23 Ağustos 2013 Cuma 00:08
1434 Okunma
PROVOGAZYON
RECEP BAHAR / ANALİZ
ABD'nin 2003 yılında Irak'ı işgal etmek için kullandığı "kimyasal silah" senaryosu bir kez daha Suriye için gündeme getirildi. Esad'ı devirmek için üretilen aynı senaryo daha önce Rus uzmanların Suriye’de sahada yaptığı araştırma ile bertaraf edilmişti. Rus uzmanlar, Şam yönetiminin kimyasal silah kullandığı iddialarını yerinde incelemişti ve sarin gazını kullananların isyancılar olduğunu tespit etmişti. Rus uzmanların hazırladığı rapor Rusya Dışişleri Bakanlığı kanalıyla Birleşmiş Milletler (BM) Güvenlik Konseyi'ne sunulmuştu. Ancak Konsey, bugüne kadar bu raporu değerlendirmeye almayı reddetti. 

Yandaş medya balıklama atladı

Türkiye'de hükümet yanlısı medyanın "Şam yakınlarında kimyasal silah kullanıldığı iddiaları"na balıklama atlaması da dikkat çekiyor. Dünkü gazeteler sorgulamadan "Saddam Gibi", "İkinci Halepçe",  "Uyanın", "Esad'ın Halepçe'si", "Dünyanın Durduğu An", "Halepçe Gibi" manşetleri tercih ederken, Batı basını bile olaya temkinli yaklaştı. Amerikan New York Times gazetesinde yer alan haberde "Amatör videolar, acil müdahale ekiplerinin anlattıkları ve olayın tanıklarının söyledikleri dikkate alındığında, kaç kişinin öldüğünü ve gerçekten bu insanların nasıl öldürüldüğünü ifade edebilmek imkânsızdır" denilmesi dikkat çekti. Öte yandan Mısır’daki askeri darbeye karşı takınılan tutum konusunda zıt kutuplarda yer alan AKP Hükümeti ile başta ABD olmak üzere Batı dünyası ile Suudi Arabistan dahil Körfez ülkelerinin “Esad yönetimi kimyasal silah kullandı” iddiası etrafında bir araya gelmeleri de dikkat çekiyor! Suriye yetkilileri ise kimyasal silah kullanıldığı haberini 'jet' bir açıklamayla yalanladı.

Fasıkın haberi gibi

İddianın kaynağının Dubai'deki El Arabiya televizyonu olması dikkat çekiyor. Küçük Amerika olarak adlandırılan Dubai'den yayın yapan kanal, Esad karşıtı bir söylem kullanıyor. El Arabiya televizyonu ilk olarak Twitter’daki sayfasında Şam yakınlarındaki Guta’da askerler tarafından kimyasal silah kullanılması sonucunda 280 kişinin hayatını kaybettiğini belirtti, ardından bu habere televizyon kanalının internet sitesinde de yer verildi. İnternet sitesindeki haberde saldırının en az 500 kişinin ölümüne neden olduğu öne sürüldü, daha sonra bu rakam 1300'e çıkarıldı. Televizyon kanalının sonraki haberlerine göre saldırı hükümet güçleri tarafından ‘karadan karaya’ füzelerinin kullanılmasıyla yapılmıştı. İsyancılar adına 'kara propaganda' faaliyeti yürüten El Arabiya televizyonunun daha önce de pek çok 'uydurma' haber yayınladığı bilinen bir gerçek. Kanalın ‘kimyasal saldırı’ ile ilgili en son haberi 'saçma'  olarak değerlendiriliyor. Zira Suriyeli askerlerinin Şam'ın kırsal kesiminde son isyancı gruplarını sıkıştırdıkları bir ortamda kimyasal silah kullandıkları haberi hiç de gerçekçi ve inandırıcı gözükmüyor. 

Suriye yönetiminden 'jet' yalanlama

Bu iddialara karşı resmi Suriye SANA Devlet Haber Ajansı’nın sitesinde yer alan açıklamada ise "Guta’da kimyasal silahın kullanılmasına dair haberler tamamen yalandır. Bu, BM’nin uluslararası uzmanlarını görevlerini yerine getirmesinden alıkoyma teşebbüsüdür" ifadesine yer verildi. Kimyasal silah iddialarının Şam ve Halep’te Birleşmiş Milletler bünyesinde faaliyette bulunan uluslararası uzmanlar grubunun çalışmalarına başladığı bir zaman kesitinde ortaya atılması da dikkat çekiyor. Gözlemcilere göre, bu tarz haberlerle "BM uzmanlarının kaleme alacağı rapor" etkilenmek isteniyor. BM uzmanları, bu sene Nisan ayında kimyasal silah kullanılmasına dair kanıtların bulunduğu iddia edilen Halep yakınları dahil olmak üzere üç bölgeyi inceleyecek. Suriye topraklarında kimyasal saldırıların yapıldığı bilgileri İngiltere, Fransa, Türkiye, Körfez ülkeleri ve ABD tarafından öne sürülüyor. ABD yetkilileri önceki gün olduğu gibi kanıtlara dayanma ihtiyacı hissetmeden Suriyeli hükümet ordusunu suçluyor.

