11 Mayıs 2012 Cuma 11:34
1146 Okunma
Tüketiciler haklarını bilmeli

HABER MERKEZİ

Çevre Ve Tüketici Haklarını Koruma Derneği (ÇETKODER) Genel Başkanı Mustafa Göktaş, tüketicileri uyaran ve yasal haklarını aktaran açıklamalarına devam ediyor. Mustafa Göktaş, “Tüketiciler yasal haklarını bilmiyorlar. Ve bunun için bir çabada sarf etmiyorlar. Satıcı ve sağlayıcı durumunda olanlar ise bu durum işlerine geldiği için, tüketicinin bilinçlenmesini istemiyor. 4077 sayılı yasa da tüketici sözleşmelerindeki haksız şartlar hakkındaki yönetmelik de açık. Tüketicinin sözleşmedeki haksız şartları ile ilgili hakları belli. Dikkat etsinler” dedi.

ÇETKODER Genel Başkanı, “Satıcı ve sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Bu nedenle buna tüketicinin itiraz hakkı vardır” ifadelerini kullandı.

Göktaş, tüketicinin korunmasına yönelik çalışmaların arttığına işaret ederek, şunları söyledi: \"Bu yasanın 10. maddesinde tüketici kredisi şekli de düzenlenmiştir. Buna göre, tüketicilerin bir mal veya hizmet edinmek amacıyla kredi verenden nakit olarak aldıkları kredidir. Maddeye göre, yazılı olarak kurulan kredi sözleşmesi şartları kredi süresi boyunca tüketici aleyhine değiştirilemez.”

Tüketiciler hak arasınlar

ÇETKODER Genel Başkanı, şöyle konuştu: “Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir. Eğer bir sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketici ile müzakere edilmediği kabul edilir.

Sözleşmenin bütün olarak değerlendirilmesinden standart sözleşme olduğu sonucuna varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya münferit bir hükmünün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin uygulanmasını engelleyemez. Bir satıcı ve sağlayıcı, bir standart şartın münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir. Tek yanlı olarak belirlenen genel işlem şartları ise genellikle tüketici aleyhine olmaktadır.

Bu nedenle tüketicilerin hak aramalarını bilmeleri gerekir. Bunun için ilçelerde Kaymakamlıkta, il merkezlerinde ise sanayi ticaret il müdürlüklerindeki tüketici hakem heyetlere müracaat etsinler. Bunların üzerinde ise tüketici mahkemeleri var. Çekinmesinler. Öyle büyük miktarlarda para harcamalarına gerek yok. Git gel diyerek zaman kayıpları da yok. Hak arasınlar” dedi.

 

 

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100