Türk Deniz Araştırmaları Vakfı'nın Kasım ayının ardından Tengiz-Novorossisk boru hattının faaliyete geçmesiyle birlikte Boğazlarda artacak tanker trafiğiyle ilgili araştırması dikkat çekici sonuçlar ortaya çıkardı.
Uzmanlar petrol sevkiyatı ile sadece Boğazlar değil Karadeniz'in de tehlikeye gireceğini belirtiyor. Dünya Bankası'nın araştırmasına göre ise tanker geçişlerinin balıkçılık üzerinde dolaylı olarak 400 milyon dolar zarara yol açacak.
Tengiz-Novorrosisk boru hattının işlemeye başlaması, Karadeniz'den gelip boğazlardan geçecek tanker sayısının artması anlamına geliyor. Uzmanlara göre bu da başta denizler olmak üzere birçok yer için tehlikenin artması demek.
Novorrosisk kazaya hazırlıksız
Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram Öztürk, tehlikenin tankerlerin yola çıktığı noktadan itibaren başlayacağına dikkat çekti. Öztürk, petrolün tankerlere yüklendiği Rusya'nın Novorosisk limanında olası büyük bir kaza için hiç bir hazırlık olmadığını söyledi.
Prof. Öztürk, tehlike çanlarının, İstanbul ve Çanakkale boğazları kadar Karadeniz'deki 1750 kilometrelik Türk karasuları için de çaldığını vurguladı.
Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram Öztürk, "Olası bir kazada Türkiye karasuları çok kötü şekilde etkilenecek. Açık ifadeyle, Karadeniz mahvolacak" diye konuştu.
Prof. Öztürk, bu risklerden en az etkilenmek için acil eylem planlarının yapılması, petrol kirliliğine karşı ekipman sağlanması ve bu alanda personel yetiştirilmesinin şart olduğunun altını çizdi. Prof. Öztürk ciddi araştırmalarının ve değişik senaryolarının bulunmamasını ise Türkiye'nin en büyük eksikliği olarak niteledi ve "Uluslararası kuruluşlara sunulacak, durumları açıklayan araştırmalar, çalışmalar hala Türk hükümeti tarafından başlatılmamıştır" dedi.
Kaza riski dışında tanker geçişlerinin gürültü, hava ve çevre kirliliği yaratacağını bildiren Prof. Öztürk, Türkiye'nin gemi kökenli kirlenmeyi engelleyecek tesislerinin olmadığını da hatırlattı. Balıkçılığın da tehlikeye gireceğine işaret eden Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram Öztürk, şöyle konuştu:
"Petrol atıklarının ve sintinenin rahatlıkla alınabileceği kabul tesislerinin kurulması lazım. Tankerlerin balans suları da önemli tehlike. Bu sularla bir bölgeden diğer bölgeye hastalıklı, tehlikeli organizmalar taşınıyor. Dünya Bankası'nın verdiği rakamlara göre ise tankerlerin taşıdığı bu organizmaların Karadeniz'de balıkçılığa vereceği zarar tam 400 milyon dolar tutarında."
Uzmanlar petrol sevkiyatı ile sadece Boğazlar değil Karadeniz'in de tehlikeye gireceğini belirtiyor. Dünya Bankası'nın araştırmasına göre ise tanker geçişlerinin balıkçılık üzerinde dolaylı olarak 400 milyon dolar zarara yol açacak.
Tengiz-Novorrosisk boru hattının işlemeye başlaması, Karadeniz'den gelip boğazlardan geçecek tanker sayısının artması anlamına geliyor. Uzmanlara göre bu da başta denizler olmak üzere birçok yer için tehlikenin artması demek.
Novorrosisk kazaya hazırlıksız
Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram Öztürk, tehlikenin tankerlerin yola çıktığı noktadan itibaren başlayacağına dikkat çekti. Öztürk, petrolün tankerlere yüklendiği Rusya'nın Novorosisk limanında olası büyük bir kaza için hiç bir hazırlık olmadığını söyledi.
Prof. Öztürk, tehlike çanlarının, İstanbul ve Çanakkale boğazları kadar Karadeniz'deki 1750 kilometrelik Türk karasuları için de çaldığını vurguladı.
Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram Öztürk, "Olası bir kazada Türkiye karasuları çok kötü şekilde etkilenecek. Açık ifadeyle, Karadeniz mahvolacak" diye konuştu.
Prof. Öztürk, bu risklerden en az etkilenmek için acil eylem planlarının yapılması, petrol kirliliğine karşı ekipman sağlanması ve bu alanda personel yetiştirilmesinin şart olduğunun altını çizdi. Prof. Öztürk ciddi araştırmalarının ve değişik senaryolarının bulunmamasını ise Türkiye'nin en büyük eksikliği olarak niteledi ve "Uluslararası kuruluşlara sunulacak, durumları açıklayan araştırmalar, çalışmalar hala Türk hükümeti tarafından başlatılmamıştır" dedi.
Kaza riski dışında tanker geçişlerinin gürültü, hava ve çevre kirliliği yaratacağını bildiren Prof. Öztürk, Türkiye'nin gemi kökenli kirlenmeyi engelleyecek tesislerinin olmadığını da hatırlattı. Balıkçılığın da tehlikeye gireceğine işaret eden Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Başkanı Prof. Dr. Bayram Öztürk, şöyle konuştu:
"Petrol atıklarının ve sintinenin rahatlıkla alınabileceği kabul tesislerinin kurulması lazım. Tankerlerin balans suları da önemli tehlike. Bu sularla bir bölgeden diğer bölgeye hastalıklı, tehlikeli organizmalar taşınıyor. Dünya Bankası'nın verdiği rakamlara göre ise tankerlerin taşıdığı bu organizmaların Karadeniz'de balıkçılığa vereceği zarar tam 400 milyon dolar tutarında."