Bu haber kez okundu.

Öğretmenler geçinemiyor
HABER MERKEZİ

Türkiye Kamu-Sen 24 Kasım Öğretmenler Günü’nün öncesinde öğretmenlerin durumunu ortaya koyan bir anket çalışmasına imza attı. Türk Eğitim-Sen her yıl olduğu gibi bu yıl da öğretmenlerin sosyoekonomik durumlarını, mesleki sorunlarını tespit edebilmek amacıyla bir anket çalışması gerçekleştirdi. Anket sonuçlarını değerlendiren Türkiye KamuSen ve Türk Eğitim-Sen Genel Başkanı İsmail Koncuk, Türkiye’de öğretmenlik mesleğinin ne kadar meşakkatli olduğunu, öğretmenlerin zor koşullarda, canla, başla görev yaptığını belirterek, tüm öğretmenlerin ve eğitim çalışanlarının 24 Kasım Öğretmenler Günü’nü kutladı. Öğretmenlerin ekonomik, sosyal ve mesleki anlamda yığınla sorunu olduğuna dikkat çeken Koncuk, Milli Eğitim Bakanlığı’nın özellikle bazı sorunlar karşısındaki vurdumduymaz tavırlarının, çözüm yerine çözümsüzlükle sonuçlanan icraatlarının eğitim camiasında yılgınlığa neden olduğunu kaydetti. 

10 öğretmenden 4’ü kredi kartı borcunu ödeyemiyor

Ankete katılanların yüzde 94’ü kredi kartı kullandığını ortaya koyan araştırma sonuçlarına göre ankete katılanların yüzde 59’u kredi kartı borcunu düzenli olarak ve tamamını ödeyebildiğini, yüzde 41’i ise ödeyemediğini kaydetti. Ankette öğretmenlere yöneltilen “Borçlarınızı kapatmak için çektiğiniz kredi karşılığı kendi evinizi ya da ailenizin evini ipotek gösterdiniz mi” sorusuna yüzde 25.7’si evet, yüzde 74.3’ü hayır cevabı verildiği tespit edildi.

Alım gücü eridi

Ankete katılanların yüzde 86.6’sı son bir yıl içinde alım gücünde azalma olduğunu, yüzde 13.4’ü ise azalma olmadığını ifade etti. Alım gücünü erimesi ve geçim sıkıntısıyla mücadelede eden her 3 öğretmenden 1’i ek iş yapmak zorunda kalıyor. Ankete katılan öğretmenlerin yüzde 27.3’ü ek iş yaptığını, yüzde 72.7’si ek iş yapmadığını ifade ederken, ek iş yapanlara ne kadar zamandır ek iş yaptıklarını sorulması üzerine yüzde 8.9’u son 6 ay, yüzde 8.2’si 6 ay1 yıl, yüzde 14.5’i 12 yıl, yüzde 17.2’si 24 yıl, yüzde 12.5’i 46 yıl, yüzde  6.6’sı 68 yıl, yüzde 10.7’si 810 yıl, yüzde 21.4’ü de 10 yıldan uzun süredir cevabını verdi.

Gıda harcamaları arttı

21 bin 313 öğretmenle görüşülerek yapılan araştırmada sorulan “Son bir yıl içinde yaptığınız gıda harcamalarınızı ondan önceki bir yıl ile mukayese ettiğinizde, herhangi bir değişim oldu mu” sorusuna öğretmenlerin yüzde 70.3’ü arttı, yüzde 18.5’i azaldı, yüzde 11.2’si değişmedi cevabı verildi. 

Maaş artışları yeterli gelmiyor

Ankete katılan öğretmenler maaşlara yapılan zam oranlarının yaşadıkları ekonomik kayıpları telefi etmediğini dile getirdiler. “Toplu sözleşmede 2016 yılı için yüzde 6+5, 2017 yılı için ise yüzde 3+4 oranında zam yapılması ekonomik kayıplarınızı telafi edecek mi” sorusuna ankete katılan öğretmenlerin yüzde 89.7’si hayır, yüzde 10.3’ü evet cevabını verdi. Anketin ortaya koyduğu bir diğer çarpıcı sonuç ise öğretmenlerin ezici bir çoğunluğunun toplu sözleşmeyi bir hayal kırıklığı olarak nitelendirmesi oldu. Bu yıl yapılan toplu sözleşmeyi ankete katılanların yüzde 74.6’sı hayal kırıklığı şeklinde değerlendirdi. Anket öğretmenlerin siyasetçilere güvenmediğini de ortaya koydu. Ankete katılanların yüzde 92’si siyasetçilere güvenmediği görüldü. 

Sendikalardan memnun değiller

Anket, öğretmenlerin sendikalardan memnuniyetsizliğini de ortaya koydu. “2013 yılında imzalanan toplu sözleşmede belirlenen enflasyon farkı hesaplama yönteminin 2015 yılında değiştirildiğini ve tüm memur ve emeklilerin aylık yüzde 1.8’lik kayba uğradığından haberdar mısınız” sorusuna ankete katılanların yüzde 75.2’si evet, yüzde 24.8’i hayır cevabını verdi. “Yetkili konfederasyon tarafından değiştirilen 2015 yılı enflasyon hesaplama yöntemi, alınan maaşa göre memurun aylık 40 ila 160 TL arasında zararına sebep olmaktadır. Bu maddeyi imzalayan konfederasyon başkanı nasıl davranmalıdır” sorusuna ankete katılanların yüzde 62.8’i istifa etmelidir, yüzde 27.8’i tüm memur ve emeklilerden özür dilemelidir, yüzde 9.4’ü de görevine devam etmelidir cevabını verdi.

En büyük sorun torpilli yöneticiler

Ankete katılanlara “devlet okullarının en büyük sorunu nedir?” sorusu yöneltildiğinde yüzde 35.7’si torpilli yapılan yönetici atamaları ve ayrımcılık, yüzde 21.6’sı siyasi/ideolojik yapılanma, yüzde 21’i okullara ayrılan ödeneklerin yetersizliği, yüzde 6.2’si öğretmen ve derslik açığı, yüzde 5.3’ü okullarda hizmetli personelin yetersizliği, okulların hijyenik olmaması, yüzde 3’ü güvenliğin sağlanamaması, yüzde 7.2’si de diğer seçeneğinin işaretlendiği görüldü.

Atamalar yetersiz

Öğretmenlere göre Türkiye’de yapılan öğretmen atama sayısı yetersiz ve Şubat’ta yapılacak 30 bin atama ihtiyacı karşılamayacak. “Ülkemizde okullara yeterli sayıda öğretmen ataması yapıldığını düşünüyor musunuz” sorusuna ankete katılanların yüzde 73.7’si hayır cevabı verirken, “Ülkemizin öğretmen açığını giderecek ölçüde atama yapmak için kaynağının olduğuna inanıyor musunuz” sorusuna ankete katılanların yüzde 84.6’sı evet cevabını verdi. Ankete katılanların yüzde 70.7’si Şubat’ta 30 bin atamanın yetersiz olacağını düşünüyor.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100