Bu haber kez okundu.

Yüzler gülmüyor
Milliyet'ten Osman Ulagay, son iki yılda ciddi bir sıçrama yapan otomotiv sanayinde yüzlerin gülmediğini kaydediyor. Çünkü maliyetler artarken, Uzakdoğu ile rekabet zorlaşıyor ~|~

Türkiye ekonomisinin geleceğini düşünürken, kur ve faiz gibi göstergelerin yanı sıra, reel ekonominin geleceğini düşünmenin de mutlaka gerekli olduğunu sık sık vurgulamaya çalışıyorum bu köşede. Bu bağlamda iki önemli noktayı hiç hatırdan çıkarmamamız gerekiyor:
Birincisi, Türkiye'de imalat sanayi reel ekonominin çok önemli bir bölümünü oluşturuyor ve Türkiye'nin, söz gelimi İngiltere gibi, imalat sanayini gözden çıkartarak ekonomik gelişmesini sürdürmesi şimdilik olanaksız görünüyor.

İkincisi, küresel ekonomide imalat sanayinin ağırlığı Çin ve diğer bazı Asya ülkelerine doğru kayarken oluşan amansız rekabet ortamında, Türkiye gibi ülkelerin imalat sanayilerini yaşatmaları ve geliştirmeleri fevkalade zorlaşmış durumda. Türkiye, imalat sanayini yaşatmak ve geliştirmek istiyorsa mutlaka bir strateji belirlemek ve bu çerçevede geleceği olan sektörleri ve firmaları desteklemek zorunda.

Otomotivde durum

Türkiye'de otomotiv sanayi, son yıllarda atılım yapan, üretimini ve ihracatını çarpıcı biçimde artıran bir sektör. Türkiye'nin adet olarak otomobil ihracatı son dört yılda % 125, ticari araç ihracatı % 316 artmış. Aynı dönemde otomotiv yan sanayinin ihracatı da değer olarak % 116'lık bir artış göstermiş. Ancak, grafikte de görüldüğü gibi, otomotiv sanayimizin gelişme temposu 2005 yılında ciddi biçimde düşmüş bulunuyor.
Sektörün duayeni sayılabilecek olan Otomotiv Sanayicileri Derneği (OSD) Genel Sekreteri Ercan Tezer, 2001 ? 2005 döneminde gerçekleşen atılımın, daha önce ortaya konan vizyona göre yapılan yatırımların ve yaratılan kapasitenin sonucu olduğunu, oto sanayinin buradan nereye gideceğini ortaya koyan bir vizyonun ise bulunmadığını belirtiyor.

Geçen hafta yapılan TAYSAD (Taşıt Araçları Yan Sanayi Derneği) genel kurulunda görevi daha genç bir ekibe devreden TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Bilgin de oto sanayinin hızının 2005'de kesildiğini ve önümüzdeki yıllarda üretim ve ihracatta artış beklemenin zor olduğunu vurguladı.

TAYSAD Raporu
TAYSAD yönetiminin Genel Kurulu'na sunduğu faaliyet raporunda yer alan saptama ve öneriler arasında özellikle dikkate alınması gerekenler şunlar:
* Sektörün geleceği için bir stratejik plan oluşturulması şarttır.
* Otomobil sanayinin belkemiği olan yan sanayi, 2005 yılında TL'nin aşırı değerlenmesi ve pahalı iç girdiler nedeniyle kan kaybetmiştir.
* 2005 yılında pek çok firma kâr edemediği için yapılması gereken teknoloji ve kapasite artırma yatırımları duraklamıştır.
* 2005'de yapılamayan yatırımların bu yıl ve önümüzdeki yıllarda yapılması ümidi de vergi yasası ile tamamen yok olmuştur.
* 2005 yılında Doğu Avrupa ülkeleri 1 milyon ilave araç üretimini hedefleyen projelere imza atarken Türkiye'de bu rakam 150 binde kalmıştır.
* Otomotiv sektörümüzün rekabetçi yapısını koruması ve ihracatını artırması, üretimdeki katma değeri artırmasına bağlıdır. Yan sanayinin teknoloji ve tasarım kapasitesini geliştirmesi gereklidir.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100