TAKSİ plaka fiyatlarında artık, Ankara ve İzmir de İstanbul'u aratmıyor. Her bin kişiye bir taksinin düştüğü İstanbul'da, plaka fiyatları 575 bin YTL'ye ulaşırken, bu fiyat Ankara'da 400 bin YTL, İzmir'de de 350 bin YTL'yi buluyor. 18 bini İstanbul'da olmak üzere, toplam 95 bin taksinin olduğu Türkiye'de, taksi plakalarının toplam değeri de 25 milyar YTL'ye çıkıyor.YILDA 300 PLAKA: Geçen yıl 300 plakanın el değiştirdiği pazarda, plakalar için harcanan bedel de 240 milyon YTL'yi buldu. Taksi plakalarının en fazla prim yaptığı il olan İstanbul'da, geçtiğimiz yıl 400 bin YTL'den satılan plakaların fiyatı, bu yıl 575 bin YTL'ye kadar çıktı. Bunda da en büyük etkeni plaka fiyatları üzerinde yaratılan spekülatif baskılar oluşturuyor. Piyasayı elinde bulunduranlar, fiyatlarla istedikleri gibi oynayabiliyor. Taksi sayısının sınırlı tutulması ve son 10 yıldır yeni bir plaka ihalesinin açılmaması da fiyatların yükselmesinde önemli rol oynuyor.YARIYA YAKINI KİRA: Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı Güven'in yaptığı araştırmaya göre, Türkiye'de her iki taksiden biri kirada bulunuyor. Kendi kullananların sayısı, başta İstanbul olmak üzere Ankara ve İzmir'de yok denecek kadar düşük seviyelerde kalıyor. Bunun da en büyük nedenini kira getirilerinin yüksek olması oluşturuyor. İki vardiya kullanılan bir taksinin aylık plaka kirası, İstanbul'da 3 bin YTL'yi buluyor. Bu, Ankara'da 2 bin 700 YTL'ye, İzmir'de 2 bin 500 YTL'ye ulaşıyor. Diyarbakır, Konya gibi şehirlerde ise bu kira bedeli, 500 YTL'ye kadar düşebiliyor. Taksi plakalarını kiralayanlar, bir de 3 bin YTL ile 10 bin YTL arasında değişen 'hava parası'nı ödemek zorunda kalıyor. KİRA 3 BİN YTL: 'Günlük' yöntemiyle kiralanan plakalarda, iki vardiya çalışan sürücüler, plaka sahibine her gün 100 YTL kira ödüyor. Geri kalan, sürücülerin günlük hasılatı oluyor. Plaka sahibinin aylık kazancı 3 bin YTL'yi, yıllık getirisi de 30 bin YTL'yi buluyor. Aracın yakıt, bakım, hasar ve trafik cezası masraflarını da şoförler karşılıyor. Bu da, Türkiye'deki taksilerin bakımsız olmasının en önemli göstergesi oluyor. PLAKA ALANA ARAÇ BEDAVA: 18 bin taksinin hizmet verdiği İstanbul'da, bir taksi plakasının değeri 575 bin YTL olurken, bu 7 bin 701 taksinin bulunduğu Ankara'da 400 bin YTL'yi, 2 bin 821 taksinin faaliyet gösterdiği İzmir'de de 350 bin YTL'yi buluyor. Diğer illerde ise bu bedel, 17 bin YTL ile 150 bin YTL arasında değişiyor. Bodrum, Antalya, Çeşme'de bir plaka alana, yanında durak hizmeti ve araç da hediye olarak veriliyor. Taksiyle günde ortalama 1.5 milyon insanın taşındığı İstanbul'da plakalar genellikle babadan çocuklara devrediliyor. Yatırımcılar da nasıl olsa daha fazla değer kazanır beklentisiyle, plakalarını elden çıkartmaya çalışmıyor.575 bin YTL'ye plaka alıyor güvenliğe 1600 YTL harcamıyorSON 10 yılda 93 taksicinin öldürüldüğü İstanbul'da, plaka fiyatları 575 bin YTL'ye kadar ulaşırken, taksilerin uydudan takip edilmesini sağlayan güvenlik sistemi, "pahalı" olduğu gerekçesiyle bir türlü uygulanamıyor. İstanbul Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Semih Kaçanoğlu, "GPS ve kamera sistemiyle taksi sürücülerinin uydu üzerinden takip edilebilmesini sağlayan bu sistem, 5 taksitle 1600 YTL'ye mal oluyor. Kaçırılma ve hırsızlık olaylarına emniyet güçlerinin anında müdahale edebilmesini sağlayan bu sistem yaygınlaştırılması zorunlu olmadıkça mümkün görülmüyor" dedi. Plakalar kadınların üzerine yapılıyorTAKSİ plaka pazarının kalbi konumunda bulunan Bağcılar Oto Center yetkilileri, "İstanbul'da sadece 2 kadın taksi şoförü var. Buna karşın, plakaların yarısı kadınların üzerinde bulunuyor. Bu da yasaların bir kişinin birden fazla plakaya sahip olmasına izin vermemesinden kaynaklanıyor. Ancak, bazı yatırımcılar, kendi adlarına alamadıkları plakaları diğer aile fertleri üzerine yapıyor" dedi.
Erkan Çelebi/ Hürriyet