Türkiye'nin beyinleri göçüyor
OECD'nin “Daha İyi Beceri, İş ve Yaşam: Beceri Artırma Politikalarına Stratejik Yaklaşım” raporu yayınlandı. Rapora göre 2000 yılında Türkiye'den 15 yaş ve üstü 2 milyon 85 kişi başka ülkelere göç etmişken sayı 2005-2006 döneminde 2 milyon 603 bine yükseldi. 15 yaş ve üstü beyin göçünün oranı ise yüzde 4.2'den yüzde 4.7'ye çıkmış oldu. Türkiye'de bu alanda binde 5 puan artış kaydedildi.
Türkiye'de 2000 yılında 15 yaş üstü nüfusta ortalama yüzde 4.2 olarak ölçülen “beyin göçü”nün yüzde 4.5'ini “düşük eğitimli”, yüzde 3.5'ini “orta eğitimli”, yüzde 3.2'sini ise “yüksek eğitimli” bireyler oluşturdu. 2005-2006 yılında gerçekleşen beyin göçünün ise yüzde 5.3'ünü “düşük eğitimli”, yüzde 3.6'sını “orta eğitimli”, yüzde 5'ini ise “yüksek eğitimli” kişiler meydana getirdi.
OECD raporuna göre beyin göçü dünyanın bir gerçeği. 2000 yılında 72.3 milyon kişi, 2005-2006'da 91 milyon kişi beyin göçüne katılarak yetiştiği toprakları terk etti. 2000 yılında AB27 ülkelerinde 15 yaş ve üstü 19 milyon 370 bin kişi beyin göçü çerçevesinde ülkesini değiştirdi. Rakam 2005-2006 döneminde 22 milyon 129'a çıktı. 2000'den sonraki beş yıl içinde beyin göçü; düşük gelirli OECD ülkelerinde yüzde 3.3, Fas'ta yüzde 2.3, Meksika'da yüzde 2, üst orta gelirli OECD ülkelerinde binde 8, Türkiye, Filipinler ve AB27 gibi ülke ve bölgelerde binde 5, yüksek gelirli OECD dışı ülkelerde binde 2, yüksek gelirli OECD ülkeleri, Çin ve Hindistan'da binde 1, puan arttı. OECD beyin göçü veren ülkelerin bu kişilere yapılan yatırımı kaybetmek suretiyle büyük maliyet kayıplarına uğradıklarını belirterek şu saptamalarda bulundu:
“Beyin göçü, kaynak ülkeler için eğitimli insan sıkıntısına yol açıyor. Bazı ülkeler beyin göçünü durdurmak için koruma politikaları devreye sokuyor. Teşvik politikalarının zorlayıcı önlemlerden daha etkili olduğu ortaya konuldu. Ülke dışına çıkış fırsatlarının büyük olduğu ortamlarda, zorlayıcı önlemler etkisiz kalıyor, hatta kanunlarla uygulanır hale gelmedikçe, ülkeden çıkışa teşvik ediyor.
Beyin göçü birçok gelişmekte olan ülkede önemli sorun. Bununla birlikte gelişmekte olan ülkelerde yüksek beceri kazanmış işçilerin maliyeti üzerine odaklanmak göç müessesesinin ana yararlarını karanlıkta bırakıyor. Aralarında yüksek vasıflıların da bulunduğu işçiler beceri talebini de düşüren uygun yatırım iklimi olmamasından dolayı (yetersiz ücretler, kötü yönetim ve elverişsiz altyapı) ülkelerinde iş bulamayabilir.” ANKA