13 Eylül 2008 Cumartesi 00:00
424 Okunma
Otomotivde işler kesat

Ekonomiden gelen kötü sinyaller birbirini izliyor. İkinci çeyrekteki büyüme rakamlarının yüzde 1.9 olarak gerçekleşmesinin ardından Türkiye'nin lokomotif sektörü otomotivde de işler kötü gidiyor.
~|~

 




ABD'de başlayan finansal krizin Avrupa pazarında yol açtığı durgunluk Türk ekonomisinin lokomotifi otomotiv sanayini de etkilemeye başladı.
Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) verilerine göre, geçen ay 21 bin 342 adedi otomobil olmak üzere toplam 43 bin 74 adet taşıt aracı üretildi. Ağustos ayında üretim, geçen yılın aynı dönemine göre otomobilde yüzde 9,6, toplamda ise yüzde 12,9 oranında geriledi.
Ağustos ayında ticari araç üretimi de geçen yılın aynı ayına göre yüzde 16 oranında düşerek 25 bin 849 adetten, 21 bin 732 adete geriledi. Aynı dönemde kamyonet sınıfında gerileme yüzde 20, otobüste yüzde 8, minibüste yüzde 15, midibüste yüzde 33 olarak gerçekleşti. Bu ayda sadece büyük ve küçük kamyon sınıflarında artış görüldü. Traktör üretimi de yüzde 64'lük gerilemeyle 2 bin 163 adetten 783 adede düştü.
OSD uzun süredir ilk kez Temmuz ayına ilişkin verilerin değerlendirildiği geçen ay ki açıklamasında, "Süre giden küresel ortamdaki olumsuz beklentiler nedeniyle, sanayimizin temel ihracat pazarı olan AB pazarından daralma bilgileri alınmaya başlanmıştır. Bunun ihracat hızımızı da yılın ikinci yarısında olumsuz etkilemesi beklenmektedir" şeklinde bir açıklama yapmış, önümüzdeki aylara ilişkin beklentilerini paylaşmıştı.

AB'de de işler kesat
OSD Genel Sekreteri Ercan Tezer, AB'de bazı ülkelerde talepte yüzde 15'ler düzeyinde daralma gerçekleştiğini belirterek, "Avrupa için bu, yüksek bir oran" yorumunu yaptı. Türk otomotiv sanayinin üretiminin yüzde 75'inden fazlasını AB pazarına ihraç ettiğini hatırlatan Tezer, şunları kaydetti: "Bir yandan iç pazardaki daralma, bir yandan da AB'den gelen daralma haberleri ve ihracatın bir oranda yavaşlaması, yılsonu hedeflerimizi halen olumsuz etkilemektedir. Özellikle ikinci yarıda ihracatta bazı daralmalar bekliyoruz. Büyük bir kriz gibi yansıtılmamalı ancak hedefler yeniden revize edebilir."

Eldeki yatırımcı da kaçabilir
Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Ömer Burhanoğlu ise Batı Avrupa'da otomotiv sanayindeki durağanlık ile Türkiye'de başta enerji ve işçi maliyetleri nedeniyle endişelerinin arttığını belirterek, yabancı yatırımcı çekmeye çalıştıkları bir dönemde eldekini kaçırmaktan korktuklarını söyledi.
Rakip ülke Rusya'daki gelişmelere değinen Burhanoğlu, uzun vadede Türkiye'deki birçok otomotiv firmasının ayakta kalmasının imkansız olabileceğinin altını çizdi.
Rusya'nın uyguladığı vergi politikası ile araç satışlarını patlattığını, 20 tane büyük yatırımcının kapısında beklediğini kaydeden Burhanoğlu, Türkiye'ye çok daha ciddi yeni rakipler doğacağını söyledi.

Gelecek planları gözden geçirilmeli
Burhanoğlu, Türkiye'nin lokomotif sanayilerinin en başında gelen otomotiv sektörünün; ihracatta lider, kayıt içi bir sanayi olarak faaliyette bulunmasına rağmen uzun vadede gelecek planlarını acilen yeniden gözden geçirmesi gerektiğinin altını çizdi. Burhanoğlu, şunları söyledi: "Özellikle yabancı sermayeli firmalarımızdan bir kısmında daralma ve taşınma kararları alınmaya başlandığı duyumları bize geliyor. Yerli tedarikçilerimiz kendi öz varlıkları ve sermayeleri ile direniyorlar ama bu süreç ne kadar devam edecek? Küresel rekabete ayak uydurabilmek için savaş veriyoruz, ancak artık düşük maliyetli değil, yüksek maliyetli ülkelerin temsilcileri ile aynı masada oturuyoruz."

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100