Bu haber kez okundu.

Skandal haberler dev gazeteyi götürdü


Dünyanın en zengin 117. kişisi olan Murdoch'un sahibi olduğu İngiltere'nin en yüksek tirajlı pazar gazetesi 'News of the World' önceki gün son kez yayımlandı. Çarpıcı manşet uğruna bir skandala imza atan 168 yıllık gazete 7.5 milyon okuruna veda etti. İngiliz medyası ise 'bir imparatorluğun çöküşünü' tartışıyor ~|~

YENİ MESAJ - İSTANBUL

Yaklaşık 4 bin önemli kişinin telefonlarını dinlemeye alarak, çarpıcı manşetlere imza atan 'News of the World' gazetesi, dünya basın tarihine geçen skandal ortaya çıkınca yayınına son verme kararı aldı.  "Teşekkürler ve Hoşçakalın" denilen 66 sayfalık tabloit gazetesinin son manşetinde, "168 yılın ardından, 7,5 milyon okuyucuya hüzünlü, ancak gururlu bir şekilde veda edildiği" yazıldı. 8674'üncü sayısını yayımlayan gazetenin manşetinde bugüne kadarki sayıların bazılarının fotoğraflarına yer verildi. Gazetenin baş yazısında ise "News of the World"ün 168 yıllık geçmişinde birçok tarihi olaya şahitlik ettiği belirtildi. Telekulak skandalı nedeniyle sahibi olan medya patronu Rupert Murdoch tarafından kapatılmasına karar verilen gazetenin yazısında ayrıca "Telefonlar yasa dışı olarak dinlendi ve bundan dolayı üzgünüz. Bunun bir savunması olamaz" denildi. İngiltere Başbakanı David Cameron'ın telekulak iddialarına ilişkin iki ayrı bağımsız soruşturma başlatılmasına karar vermesinin memnuniyetle karşılandığı kaydedilen yazıda, "Bu
gazetenin yetenekli, kendini işine adamış ve onurlu çalışanları geçmişte birkaç kişinin yaptığı hataların yükünü taşımıştır" ifadesine yer verildi. Yazının sonunda ise gazete, okuyucularına "elveda" dedi.
Gazete, 1 sterline (yaklaşık 2.5 TL) satılan son sayısından elde edilecek gelirin, yardım kuruluşlarına bağışlanacağını duyururken, 48 sayfalık bazı çarpıcı manşetlerin yer aldığı sayılarından oluşan hatıra eki de yayımladı. 2.6 milyon tirajlı gazetenin yıllık reklam geliri yaklaşık 40 milyon sterlindi (108 milyon TL). Murdoch, gazeteyi kapatma kararı almadan önce birçok firma skandal nedeniyle "News of the World"e reklam vermeyi keseceğini açıklamıştı. İlk kez 1843 yılında basılan gazeteyi, 1969 yılında Rupert
Murdoch satın almıştı. Gazetenin yönetim kurulu başkanlığını ise Rupert Murdoch'ın oğlu, James Murdoch yürütüyordu.

Çarpıcı manşet uğruna
"News of the World" gazetesi, 9 yıl önce kaybolan ve daha sonra cesedi bulunan 13 yaşındaki Milly Dowler'ın, 7 Temmuz 2005 Londra terör saldırıları kurbanlarının ve Irak ile Afganistan'da ölen İngiliz askerlerinin yakınlarının telefonlarını dinlediği gerekçesiyle suçlanıyor. Dowler olayında gazetenin, genç kızın telefonuna bırakılan sesli mesajları dinlediği ve mesaj kutusu dolunca daha fazla mesaj gelmesi için bazılarını sildiği iddia edildi. Skandalın ardından önceki gün, gazetenin eski editörü ve Başbakan David Cameron'ın eski iletişim danışmanı Andy Coulson ile eski kraliyet muhabiri Clive Goodman gözaltına alınmış ve 9 saat sorgunun ardından Ekim ayına kadar kefaletle serbest bırakılmıştı.

