01 Nisan 2016 Cuma 14:23
260 Okunma
Tarlada 1 lira markette 4.5 lira
HABER MERKEZİ
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Mart ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkının en fazla yüzde 350 ile patateste görüldüğünü belirterek, "Bir diğer ifadeyle patates 4.5 kat fazlaya tüketiciye satılmaktadır. Türkiye’nin bunu acilen çözmesi, üreticinin emeğinin karşılığını aldığı, tüketicinin de makul bir fiyata ürün tüketebildiği bir ortamı yaratması gerekir" dedi. Bayraktar, TZOB Genel Merkezi'nde basın toplantısı düzenledi. Bayraktar, Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'daki payını 2014-2015 döneminde yüzde 7.1’den yüzde 7.6’ya çıkaran tarımın, 148.3 milyar liralık hasıla desteğiyle ekonomi açısından vazgeçilmez bir sektör olduğunu da ortaya koyduğuna işaret etti.

Ürün fiyatları 4.5 katına çıkıyor

Mart ayına ilişkin üretici ve market fiyatları arasındaki farkı değerlendiren Bayraktar, geçen ay üretici ve market fiyat farkının yüzde 350 ile en fazla patateste olduğunu, bunu sırasıyla yüzde ile 303.33 kuru incir, yüzde 291.19 ile portakal ve yüzde 284.31 ile elmanın izlediğini anlattı. Bayraktar, "Üreticinin 1’e ürettiği bir ürün, markette tüketiciye 4.5 katına satılır mı? Türkiye’nin bunu acilen çözmesi, üreticinin emeğinin karşılığını aldığı, tüketicinin de makul bir fiyata ürün tüketebildiği bir ortamı yaratması gerekir. Bunun yolunun güçlü örgütlenmeden, üretim planlamasından geçtiği herkesin malumudur. Üretici örgütleri, idari ve mali açıdan güçlü, fonksiyonel olursa, profesyonelce idare edilirse, fiyat istikrarı da gelir istikrarı da olur, pazarlama sorunları da kalmaz. Üreticimiz kazanırken, tüketicimiz de iyi kaliteli ve ucuz fiyata ürün tüketebilir" diye konuştu.

Patates tarlada 38 kuruş

Üreticide 38 kuruşa kadar inen patatesin, hala markette 1 lira 71 kuruşa, 7 lira olan kuru incirin 28 lira 23 kuruşa, 58 kuruş olan portakalın 2 lira 27 kuruşa satıldığını kaydeden Bayraktar, şöyle devam etti: "Bunun mantıkla açıklanabilecek bir tarafı yoktur. Martta market fiyatlarında, kuzu eti, süt, dana eti ve toz şeker fiyatında değişim olmadı. Fiyat düşüşü en fazla yüzde 35.24 ile salatalıkta görüldü. Markette en fazla fiyat artışı ise yüzde 37.62 ile karnabaharda görüldü. Mart ayında üretici fiyatlarında genel olarak düşüşün hakim olduğunu tespit ettik. Yalnız üreticide çoğunlukla çift hanelerde görülen fiyat düşüşlerinin, market fiyatlarına yansımadığını da gördük. Üretici fiyatlarında martta, marul, yeşil soğan, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru incir ve Antep fıstığı fiyatlarında değişim olmadı. Fiyatı en fazla düşen ürün yüzde 57.11 ile salatalık oldu. Üreticide en fazla fiyat artışı, yüzde 26.26 ile karnabaharda görüldü. Üreticide fiyatı artan ürünlere baktığımızda geç ekilen karnabaharların yeni yeni hasat edilmesi ile arzda yaşanan daralmaya bağlı fiyatlarda artış yaşandığını görüyoruz."

Ambargonun etkisi büyük

Rusya’nın ambargo kararının ardından don olayının meydana gelmesiyle narenciye üreticilerinin oldukça zor durumda kaldığını ifade eden Bayraktar, fiyatlarda bir miktar artış yaşansa da portakalda üreticilerin uğradığı kaybın telafi edilemediğini söyledi. Bayraktar, şöyle konuştu: "2016 yılının ocak-şubat aylarında Rusya’ya yönelik yaş sebze meyve ihracatı hızla gerilemeye başladı. Ocak-şubat aylarında, Rusya’ya yönelik yaş sebze meyve ihracatı, 2016 yılında, 2015 yılına göre, miktar bazında 217 bin tondan 55 bin tona, değer bazında 143.5 milyon dolardan 38.5 milyon dolara indi. Yaş sebze meyvede Rusya’ya ocak-şubat dönemindeki ihracatın, miktar bazında yüzde 74.7, değer bazında yüzde 73.1 düştüğü, bu yıl ihracatın, geçen yılın aynı dönemine göre 105 milyon dolar daha az olduğu görüldü. Üreticilerimiz de bu konuda destek bekliyor. Üreticilerimizin uğradığı kayıp, mutlaka telafi edilmelidir."
Son Güncelleme: 01.04.2016 14:37
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100