Türk mühendis Aydın Akdeniz, Boeing uçaklarında ortalama 72 saatte tespit edilebilen gövde arızalarını 5 dakika içinde tespit eden bir sistem geliştirdi. Boeing firması, Akdeniz'in "Yapısal Direnç Sistemi"ni 2008'de piyasaya çıkaracağı komposit gövdeli 787 modelinde uygulamaya hazırlanıyor. Sistem, uçağın bakım süresini en az yüzde 15 oranında azaltıyor. Uçağın yerdeki her bakım süresi de 2-3 gün daha kısalacak.
Türk mühendisin geliştirdiği sistem sayesinde ortalama 72 saatte tespit edilebilen gövde arızaları 5 dakika içinde bulunabilirken, kabin nem oranı odadaki gibi olacak, kulak ağrısı, gözlerin kızarması gibi etkiler artık görülmeyecek.
ABD'nin Boeing firmasında çalışan yapısal teknoloji yüksek mühendisi Aydın Akdeniz'in 1999'da geliştirmeye başladığı uçak gövdelerinde meydana gelen hasarı 5 dakikada tespit eden "Yapısal Direnç Sistemi"nin, 2008'de piyasaya çıkarılacak komposit gövdeli 787modelinde uygulanması için hazırlıklar sürüyor.
THY'ye ait Boeing 737 tipi bir uçakta geçen yıl test edilmeye başlanan sistem, geçen ay bir başka 737 tipi uçağa daha uygulandı. Şu ana kadar elde edilen verilerle sistemin olumlu yönde ilerlediği belirtilirken, Nisan 2006'da test aşamasının tamamlanarak, uçaklara yerleştirilmeye başlanacağı bildirildi.
Uçağın bakım süresi 15 dakika azalacak
Aydın Akdeniz, sivil havacılığıngüvenlikle ilgili kural ve standartları gereği, "yapılan işin önceki iş kadar iyi ve daha ekonomik olması" gerektiğini kaydetti.
Yapısal Direnç Sistemi'nin, uçağın sert inişler ile herhangi bir yükleme sırasında gövdesinde meydana gelebilecek kazalardan doğan arızaları tespit ettiğini belirten Akdeniz, uçaklara şu anda standart olarak yapılan bakımlarda her tarafının kontrol edilmesinin gerektiğini anlattı.
Akdeniz, şunları kaydetti:
"Bu sistemde uçağın içine bakmadan bilgi toplayacaksınız, gerekiyorsa bakacaksınız. Uçağı açtığınız zaman uçağın yerde kalması lazım. Uçak yerde kaldığında yolcu taşıyamadığı için firma kaybedilen her dakikada zarar ediyor. Bunu minimuma indirmede bu teknolojinin katkısı olacak.
Sistem, uçağın bakım süresini en az yüzde 15 oranında azaltacak. Uçağın yerdeki her bakım süresi 2-3 gün daha kısalacak. Sert inişlerden sonra 72 saat süren bakım süresi, 5 dakikaya inecek. Uçaklara yiyecek, kargo ve yakıt yüklemek için yanaşan araçların nedenolduğu hasarlar, 4-8 saat arasında tespit edilirken, sistem bu arızaları da 5 dakika veya daha az bir zamanda belirleyecek."
Türk mühendisin geliştirdiği sistem sayesinde ortalama 72 saatte tespit edilebilen gövde arızaları 5 dakika içinde bulunabilirken, kabin nem oranı odadaki gibi olacak, kulak ağrısı, gözlerin kızarması gibi etkiler artık görülmeyecek.
ABD'nin Boeing firmasında çalışan yapısal teknoloji yüksek mühendisi Aydın Akdeniz'in 1999'da geliştirmeye başladığı uçak gövdelerinde meydana gelen hasarı 5 dakikada tespit eden "Yapısal Direnç Sistemi"nin, 2008'de piyasaya çıkarılacak komposit gövdeli 787modelinde uygulanması için hazırlıklar sürüyor.
THY'ye ait Boeing 737 tipi bir uçakta geçen yıl test edilmeye başlanan sistem, geçen ay bir başka 737 tipi uçağa daha uygulandı. Şu ana kadar elde edilen verilerle sistemin olumlu yönde ilerlediği belirtilirken, Nisan 2006'da test aşamasının tamamlanarak, uçaklara yerleştirilmeye başlanacağı bildirildi.
Uçağın bakım süresi 15 dakika azalacak
Aydın Akdeniz, sivil havacılığıngüvenlikle ilgili kural ve standartları gereği, "yapılan işin önceki iş kadar iyi ve daha ekonomik olması" gerektiğini kaydetti.
Yapısal Direnç Sistemi'nin, uçağın sert inişler ile herhangi bir yükleme sırasında gövdesinde meydana gelebilecek kazalardan doğan arızaları tespit ettiğini belirten Akdeniz, uçaklara şu anda standart olarak yapılan bakımlarda her tarafının kontrol edilmesinin gerektiğini anlattı.
Akdeniz, şunları kaydetti:
"Bu sistemde uçağın içine bakmadan bilgi toplayacaksınız, gerekiyorsa bakacaksınız. Uçağı açtığınız zaman uçağın yerde kalması lazım. Uçak yerde kaldığında yolcu taşıyamadığı için firma kaybedilen her dakikada zarar ediyor. Bunu minimuma indirmede bu teknolojinin katkısı olacak.
Sistem, uçağın bakım süresini en az yüzde 15 oranında azaltacak. Uçağın yerdeki her bakım süresi 2-3 gün daha kısalacak. Sert inişlerden sonra 72 saat süren bakım süresi, 5 dakikaya inecek. Uçaklara yiyecek, kargo ve yakıt yüklemek için yanaşan araçların nedenolduğu hasarlar, 4-8 saat arasında tespit edilirken, sistem bu arızaları da 5 dakika veya daha az bir zamanda belirleyecek."