Patronu sorgulanıyor
İngiliz gazeteleri ise 'News of the World' gazetesinin patronu Avustralya Yahudisi Rupert Murdoch'u sorgulamaya başladı. Dünya genelinde çok sayıda gazete ile TV kanalına sahip olan Murdoch, Türkiye'de de yayın yapan Amerikan Fox TV'nin yanı sıra ABD'nin önde gelen gazetelerinden The Wall Street Journal'ın da sahibi. Time dergisi, bugüne kadar 3 kez Murdoch'u 'dünyada en etkili 100 isim' arasında gösterdi. Murdoch, İngiltere'de çok satan The Sun gazetesinin yanı sıra The Times gazetesinin de sahibi bulunuyor. İmparatorluğun elinde Asya'da yayın yapan The Star TV'nin yanı sıra İngiliz Sky TV de bulunuyor.
İngiliz gazetelerin bir numaralı konusunu ise "Murdoch İmparatorluğu'nun" aldığı darbe oluşturuyor. Konuya en geniş yer ayıran gazete olan Observer, Murdoch'un on yıllar boyunca İngiliz medyası ve siyasi hayatı üzerinde büyük söz sahibi olduğunu ancak geçtiğimiz hafta yaşananların herşeyi değiştirmişe benzediğini belirtiyor. Gazete, "Bu Murdoch İmparatorluğu'nun düşüşe geçtiği nokta mı?" diye sordu.
Observer yazarı Henry Porter, "Otuz yılı aşkın zamandır kimse siyasetin Rupert Murdoch tarafından kendi çıkarları için istismar edilmesini sorgulamaya cesaret edemedi" diye yazdı. Şu anda baba Rupert Murdoch ve çocuklarının yönetimindeki, dünyanın en güçlü medya gruplarından biri olan News International bir telefon dinleme skandalı nedeniyle yoğun baskı altında. Observer, "Bir hafta önce kimse İngiltere'nin en çok satan gazetesinin bugün son kez çıkacağını tahmin edemezdi" şeklinde başlık attı.
Sunday Telegraph'ta İngiltere'nin önde gelen politikacılarının Murdoch'la ilişkisini değerlendirildi. 
Gazete, 1997-2010 arasında İngiltere'de iktidarda olan İşçi Partisi'nin Tony Blair'in liderliği döneminde Murdoch'la iyi ilişkilere sahip olduğunu, bunun Gordon Brown'un liderliği devralmasıyla değişmeye başladığını yazdı. Gazeteye göre, Brown Murdoch'a 2010'daki seçimi kazanırsa News International'ın peşine düşeceğinin işaretini vermiş. Murdoch İmparatorluğu'nun parçası olan Sunday Times ise başyazısında, 'Cadı avcılarından sakının' diye yazdı. News of the World'ün yaptıklarının savunulamaz olduğunu kabul eden gazete, okuyucularını bu olayı bahane ederek, ticari kazanç sağlamak için Mews International grubuna karşı saldıranlara karşı uyardı!

Haber tekeli kuracaktı

Bulvar gazetesi News of the World'ün karıştığı skandal, News Corporation'ın İngiltere'de genişleme planlarını da tehlikeye soktu. News Corporation, şu anda yüzde 39'una sahip olduğu ülkenin en büyük dijital yayın platformu BSkyB'nin hisselerinin tamamını satın almak istiyor. Buna izin verilmesi durumunda, grup İngiltere'de tüm medya kuruluşlarını gelir açısından gölgede bırakan bir dev haline gelecek.
Independent on Sunday, ana muhalefet İşçi Partisi'nin lideri Ed Milliband'in buna karşı olduğunu yazdı.
Daha önce satışa yeşil ışık yakan İngiliz hükümetinin nihai kararını sonbahara bırakabileceği konuşuluyor.
Gazete, Milliband'in Muhafazakar Partili başbakanı, anlaşmayı ertelemezse Avam Kamarası'nda konuya ilişkin oylamayla tehdit ettiğini yazıyor.           

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100