25 Haziran 2015 Perşembe 00:13
835 Okunma
‘Yeşil Yol’a hoca uyarısı

Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Muhammet Vefa Akpınar, Karadeniz Bölgesi’nde 8 ilin yaylalarını yaklaşık 2 bin 600 kilometrelik yolla birbirine bağlayacak olan “Yeşil Yol Projesi” hakkında uyarılarda bulundu. Projenin detaylarıyla açıklanması durumunda gerçekten uygun olup olmayacağının geniş tabanlı katılımlarla belirlenebileceğini kaydeden Akpınar, Doğu Karadeniz Bölgesi’nde geçmişte yaşanan kötü tecrübelerin yenilerinin yaşanmaması için yaklaşık 2 bin 600 km’lik yolun çok dikkatli tasarlanması ve uygulanması gerektiğini söyledi.

Mevcut yayla yol güzergahlarının belli olduğunu, bu yolların doğayla uyumlu olacak şekilde iyileştirilmesinin ve yeni yol için düşünülen kaynakların mevcutlara aktarılmasının daha doğru seçim olacağını ifade eden Akpınar, “Yaylalarımız temiz hava ve doğa güzelliklerimizi görebileceğim son noktalar olup gelecek nesillere bakir bırakmamız gereken emanetlerdir” diye konuştu.

Yağışlar toprak kaymasına neden oluyor

Doğu Karadeniz Yaylaları’nın diğer yaylalara oranla farklı olduğunu ifade eden Akpınar, “Doğu Karadeniz Yaylaları iklim koşulları itibariyle diğer yaylardan farklıdır. Yağışların bol olduğu bu bölgede yol inşaatı esnasında mevcut zemin yarılmakta, yağışlarla beraber toprak dokusu kayarak kaybedilmektedir. Bunun neticesinde erozyon ve daha kötüsü topuk kaymasına bağlı heyalanlar oluşabilmektedir. Yeni yol güzergahı inşa edilmesi demek, mevcut bakir toprağın kazınması demektir. Bu şu anlama gelmektedir; 5 metre genişliğinde 2 bin 600 km yol için 13 milyon metrekare yeşil alan yayladan koparılması demektir. 5-7 metre genişlikteki yol, uzaktan bakıldığında çabuk bir şekilde fark edilebilen bir yapıdır. Genişliği standart yol yerine yürüyüş, kamp gibi aktivitelerin sürdürülebileceği patika yol güzergahları yapılması durumu çok daha doğru bir seçenektir” şeklinde konuştu.

Yöre halkının talebi gözardı edilmemeli

Yolun yapılmasına karar verilmesinin ardından nasıl yapılacağının da önemli olduğunu vurgulayan Akpınar, açıklamalarını şöyle sürdürdü:

“Geçmişte yaşadığımız ve hala devam etmekte olan yol uygulamaları sathi kaplamaların ve asfalt yolların birkaç yılı geçmeyen ömürleri dolaysıyla doğru seçenek olmayacağı açıktır. Düşünün ki her sene yaylaya çıkan yol iş makineleri iş başında, zehirli asfalt kokuları arasında yürüyüş yapıyorsunuz. Bir başka hususta asfalt geri kazanımı olacağı ariyet sahaları için ayrıca yaylalarımızda çevre görüntü kirliliği oluşacaktır. Özellikle kansorejen malzeme ihtiva eden asfalt yollardan özellikle kaçınılması aksi durumda yaylalarımızın hassas çevre yapısına zarar verilecektir. 

Alternatif olarak geniş yollar yerine doğa yürüyüşüne elverişli ama otel, fabrika inşaatına malzeme tedarik edecek standart yollar yanlış seçenek olacaktır. Yayla turizm sektörü, muhtarlar, çevre örgütleri ama çok daha önemlisi yaylalarımızda yaşayan vatandaşların ortak katılımıyla oluşturulacak konsorsiyumdan çıkacak sonuçlara göre hareket etmekte fayda var. Yayalarımızın korunmasına en çok katkıda bulunacak olanlar yine bu yörelerde yaşayan veya buralara göç eden vatandaşların kendisi olacaktır. Yapılacak anket çalışmaları daha belirleyici faktör olacağı açıktır.”

Yeşil Yol nedir?

Yeşil Yol Samsun’dan başlayarak Ordu, Giresun, Gümüşhane, Bayburt, Trabzon, Rize ve Artvin’in yaylaları ve turizm merkezlerini yüksek rakımdan birbirine bağlayan yaklaşık 2 bin 600 kilometre uzunluğunda turizm yolu olarak planlandı. 7 metre genişliğinde gidiş geliş olarak planlanan yolun zemini taş parke döşemeli olacak. Bu yolla birlikte 40 noktada oteller, restoranlar ve kayak tesislerinden oluşan turizm merkezleri oluşturulacak. İki yıldır süren ve 90 milyon lira harcanan yol çalışmasının 2018 yılında tamamlanması planlanıyor.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100