Almanya'daki telefon şirketleri, görüntü ve ses iletebilen ve 'UMTS' denilen sistemin lisansını alabilmek için açılan ihalede birbirleriyle yarıştılar.
Cep telefonu pazarı, rekabetin çetin olduğu ama şirketlere, en azından müşteri kazanma savaşını kaybetmemiş olanlara hala gelecek vaad eden bir pazar. Teknolojinin hızla geliştiği bir dönemde, cep telefonlarının sistemleri de bu dönüşümden payını alıyor. Almanya'da bu alanda faaliyet gösteren altı şirket, görüntü ve sesin iletebilen, kısaca 'UMTS' olarak ifade edilen sistemin lisansını alabilmek için yapılan açık arttırmada, milyarlarca mark ödemeyi göze aldılar.
Almanya'da UMTS yarışına katılan altı şirketten ikisi, pazarın en büyükleri olan T-Mobil ve Vodafon. Bu şirketler, diğer dört küçük rakibinin ayağını kaydırmak ister bir görüntü çiziyorlar.
Yeni nesil cep telefonları çağının şansının açık olduğu söylenemez. Pazara arz edilen telefonların teknolojisi, beklentilerin oldukça gerisinde ve şirketlerin yeni sistemden umulan miktarda kar elde etmek için daha uzunca bir süre beklemeleri gerekiyor. Lisans edinme yarışından çıkan şirketlerden çok azının, omuzlarındaki borç yükü nedeniyle start alabilmeleri bekleniyor.
Küçük şirketlere de yarışa hazırlanıyor
Kısa bir süre sonra küçük rakipler de silahlarını çekebilirler. Bu şirketlerden Quam, Alman pazarına yeni girmiş ve reklamlarında 'star stratejisi' kullanmayı seçmiş. Ama Kayakla Atlama Four Hills Turnuvası'nın galibi Hannawald'ın yer aldığı reklamlar, şirketin ve ürünün önüne geçmiş durumda.
Bu arada pazarın iki büyük öncüsü, planlarında UMTS rekabetinden çekilmenin de bulunabileceğini duyuruyorlar. Sektör ise bu duyumlara burun büküyor. Gerçekte büyük firmalar, Almanya pazarında kayda değer görülmeyen, ama arkalarında kendilerinden de büyük küresel oyuncuların bulunduğu küçük şirketlerden korkuyorlar. Örneğin İspanyol Telefonica, Alman Quam ile ve France Telecom da Mobilcom ile birlikte çalışıyor.
Bu arada potansiyel UMTS müşterilerini küçük şirketlerden uzak tutabilmek için spekülasyonlar yapılıyor. Eğer spekülasyonlar amacına ulaşmaz ve küçük şirketler 2003'ün sonuna dek halkın yüzde 25'ine hizmet ulaştırabilirlerse lisansın geri alınma vadesi dolmuş oluyor. Sektörün uzmanları, normal koşullarda rekabet eden altı şirket için de yüzde 25'lik orana ulaşmada sorun görmüyorlar.
Cep telefonu pazarı, rekabetin çetin olduğu ama şirketlere, en azından müşteri kazanma savaşını kaybetmemiş olanlara hala gelecek vaad eden bir pazar. Teknolojinin hızla geliştiği bir dönemde, cep telefonlarının sistemleri de bu dönüşümden payını alıyor. Almanya'da bu alanda faaliyet gösteren altı şirket, görüntü ve sesin iletebilen, kısaca 'UMTS' olarak ifade edilen sistemin lisansını alabilmek için yapılan açık arttırmada, milyarlarca mark ödemeyi göze aldılar.
Almanya'da UMTS yarışına katılan altı şirketten ikisi, pazarın en büyükleri olan T-Mobil ve Vodafon. Bu şirketler, diğer dört küçük rakibinin ayağını kaydırmak ister bir görüntü çiziyorlar.
Yeni nesil cep telefonları çağının şansının açık olduğu söylenemez. Pazara arz edilen telefonların teknolojisi, beklentilerin oldukça gerisinde ve şirketlerin yeni sistemden umulan miktarda kar elde etmek için daha uzunca bir süre beklemeleri gerekiyor. Lisans edinme yarışından çıkan şirketlerden çok azının, omuzlarındaki borç yükü nedeniyle start alabilmeleri bekleniyor.
Küçük şirketlere de yarışa hazırlanıyor
Kısa bir süre sonra küçük rakipler de silahlarını çekebilirler. Bu şirketlerden Quam, Alman pazarına yeni girmiş ve reklamlarında 'star stratejisi' kullanmayı seçmiş. Ama Kayakla Atlama Four Hills Turnuvası'nın galibi Hannawald'ın yer aldığı reklamlar, şirketin ve ürünün önüne geçmiş durumda.
Bu arada pazarın iki büyük öncüsü, planlarında UMTS rekabetinden çekilmenin de bulunabileceğini duyuruyorlar. Sektör ise bu duyumlara burun büküyor. Gerçekte büyük firmalar, Almanya pazarında kayda değer görülmeyen, ama arkalarında kendilerinden de büyük küresel oyuncuların bulunduğu küçük şirketlerden korkuyorlar. Örneğin İspanyol Telefonica, Alman Quam ile ve France Telecom da Mobilcom ile birlikte çalışıyor.
Bu arada potansiyel UMTS müşterilerini küçük şirketlerden uzak tutabilmek için spekülasyonlar yapılıyor. Eğer spekülasyonlar amacına ulaşmaz ve küçük şirketler 2003'ün sonuna dek halkın yüzde 25'ine hizmet ulaştırabilirlerse lisansın geri alınma vadesi dolmuş oluyor. Sektörün uzmanları, normal koşullarda rekabet eden altı şirket için de yüzde 25'lik orana ulaşmada sorun görmüyorlar.