Sarin gazı el işi

Halep'te kimyasal silah kullanıldığı iddialarını yerinde inceleyen Rus uzmanları sarin gazı içeren füzelerin el işi olduğunu tespit etmişlerdi. Haziran ayında Rusya Dışişleri Bakanı Sergey Lavrov, basın toplantısında konu ile ilgili açıklamada bulunarak, şunları söylemişti: "Uzmanlarımız numuneleri olay yerinden aldı ve Rusya’da bulunan ve Kimyasal Silahları Yasaklama Örgütü’nün sertifikasına sahip laboratuvarda inceledi ve hem füzelerin, hem de sarin gazının el işi olduğunu tespit etti. Aldığımız ek bilgilere göre füzeler ve bu madde, 2013 yılının Şubat ayında bu dönemde Özgür Suriye Ordusu’na bağlı bir grubun kontrol ettiği bölgede üretildi." Öte yandan isyancıların Suriye yönetimini ‘zehirli maddeler’ kullanmakla defalarca suçlamalarına rağmen bugüne kadar bu iddialarını kanıtlayamadı. Oysa isyancıların böyle maddeler kullandıklarına dair çok sayıdaki delil bulunuyor. 

Rusya'ya göre 'provokasyon'

Rusya Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Lukaşeviç, "Şam yakınlarında kimyasal silah kullanıldığı yönündeki agresif haber kampanyasının, akıllara provokasyon ve Cenevre 2 Konferansı'nı baltalama fikirlerini getirdiğini" belirtti. Lukaşeviç'in Dışişleri Bakanlığı internet sitesinde yer alan açıklamasında, "Yerel medyanın sanki bir takımda gibi bütün sorumluluğu rejime yükleyen saldırgan haber kampanyasına başlaması akıllara, planlanmış bir provokasyon fikrini getiriyor. Bütün bunlar, BM Güvenlik Konseyi'nin rejim karşıtları lehine harekete geçmesi için gereksinimleri yerine getirmek ve Cenevere 2 Konferansı'nın düzenlenme şansını ortadan kaldırmak için bahane oluşturma çabaları gibi görünüyor" ifadeleri kullanıldı. Kimyasal başlıklı füzelerin, muhaliflerin kontrolündeki bir bölgeden fırlatıldığını savunan Lukaşeviç, silahlı gruplar üzerinde etkili olan herkese kimyasal silahla provokasyon yapmayı sonlandırma çağrısı yaptı.

Açıklamada, şu ifadelere yer verildi: "Son günlerde rejim güçleri, muhaliflere karşı Şam’ın doğusu başta olmak üzere birçok bölgede operasyonlar düzenledi. 21 Ağustos sabahı muhaliflerin kontrolündeki bölgeden, el yapımı füze fırlatıldı. Moskova, Suriye'de kimyasal silah kullanımının profesyonel ve objektif bir şekilde araştırılması gerektiğini önemli görüyor." 

Medyadaki fotoğrafların öyküsü

Suriye'de Şam açıklarında kimyasal silah kullanıldığına ilişkin iddialara dayanak olarak kullanılan fotoğrafları SNN - Şam News Network (Şam Haber Ağı) ile Arbin Yerel Komitesi çekmiş. İsyancıların propaganda kolu olan bu kuruluşların dünyaya servis ettiği fotoğrafların nerede, nasıl çekildiği bilinmiyor. Özellikle fotoğraflarda çocukların bir araya getirilmesi dikkat çekiyor. Oysa 1988 yılında Saddam'ın Halepçe'de yaptığı kimyasal katliam sonrası çekilen fotoğraflarda açık alanlarda cesetler üst üste yığılmıştı ve korkunç görüntüler ortaya çıkmıştı. Suriye'den gelen fotoğraflarda böyle bir durum yok. Suriye'de fotoğrafların kapalı alanlarda çekilip servis edilmesi dikkat çekiyor. Önceki gün servis edilen Guta fotoğrafları ile ilgili yeni iddiaların gündeme gelmesi de ihtimal dahilinde. 

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100