03 Aralık 2012 Pazartesi 11:42
1314 Okunma
Narenciyede yüksek maliyet sıkıntısı

YENİ MESAJ / ANKARA

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 1 milyar doların üzerinde ihracat yapılan narenciyede, diğer üretici ülkelerle rekabet edilebilmesi için maliyetlerin düşürülmesi gerektiğini bildirdi. Bayraktar, “Narenciyede 1 milyar 70.4 milyon dolara yükselen ihracat, marka oluşturularak, yeni pazarlar bulunarak daha da artırılabilir” dedi. Şemsi Bayraktar, 2011 yılında 3 milyon 613 bin 766 ton olan narenciye üretiminin, Türkiye İstatistik Kurumu’nun tahminlerine göre, bu yıl yüzde 4.44 azılışla 3 milyon 453 bin 385 bin tona ineceğini belirtti. Üretimde meydana gelen bu düşüşte geçen yıl meydana gelen dolu nedeniyle ağaçların zarar görmesinin etkili olduğunu vurgulayan Bayraktar, Mersin ilinde Kasım ayının başında meydana gelen aşırı yağışların ürünleri olumsuz etkilediğini ve rekoltenin tahmin edilenin altında olacağının beklendiği bilgisini verdi.

Önemli ihraç kalemlerinden biri

Ülke narenciye üretiminin ihtiyacı karşıladığı gibi, yaş sebze - meyve dış ticaretinin yüzde 46’sını da oluşturduğunu bildiren Bayraktar, şöyle devam etti: “Narenciye, dış ticaretimizden elde edilen 1 milyar 70 milyon 428 bin dolar gelirle ülke ekonomisine önemli katkılar sağlamıştır. Narenciye de diğer meyve türlerinde olduğu gibi taze ve endüstriyel iç tüketimden arta kalan, dış satım kalitesinde olan kısmı çeşitli ülkelere ihraç edilmektedir. 2011 yılı verilerine göre toplam narenciye üretimimizin yüzde 41’i ihraç edilmiştir. Bu artışta gıda güvenilirliğini sağlamaya yönelik izlenebilir bir üretimin gerçekleştirilmesinin yanı sıra Narenciye Tanıtım Grubu’nun çalışmaları etkili olmuştur. Türler bazında ele aldığımızda toplam 1 milyon 479 bin 231 ton olan narenciye ihracatımızın yüzde 33’ünü limon, yüzde 32.1’ini mandalina, yüzde 25.5’ini portakal, yüzde 10.7’sini de greyfurt oluşturmaktadır.

Narenciye ihracatımızın ülkelere göre dağılımına baktığımızda, toplam ihracatımızın yüzde 32’si Rusya’ya yapılmaktadır. Bu ülkeyi yüzde 19’luk payla Irak, yüzde 12’lik payla Ukrayna, yüzde 7’lik payla Suudi Arabistan izlemektedir. Verilerden de görüldüğü üzere narenciyede en önemli pazarımız Rusya’dır.”

Girdi fiyatları en büyük sıkıntı

Bu sezon narenciye rekoltesinde düşüş beklendiğini bildiren Bayraktar, “Doğa koşullarına bağlı olarak üretim yapma zorunluluğu bulunan üreticilerimiz, artan girdi fiyatları karşısında da çaresiz kalmaktadır” dedi. Üretim maliyetlerinin yüksekliğinin narenciye üreticileri için de geçerli olduğunu, diğer üretici ülkelerle rekabet edilebilmesi için maliyetlerin düşürülmesi gerektiğini belirten Bayraktar, şunları kaydetti:

“Bugün gelinen noktada uluslararası arenada var olmak her geçen gün daha da zorlaşmaktadır.
Gübre, mazot gibi üretim girdilerinin desteklenmesinin yanı sıra, ilaçlama, depolama, ambalajlama, nakliye gibi unsurlar da mutlak surette desteklenmeli, girdilerdeki KDV oranları indirilmelidir. Üreticilerimizin pazarlama problemlerinin çözümü bakımından, üretici birlikleri finansman bakımından güçlendirilerek daha aktif hale gelmeleri sağlanmalı, marka oluşturulmalı, yeni pazarlar bulunarak ihracat artırılmalıdır.”

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100