Bu haber kez okundu.

Vatandaşın belini faturalar büktü

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan 2011 yılına ilişkin Yerleşik ve Yerleşik Olmayan Hanehalklarının Yurtiçi Tüketimi verilerine göre; yerleşikler ile yerleşik olmayanların 2011 yılında Türkiye genelinde yaptığı harcamalar bir önceki yıla göre yüzde 17.1 artış gösterdi. 2010 yılında cari fiyatlarla 819 milyar 224 milyon TL düzeyinde olan Türkiye'de yerleşik ve yerleşik olmayan (turistler, yabancı ziyaretçiler vesaire) hanehalklarının yurtiçi tüketimi 2011 yılında 959 milyar 19 milyon TL oldu. Geçen yıl gerçekleşen yurtiçi tüketim harcamalarının en büyük bölümünü 255 milyar 837 milyon TL ile gıda, içki ve tütün harcamaları oluşturdu. Söz konusu harcamalar bir önceki yıla göre yüzde 15.6 arttı. 2011 yılının son çeyreğinde ise gıda, içki ve tütün harcamaları, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 11 artışla 69 milyar 533 milyon TL oldu.

Ulaşım ve haberleşmeye 187 milyar TL harcandı

Yurtiçi tüketim harcamalarının en büyük ikinci kalemini kalemini ulaşım ve haberleşme giderleri oluşturdu. Türkiye'de yerleşik ve yerleşik olmayanların 2011 yılında yurtiçinde gerçekleştirdiği ulaşım ve haberleşme harcamaları bir önceki yıla göre yüzde 22.4 artışla 186 milyar 598 milyon TL'ye yükseldi. 2011 yılının son çeyreğinde ise ulaşım ve haberleşme harcamaları bir önceki yılın aynı dönemine oranla yüzde 16.9 artışla 54 milyar 168 milyon TL'ye çıktı.

Konut, su, gaz faturaları 181 milyar TL

Yerleşik ve yerleşik olmayan hanehalkının yurtiçi tüketiminde üçüncü büyük kalemi konut, su, elektrik, gaz ve diğer yakıtlar oluşturdu. Türkiye'de yerleşik ve yerleşik olmayan hanehalklarının konut, su, elektrik, gaz ve diğer yakıt harcamaları 2011 yılında bir önceki yıla göre yüzde 7.2 artışla 180 milyar 643 milyon TL'ye ulaştı. 2011 yılının son çeyreğinde ise 2010 yılının eş dönemine oranla konut, su, elektrik, gaz ve diğer yakıt harcamaları yüzde 8.1 artışla 46 milyar 457 milyon TL oldu.

İç dekorasyona 75 milyar TL harcandı

Tüketici mobilya, ev aletleri ve ev bakım hizmetlerini de ihmal etmedi. Geçen yıl mobilya, ev aletleri ve ev bakım hizmetleri için yapılan harcamalar bir önceki yıla göre yüzde 26.9 artışla 74 milyar 970 milyon TL'ye yükseldi. 2011 yılının son çeyreğinde ise bu kalemde yapılan harcamalar yüzde 26 artışla 17.3 milyar TL oldu. Giyim ve ayakkabı harcamalarındaki artış, 2011 yılının son çeyreğinde hız kesti. 2011 yılının 1. çeyreğinde bir önceki yılın eş dönemine göre yüzde 30, 2. çeyreğinde yüzde 18, 3. çeyreğinde yüzde 17.2 artış gösteren giyim ve ayakkabı harcamaları yılın son çeyreğinde yüzde 4.8 artışla 10.8 milyar TL düzeyinde gerçekleşti. 2011 yılı genelinde ise giyim ve ayakkabıya yönelik yapılan harcamalar yüzde 17.4 artışla 51 milyar 375 milyon TL düzeyine yükseldi.

Eğlence harcamaları arttı

2011 yılında lokanta ve otel harcamaları geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 17.2 artışla 59 milyar 81 milyon TL'ye ulaştı. 2011 yılında eğlence kültür harcamaları da ihmal edilmeyerek, bir önceki yıla göre yüzde 17.7 artışla 36 milyar 840 milyon TL harcandı. 2011 yılının son çeyreğinde ise lokanta ve otel harcamaları yüzde 18.2 artışla 14 milyar TL'yi, eğlence ve kültür harcamaları yüzde 23.8 artışla 10 milyar TL'yi aştı.

Sağlık ve eğitime para kalmadı

2011 yılında yerleşik ve yerleşik olmayan hanehalkları tarafından gerçekleştirilen yurtiçi tüketimin, yüzde 1.2'si, yüzde 3.3'ü sağlığa yönelik oldu. Eğitim için yapılan harcamalar 2011 yılında bir önceki yıla göre yüzde 15.3 artışla 11 milyar 510 milyon TL düzeyinde gerçekleşti. Geçen yıl sağlığa yapılan harcamalar ise yüzde 6 artışla 31 milyar 405 milyon TL oldu. Çeşitli mal ve hizmetler için yapılan harcamaların tutarı ise 2011'de yüzde 34.3 artışla 70 milyar 759 milyon TL'ye ulaştı. (ANKA)

 

 

 

 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.