Kays b. Sa'd: Ensar'ın ileri gelenlerinden ve Hz. Peygamber’in sancaktarlarındandır. Küçük yaşta babası tarafından Hz. Peygamber’in hizmetine verildi on yıl Resûl-i Ekrem’in yanında bulundu ve bütün gazvelere katıldı. Cemel Vakası’na katıldı, Sıffîn Savaşı’nda bir kumandan sıfatıyla çarpıştı. Savaşın ardından üstün başarılar gösterdiği için Hz. Ali onu Azerbaycan valiliğinin yanı sıra oradaki Irak ordusunun başkumandanlığına getirdi. Kays’ın ismi, zekâsından dolayı Arap dâhileri arasında zikredilmektedir. Cömertliği hakkında kaynaklarda pek çok rivayet yer almakta, ayrıca Hz. Peygamber’in onunla babası Sa‘d’ı bu vasıflarından dolayı övdüğü bilinmektedir. Kays başından sonuna kadar Hz. Ali’nin yanında yer almış, Hz. Ali şehit olana kadar yanından hiç ayrılmamıştır. Daha sonra Hz. Hasan’ın yanında yer aldı. 679 yılında öldüğü rivayet edilir. (İslam Ansiklopedisi).
Abdullah b. Abbas: Abdullah b. Abbas, Peygamber Efendimizin amcası Abbâs'ın oğludur. Hz. Ali’ye ilk biat edenler arasındadır. Hz. Ali’nin yanında Cemel ve Sıffin savaşlarına katıldı. Hz. Peygamber’in özel olarak dua ettiği Abdullah b. Abbas’ın tefsir ilmindeki üstünlüğü, daha ilk devirlerden itibaren hemen herkes tarafından kabul edilmiştir. Âyetlerin nüzul sebeplerini, nâsih ve mensuhunu çok iyi bildiği gibi Arap edebiyatına olan vukufu da mükemmeldi. Abdullah b. Abbas fıkıh ilminde de önemli bir yere sahiptir. Dört Abdullah’tan (abâdile) biri sıfatıyla devrinde Mekke’nin fıkıh otoritesi kabul edilmiştir ve fetvalarının çokluğuyla meşhurdur. (İslam Ansiklopedisi).
Zeyd b. Erkam: Uhud Gazvesi’nde on üç yaşından küçük olduğu için Hz. Peygamber’in savaşa katılmalarına izin vermediği çocuklar arasında yer almıştır. Hazrec kabilesinden olup Ensarın meşhurlarındandır.
Hz. Ali’nin yakınlarından olan Zeyd, Sıffin’de onun yanında savaştı. Zeyd’in bu yakınlığı Hz. Ali ile ilgili Sekaleyn rivayetiyle, “Ben kimin mevlâsı isem Ali de onun mevlâsıdır” rivayetine (Müsned, IV, 368), ayrıca ilk müslümanın ve Hz. Peygamber’le ilk defa namaz kılanın Hz. Ali olduğuna, Hz. Ali’nin kapısı dışında mescide açılan bütün kapıların kapatılmasına dair rivayetlere ve Hz. Ali yanlısı daha başka haberlere de yansımıştır. Okuma yazma bilen Zeyd vahiy kâtipleri arasında yer aldı. Ayrıca onun bazı hadisleri yazıp Enes b. Mâlik’e gönderdiği de bilinmektedir. (M. Mustafa el-A‘zamî, s.64). Berâ b. Âzib ile ortak ticaret yaptığı için ticarete dair, özellikle de altın ve gümüş paraların birbiriyle değişimi konusunda bilgi sahibiydi. Resûl-i Ekrem’in sağlığında Zeyd’in gözlerini kaybettiği, kendisini ziyarete gelen Resûlullah’a bu haline sabredeceğini söylediği, bunun üzerine Resûlullah’ın kendisini cennetle müjdelediği, Hz. Peygamber’in vefatından sonra gözlerinin tekrar görmeye başladığı konularında kızı Üneyse’den gelen rivayetler vardır. (İslam Ansiklopedisi, 44. cilt).
Prof. Dr. Haydar Baş Hocamızın programlarda bizlere sık sık hatırlattığı Hz. Ali Efendimizin şialarının hayatlarından bazı önemli kesitleri özetledik. Her dönemde hakkı temsil eden yalnızca bir avuç insan vardır ama çoğunluk bâtılın arkasından gider. Hz. Ali'nin şiaları da o kıymetli azınlıktandır. Kur'an'da 'çoğunluk ziyandadır' ayetinden de anlaşılıyor ki çoğunluğa uymak kurtuluş değildir. Ehl-i Beyt'i sevmek Allah'ın emridir, onları örnek aldığımız sürece bâtıla düşmemiz mümkün değildir.
Allah, Ehl-i Beyt'i örnek almayı, yolundan ayrılmamayı ve şefaatlerine mazhar olmayı nasip eylesin.
Salât ve selam Peygamberimize (s.a.a.) ve O’nun tertemiz Ehl-i Beyt’ine olsun.
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100