Bu haber kez okundu.

Caddede yaşanan sıkıntı AVM’lere sıçrayabilir
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Türkiye’nin yüzde 7-8 büyüdüğü yıllarda özellikle döviz bazlı yapılan kontratların bugünkü piyasa koşullarından çok uzak noktaya düştüğünü ifade etti. Öncel, “Dolar kuru son 3 yılda yüzde 50, maliyetler ise sürekli arttı. Kârlılıklarda küresel ve bölgesel sıkıntılar nedeniyle sürekli düşüş trendi yaşandı. Bunu muhataplarımıza verilerle çok iyi anlatacağız. Çözüm sağlanamazsa haklarımızı hukuki yollarla arayacağız. Hepimizin ortak arzusu diyalog yoluyla sorunların çözülmesi” şeklinde konuştu.

Piyasada sıkıntı büyük

Sinan Öncel, Ekim 2016 itibarıyla 94 BMD markasının 110 ülkede 2 bin 416 mağazası ve 12 bin 102 satış noktasının bulunduğunu söyledi. Kurlardaki artış, 15 Temmuz darbe girişimi, terör saldırıları ve turizmde hissedilir düşüşler nedeniyle perakende sektörünün büyük sorunlarla karşı karşıya kaldığını vurgulayan Öncel, ciro ve kârlılık kayıpları karşısında kira ve genel giderlerin çözüm bekleyen en önemli sorun olarak karşılarında durduğunu anlattı. Öncel, Türkiye genelindeki 374 AVM’nin 111’inin İstanbul’da yer aldığını, toplam 11.2 milyon metrekare kiralanabilir alana ulaşıldığını belirterek, kontrolsüz büyümenin pek çok sorunu da beraberinde getirdiğini söyledi. 

Anketin söyledikleri

Bir süre önce 60 markanın katılımıyla gerçekleştirdikleri yüz yüze anket çalışmasında perakende sektörünün bugüne dek kağıt üzerinde hiç rastlanmayan sorunlarıyla karşı karşıya geldiklerini anlatan Sinan Öncel, şöyle devam etti: “Ankette de göremediğimiz bazı sıkıntılar var. Örneğin yüzde 60-70 indirim yaptığı için mağaza ciro sorunu yaşamıyor gibi duruyor ancak bir kârlılık problemi var. Ayrıca sabit kira artı ciro kirası ödüyor. Karsızlığın üzerine bir de ek kira maliyeti biniyor. Kira şartlarının yenilenmemesi halinde belirli noktalarda faaliyetlerini sürdürememe aşamasına gelen markalarımız yargı yoluna başvurmak zorunda kalacaklar. Ne kadar mükemmel sözleşme yaparsanız yapın, bir sözleşme bir süre sonra hiç tahmin edemeyeceğiniz ve basiretle açıklanamayacak etkenlerle tek taraflı olarak çökebiliyor. İşte bu gibi durumlarda yargıya gidip uyarlama hakkınızı kullanabilirsiniz. Biz bu yola başvurmadan uzlaşmak istiyoruz. Zira bu uzlaşmayı başaramazsak cadde mağazalarında ve bazı AVM’lerde gördüğümüz sıkıntıların yaygınlaşacağını düşünüyoruz. Dolayısıyla bizim meselemiz mağazayı değil çarşıyı korumak. Markalar olarak biz nasıl tüketici şikâyetlerini en kısa sürede çözüme kavuşturmak için emek harcıyorsak, müşterisi ve kiracısı olduğumuz mülk sahipleri ve gayrimenkul işleticilerinin de bize karşı özellikle yapısal sıkıntılar olan noktalarda  aynı yaklaşımı ortaya koyması gerekiyor.

Türkiye’nin en büyük sektörü

Perakende, Türkiye’nin gayri safi yurtiçi hasılasını yaratan ana sektör konumunda. Sektör 2015 sonu itibarıyla 663 milyar TL düzeyinde bir büyüklüğe ulaştı. Sektörün yaklaşık yüzde 67’sinin geleneksel, yüzde 33’ünün ise modern perakende sektörüne ait olduğu tahmin edilmektedir. Modern perakende Avrupa ortalaması yüzde 80... Toplam perakende pazarı yarattığı istihdam açısından da inşaatın ardından ikinci sırada geliyor, 2015 yılı verilerine göre 2 milyondan fazla kişiye istihdam imkânı sağlıyor.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.