Bu haber kez okundu.

Madenlerimizi işlemeden satıyoruz

YENİ MESAJ - İSTANBUL
Türkiye'de yaklaşık 750 bin kişiye istihdam sağlayan maden ve doğal taş sektörü, 2012 yılı için hedeflediği yüzde 10'luk büyümeye doğru ilerliyor. Yılın ilk altı ayında maden ürünleri ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre değerde yüzde 5.29 artışla 1.93 milyar dolar olarak gerçekleşti. Haziran ayında ise maden ihracatımız ilk defa 400 milyon dolar sınırını aşarak, 411.8 milyon dolara yükseldi. Maden ihracatının yüzde 44.3'ünü ise 857.9 milyon dolarla doğal taş, bir başka ifadeyle mermer ve granit ihracatı oluşturdu. Doğal taş ihracatı bir önceki yılın aynı dönemine göre değerde yüzde 11.29 oranında arttı. Bu dönemde yüzde 63'lük artışla Hindistan'a yapılan maden ürünleri ihracatı ilgi çekici oldu.

Cevher satıyoruz
Yılın ilk yarısında doğal taşlarda 857.9 milyon dolar, metalik cevherlerde 645.5 milyon dolar, endüstriyel minerallerde 320.2 milyon dolar, ferro alyajlarda (Demir karışımı değişik maddeler) 67.2 milyon dolar ve diğer madencilik ürünlerinde 39.7 milyon dolar olmak üzere toplam 1.93 milyar dolar ihracat gerçekleştirildi.
Söz konusu dönemde en fazla ihracatı yapılan ürünler sırasıyla şöyle: 439.4 milyon dolarla işlenmiş mermer ve traverten, 390.3 milyon dolarla blok mermer ve traverten ve 214.6 milyon dolar ile krom cevheri ve konsantresi oldu. Blok mermer ve traverten ihracatı yüzde 18.7, işlenmiş mermer ve traverten ihracatı ise yüzde 8.8 artış gösterdi.
Ocak-Haziran döneminde madencilik ürünleri içinde ihracatı en çok artan ürün grupları yüzde 113.3 artış sonucu 17.5 milyon dolarla demir cevherleri, yüzde 66.6 artış sonucu 63.2 milyon dolarla kurşun cevherleri ve yüzde 22.2 artış sonucu 11.1 milyon dolarla perlit oldu.

Kobaltın fiyatında patlama
Birim ihraç fiyatları bazında ilk altı aylık dönemde en fazla artış gösteren ürün grupları ise kobalt cevherleri, tabii taşlardan kaldırım ve döşeme taşları ile kalay cevherleri oldu. Kobalt cevherlerinin birim ihraç fiyatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 741, tabii taşlardan kaldırım ve döşeme taşlarının yüzde 559, kalay cevherlerinin ise yüzde 500 oranında artış gösterdi.

Çin öncelikli pazar
İlk altı aylık dönemde en fazla ihracat yapılan ülkeler ise şöyle: 760.4 milyon dolarla Çin, 157.9 milyon dolarla ABD, 73.8 milyon dolarla Hindistan, 64 milyon dolarla İtalya ve 57.2 milyon dolarla Belçika oldu. Hindistan'a yapılan maden ürünleri ihracatı yüzde 63 arttı. Ayrıca bu ürün grubunda Çin'e yapılan ihracat yüzde 13.8, ABD'ye yapılan ihracat ise yüzde 10.3 artış gösterdi.

Yıl sonu ihracat hedefi 4.2 milyar dolar
Yılın ilk altı aylık döneminde yaşanan büyüme rakamlarını değerlendiren İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Özer, 2012 yılında maden sektöründe ihracat artışının yüzde 10 seviyelerinde olmasını beklediklerini açıkladı. Özer, bu doğrultuda 2012 yılı maden sektörü ihracatının 4.2 milyar dolar, doğal taş ihracatının ise 1.85 milyar dolar düzeyinde olacağını tahmin ettiklerini söyledi.

İhracatın yüzde 44'ü doğal taştan geliyor
2012 yılının ilk yarısına damga vuran madencilik ürün grubu yine doğal taşlar oldu. Doğal taş ihracatı toplam maden ihracatının yüzde 44.3'ünü oluşturdu. Bir önceki yılın aynı dönemine göre değerde yüzde 11.29 oranında artış gösteren doğal taş ihracatı, 3.45 milyon ton ile 857.9 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bu dönemde doğal taş ihracatımızın yüzde 46.1'ini yüzde 17.9 artış ve 395.9 milyon dolarla blok ihracatı oluştururken, yüzde 53.9'unu yüzde 6.1 artış ve 462 milyon dolarla işlenmiş doğal taş ihracatı oluşturdu. Doğal taşta en fazla ihracat yapılan ülkeler ise şöyle: 321.9 milyon dolarla Çin, 122.6 milyon dolarla ABD, 44.7 milyon dolarla Irak, 41 milyon dolarla Suudi Arabistan ve 25.2 milyon dolarla Fransa oldu. Bu ilk beş ülke sektör ihracatı içinde yüzde 64,8 pay aldı.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100