yılında 7 bin 411 ton iken yüzde 371.4 oranında artarak 2012 yılında 34 bin 938 tona ulaştı.”

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100