Boğazları tehdit eden yoğun tanker trafiği ile ilgili Enerji Bakanı Taner Yıldız'dan sürpriz bir çıkış geldi. Yıldız, zorda kalırsa Türkiye'nin Montrö Anlaşması'ndaki 'altın frank' maddesini işletebileceğini açıkladı. Boğazlardan geçişlerle ilgili bariyer görevi gören Montrö Anlaşması'ndaki 'altın frank' maddesinin uygulanması halinde mevcut geçiş ücretleri kat be kat arttırılabiliyor. Yoğun tanker geçişi konusunda Türkiye'nin hassasiyetlerinin son noktaya geldiği uyarısını yapan Enerji Bakanı Yıldız, "İstanbul'u hiçbir şekilde riske atamayız" açıklamasını yaptı. Yıldız, geçiş ücretindeki artışın Türkiye'yi rahatlatırken petrol şirketlerine maliyet getireceğini belirtti ve "Optimum yolu bulmalıyız" dedi.
Yılda 150 milyon dolar
Yıldız, Boğazlardan petrol taşımacılığı nedeniyle Türkiye'nin elde ettiği gelirin yıllık 150 milyon dolar, taşınan petrolün de 150 milyon ton olduğunu ifade ederek, "Bu miktar mutlak suretle azaltılmalı. Bunun için Çevre, Ulaştırma ve Dışişleri Bakanlıkları olarak yeniden bir araya geleceğiz ve atılabilecek adımları değerlendireceğiz" şeklinde konuştu.
'Altın Frank' nedir?
'Altın Frank' uygulaması boğazlardan geçişi düzenleyen Montrö Anlaşması'nın Türkiyeye sağladığı haklardan biri. Boğazlardaki riskin azaltılması için atılacak bu adım ile Türkiye petrol boru hattı projelerinin yapımının hızlandırılmasını da amaçlıyor. Ancak eğer "Altın Frank" uygulamasının hayata geçmesi yani Türkiye'nin petrol geçişinden daha çok para tahsil etmesi, petrol şirketlerinin maliyetlerinin artması anlamına geliyor. Maliyet artışının petrol fiyatlarının yansıması ise zaten artış trendinde olan petrol fiyatlarının olumsuz etkilenmesini de beraberinde getirecek.