Bu haber kez okundu.

Artık vatandaşı kurumsal dolandırıyorlar
Yaklaşık 10 yıl önce bireysel olarak başlayan telefon dolandırıcılığının ulaştığı ‘kurumsal’ boyut korkutuyor. İzmir Asayiş Şube Müdürlüğü Yankesicilik ve Dolandırıcılık (Yan-Dol) Büro Amirliği ekiplerinin telefon ve iletişim yoluyla dolandırıcılık yöntemlerine ilişkin yaptığı çalışma, dolandırıcıların 100’e yakın yöntemi kullanarak kurbanlarını kandırmaya çalıştığını ortaya koydu. Cep telefonu kullanımının yaygınlaştığı 2007-2008 yıllarında ikna edilen mağdurların kontör transfer etmesiyle başlayan dolandırıcılığın zaman içinde kimlik numarası veya hesaba para transferi olarak devam ettiğine dikkat çekilen çalışmada, tüm dolandırıcılık olaylarında gerçek dışı vaatler veya kurgu olaylar üzerine inşa edilen söylemler kullanıldığı, vatandaşın iyi niyet ve yardımseverlik duygularının istismar edildiğine vurgu yapıldı. Telefonda kandırdıkları vatandaşları banka hesaplarına para yatırmaya yönlendiren dolandırıcıların son dönemde altın gibi değerli eşyaları da alabilmek amacıyla ikna ettikleri kurbanlarını, güvenlik kamerası olmayan bölgelere yönlendirerek elden teslim almaya başladıkları kaydedildi.

Uyarılara rağmen hız kesmiyor

Kendisini polis, asker, savcı olarak tanıtarak yapılan bu dolandırıcılığa ilişkin çok sayıda uyarı, haber ve kamu spotuna rağmen bu dolandırıcılık yönteminin hız kesmediğini ifade eden yetkililer, dolandırıcıların gün geçtikçe profesyonelleştiğine de vurgu yapıyor.

Telefon ekranında 155 bile çıkarıyorlar

Telefon dolandırıcılarının geçmişte telsiz sesi eşliğinde yaptığı dolandırıcılık faaliyetinde artık özel yazılımların da kullanılmaya başladığına dikkat çekilen çalışmada aranan telefonun ekranında 155 gibi numaraların çıkarılmasını sağlayan yazılımların da dolandırıcıların işlerini kolaylaştırdığı belirtiliyor.
Dolandırıcıların internet üzerinde data takası yapan sitelerden çok sayıda cep telefonu kullanıcısına ait telefon ve isim bilgilerine ulaşabildiğinin belirtildiği çalışmada mağdurların sosyal medya hesaplarından alınan bilgilerin de görüşme sırasında kullanılmasının ikna oranını artırdığı ifade edildi. Kişisel bilgilerin ele geçirilmesinin diğer bir yönteminin ise cep telefonuna virüslü yazılım yüklemek olduğunun altı çizilen çalışmaya göre dolandırıcılar, kurbanlarına önce ‘ödül kazandınız’ mesajı atıyor, bu ödülü almak için verilen sitenin ziyaret edilmesiyle telefona casus program yükleniyor. 

Çağrı merkeziyle hileli satış

Polis, asker, savcı gibi tanıtarak yapılan dolandırıcılığın başarı yüzdesinin düşük olmasına rağmen ele geçirilen paranın çok yüksek olabildiğine işaret edilen çalışmada, daha düşük bedelleri yüksek yüzdeyle yakalamayı hedefleyen yöntemlerin de kullanılırlığının gün geçtikçe artırdığına dikkat çekildi. İyi eğitilmiş çalışanlarla kurulan çağrı merkezlerinin kullanıldığı bu sistemde banka ve sigorta şirketlerinin müşteri datalarına ulaşan dolandırıcılar, tuzak işlemlerle mağdurların kredi kartı bilgilerini öğrenmeye çalışıyor. Telefon ve SMS mesajıyla ulaştıkları kişilere kargoyla hediye gönderme, internet üzerinden indirimli alışveriş, sigorta poliçesi yenileme, hibe kredi verme gibi teklifler sunan dolandırıcılar, piyasa değeri çok düşük hizmet veya malları yüksek fiyatlarla satıyor. Kredi kartıyla alışverişte kullanılan 3D güvenlik sistemini, “mesaj yoluyla cep telefonunuza onay mesajı gönderdik, bunu bize söyleyin” diyerek aşmayı başaran dolandırıcıların iyi eğitilmiş personel çalıştırarak ikna gücünü artırdıkları belirtiliyor.
3D güvenlik sistemine kullanıcının onay verilmesi nedeniyle hileli satışla ilgili suç duyurularında savcılığın takipsizlik kararı verebildiği bildiriliyor. Aynı yöntemi kargo aracılığıyla da kullanan dolandırıcılar, bankadan arıyor görünümü vererek “kredi kartını düzenli ödeyen müşterilere yarı fiyatına cep telefonu sattıklarını” söylüyor.

En tehlikeli yöntem: Telekonferans

Çalışmada telefon dolandırıcıların kullandığı telekonferans yönteminin en tehlikeli metot olduğuna dikkat çekildi. Kendilerini polis olarak tanıtarak ev telefonundan görüştükleri kişiden evde bulunmayan diğer aile bireyinin cep telefonu numarasını alan dolandırıcıların evdeki kişi ile telekonferans görüşme yaptırarak senaryolarını inandırıcı hale getirebildiği belirtildi.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100