Boğaziçi Üniversitesi (BÜ) Rektörü Prof. Dr. Sabih Tansal, devlet üniversitelerinde kaynak sorununun devam ettiğini belirterek, şunları söyledi: "Türkiye'de eğitime ayrılan pay gittikçe azalıyor. Bu pay yüzde 4.5'lardan yüzde 2.7'lere indi. Türkiye'nin geleceğini şekillendirecekgençlere eğitim verecek, onları yetiştirecek üniversitelerin kaynağınısiz gittikçe kısarsanız, buraya iyi öğretim üyesi, güçlü altyapı, güçlü araştırma ve eğitim imkanlarını nasıl sağlayacaksınız?" Yeni eğitim yılına da yine aynı sorunlarla girdiklerini, hatta bu sorunların arttığını vurgulayan Prof. Dr. Tansal, "Ben korkuyorum. Bu şartlar 5-10 sene daha devam ederse, Türkiye'de 400-450 dolar maaşla kaliteli bir öğretim elemanı bulmanın imkanı da kalmayacak. Hangi siyasi parti iktidara gelirse gelsin, mühim olan üniversitelere bu imkanların sağlanması, mali özerkliğin getirilmesi. Bu değişiklikleri sağlayacak kanun taslağının bir an önce Meclis'te yasalaşmasını bekliyoruz" diye konuştu.
Yeterli kaynak ayrılmıyor
Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ) Rektörü Prof. Dr. Ayhan Alkış da, nitelikli insan gücü yetiştirecek olan üniversitelere yeterince kaynak ayrılmadığını söyledi. On yıl öncesine göre öğrenci sayılarının iki kat artmasına karşın, milli gelirden eğitime ayrılan payın 4.1'den 2.2'ye düştüğünü ifade eden Prof. Dr. Alkış, şöyle devam etti:
"10 yıl öncesine göre milli gelirden eğitime ayrılan pay yarı yarıya azalmış. Öğrenci sayısındaki artış dikkate alınırsa, bu dört kez kötüleşmiş demektir. Gelişmiş ülkelerde milli gelirden eğitime ayrılan pay bizden 4 katdaha fazla. Onların milli gelirinin bizden daha yüksek olduğunu düşünürsek, karşılaştıramayacağımız büyüklükler ortaya çıkıyor. Türkiye mutlaka öncelikli olarak eğitime kaynak ayırmalıdır." Prof. Dr. Alkış, üniversitelerin en önemli sorununun öğretim üyesive araştırma görevlisi eksikliği olduğunu belirterek, şöyle konuştu: "Sıkıntımız yetişmiş insanların üniversitelerde görev almaları veülke sorunlarının çözümüne yönelik faaliyetlerde bulunmaları. Türkiye'de 1.6 milyon genç yüksek öğrenim görmek istiyor. Bu gençler için yeterli sayıda öğretim elemanımız yok. İyi bir hocanın yetişmesi 15-20 yıl alıyor. Buna yatırım yapmıyoruz. Sorun burada. Maddi kaynağı kısa sürede bulabiliyorsunuz, ama insan kaynağını kısa sürede yetiştiremiyorsunuz. Eğer nitelikli insan yetiştirmek, ülkenin üretimini artırmak, sanayiyi geliştirmek istiyorsak, öğretim üyeliği her yönüyle teşvik edilmeli." Prof. Dr. Alkış, öğretim üyelerinin ücret sorunu, araştırma fonlarının ortadan kaldırılması, döner sermaye sisteminin iyi çalışmaması gibi sorunlarına da işaret ederek, sorunların çözümü için birlikte mücadele edilmesi gerektiğini kaydetti.
Yeterli kaynak ayrılmıyor
Yıldız Teknik Üniversitesi (YTÜ) Rektörü Prof. Dr. Ayhan Alkış da, nitelikli insan gücü yetiştirecek olan üniversitelere yeterince kaynak ayrılmadığını söyledi. On yıl öncesine göre öğrenci sayılarının iki kat artmasına karşın, milli gelirden eğitime ayrılan payın 4.1'den 2.2'ye düştüğünü ifade eden Prof. Dr. Alkış, şöyle devam etti:
"10 yıl öncesine göre milli gelirden eğitime ayrılan pay yarı yarıya azalmış. Öğrenci sayısındaki artış dikkate alınırsa, bu dört kez kötüleşmiş demektir. Gelişmiş ülkelerde milli gelirden eğitime ayrılan pay bizden 4 katdaha fazla. Onların milli gelirinin bizden daha yüksek olduğunu düşünürsek, karşılaştıramayacağımız büyüklükler ortaya çıkıyor. Türkiye mutlaka öncelikli olarak eğitime kaynak ayırmalıdır." Prof. Dr. Alkış, üniversitelerin en önemli sorununun öğretim üyesive araştırma görevlisi eksikliği olduğunu belirterek, şöyle konuştu: "Sıkıntımız yetişmiş insanların üniversitelerde görev almaları veülke sorunlarının çözümüne yönelik faaliyetlerde bulunmaları. Türkiye'de 1.6 milyon genç yüksek öğrenim görmek istiyor. Bu gençler için yeterli sayıda öğretim elemanımız yok. İyi bir hocanın yetişmesi 15-20 yıl alıyor. Buna yatırım yapmıyoruz. Sorun burada. Maddi kaynağı kısa sürede bulabiliyorsunuz, ama insan kaynağını kısa sürede yetiştiremiyorsunuz. Eğer nitelikli insan yetiştirmek, ülkenin üretimini artırmak, sanayiyi geliştirmek istiyorsak, öğretim üyeliği her yönüyle teşvik edilmeli." Prof. Dr. Alkış, öğretim üyelerinin ücret sorunu, araştırma fonlarının ortadan kaldırılması, döner sermaye sisteminin iyi çalışmaması gibi sorunlarına da işaret ederek, sorunların çözümü için birlikte mücadele edilmesi gerektiğini kaydetti.