29 Mart 2006 Çarşamba 00:00
173 Okunma
Otur, sıfır
Türkiye'deki eğitimi yakın plana alan Dünya Bankası'ndan ciddi uyarı: ÖSS hatalı, sistem kalitesiz, öğrenci zayıf ~|~

DÜNYA Bankası, Türkiye'deki okul sisteminin çok az öğrenciyi iyi eğittiğini, çoğunluğu ise başarısız kıldığını savunurken ortaöğretimindeki başarısızlığın en büyük nedeni olarak gösterdiği ÖSS'nin yenilenmesini istedi.
Türkiye'deki eğitim reformu için bir çalışma başlatan Dünya Bankası uzmanları, mevcut durumu ve reform önerileri konusunda bir rapor hazırladı.
Türkiye'nin son yıllarda eğitimde büyük aşama kaydettiği belirtilen raporda, bu gelişmeye rağmen ortaöğretimde çeşitli sorunlar bulunduğu belirtildi. Raporda mevcut duruma ilişkin şu tespitler yer aldı:

Fas'ın bile gerisindeyiz
Eğitim sistemi uluslararası normlardan uzak.
3?5 yaş grubunda okullaşma oranı Fransa'da yüzde 100, Lüksemburg'da yüzde 95, Yunanistan'da yüzde 70'in üzerinde, Fas'da yüzde 30?35 aralığında, Gürcistan ve Endonezya'da yüzde 20, Türkiye'de ise sadece yüzde 15 seviyesinde.
20?24 yaş grubunda ortaöğretim diplomasına sahip olanların yüzdesi 15 AB ülkesinde yüzde 80. Ankara'da 55, Kars'da da yüzde 35.
Türk okul sistemi, çok az öğrenciyi iyi eğitiyor, çoğunu başarısız kılıyor.
Meslek liseleri, çalışma piyasası ile ilgili hedeflerini gerçekleştiremiyor. Genel ortaöğretim okulları da eğitim hedeflerine ulaşmada başarısız.

Öğretmen desteklenmiyor
Sistem, öğretmen kalitesini desteklemiyor. Veliler ve öğrenciler de, ÖSS odaklı sistem nedeniyle, geleneksel modelleri sürdürmeleri için öğretmenlere baskı yapıyor. Okulların kaynak, yetki ve özerkliği yok. Okullar, sonuçlardan sorumlu tutulmuyor.
Bölgesel eşitlik desteklenmiyor. Türkiye'de eğitime kamu daha az, özel daha çok harcıyor.
Yaşam boyu öğrenmeye katılan yetişkinlerin oranı AB'de yüzde 12, Türkiye'de ise yüzde 2.

Meslek liseli raporda

'Ulusal Eğitim Sektörü Stratejisi'ne ihtiyaç bulunduğu vurgulanan Dünya Bankası raporunda, "Türkiye'nin geleceği, çalışanlarının eğitimsel niteliklerine bağlıdır. Kalite anahtardır" denildi. Raporda, ülkemize şu önerilerde bulunuldu:
Orta öğretim kurumlarında öğretmen başına öğrenci oranını, 20?25 aralığına çıkarın.
Orta öğretimde okullaşma oranını 2015'e kadar yüzde 80'e çıkarın.

Zorunlu ortaöğretim
Ortaöğretimi kademeli olarak zorunlu hale getirin.
Kızların ve yoksul aile çocuklarının okula devamı için daha fazla teşvik sağlayın. Okul kalitesi için standartlar belirleyin.
Her bir okul için kalite hedefleri belirleyin ve okulları bu hedefe ulaşmaları için teşvik edin. Her okulun asgari standartları karşılamasını sağlayın. Sonra da standartları yükseltin.  Müfredata bağlı öğrenme standartları belirleyin.
Tercüman
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100