Bu haber kez okundu.

SUFİLERİN MEKTUBLARI II
Ben seni daha büyük bir şerefe çağırıyorum

Huccetü'l?İslam, İmam Gazali Hazretleri tasavvuf yoluna bağlandıktan sonra 'Tus' Kasabası'nda yaşamayı tercih ettikleri sırada Bağdat nizamiyesinin müderrisliğini kabul etmeleri temennisiyle Veziriazam Nizamülmülk tarafından kendisine yapılan teklif ve davet üzerine adı geçen vezire yazmış oldukları mektubun tercümesi aşağıda verilmiştir.

Bismillahirrahmanirrahim

"Her ümmetin bir kıblesi vardır ona yönelir öyle ise hayırlı işlerde birbirinizle yarış edin." (Bakara?148)

Bilmiş ol ki insanlar yönelmiş bundukları, maksatlarının kıbleleri itibariyle üç kısma ayrılırlar.

1? Avam

2? Havas

3? Ehass?ı havas

Avamın bakışı, yalnız, dünyanın hemen elde edilebilecek lezzetlerine yönelmiştir ki bunların hüsran dereceleri;

"iki azgın kurdun bir koyun ağılına verecekleri zarar, mal ve şeref sevgisinin bir müslümanın dinine vereceği zarardan ve bozuculuktan daha fazla değildir" hadis?i şerifleri ile beyan buyurulmuştur.

Havas ise ahireti dün~|~yaya tercih edenler ve ahiret aleminin daha hayırlı ve sonsuz olduğunu bilerek güzel iş yapmaya çalışanlardır. Bunların dahi kusur ve himmetlerinin noksanlığı;

"Dünya, ahiret ehline, ahiret, dünya ehline ve dünya ve ahiretin her ikisi ehlullaha haramdır" hadis?i şerifi ile sabittir.

Ehass?ı havasa gelince, bunlar her bir şey ki onun üstünde diğer bir şey vardır onun yok olucu olduğunu ve dünya ile ahiretin ise bazı ilahi yaratılmışlardan olup her ikisinin en büyük işinin yiyecek şehvetten ibaret bulunduğunu hakkı ile anlayanlardır.

Bu sebeple dünya ve ahiretin her ikisi övülen mertebelerden sayılmadıkları cihetle bunlardan uzaklaşarak, iyilik ve keremi sonsuz Vacibülvücud Teala ve Tekaddes hazretlerine, bütün varlıkları ile yönelmişlerdir.

Bu yüksek topluluğun irfan ve basiretlerinde "Allah (cc) hem sevabca daha hayırlı hem azabca daha devamlıdır" ( Taha?73) ayetinin anlamı inkişaf etmiş ve o güzel "lailaheillallah" kelimesinin hakikatı dahi aynel yakın taayyün etmiş ve gerçeklemiştir.

Bunların nazarında her kim olursa olsun Allah-u Teala'nın dışındaki varlıklara meyleden ve yönelen gizli şirkten uzak değildir.

Bu sebepten ,onların yanında bütün varlıklar iki kısımdır.

1?Allah (cc)

2?Allah-u Teala'dan başka olan her şey.

Varlıkların her iki kısmı terazinin iki gözü gibidir. Onların kalbleri de bu terazinin mili konumundadır. Kalpleri Cenab?ı Kibriya'ya yöneldikçe, iyilik kefesinin ve kalpleri Cenab?ı Hakkın dışındaki bir şeye meylettikçe, kötülük kefesinin daha ağır bastığına hükmetmişlerdir.

Birinci tabaka ikinciye nispetle avam oldukları gibi ikinci tabaka dahi üçüncüye nispetle böyledir. Şu halde bu üç tabaka yalnız iki tabakaya dönmüş oluyor.

İşte bu hakikatler bilindikten sonra derim ki;

Vezir?i Azam Hazretleri beni en yüksek dereceden en aşağı dereceye davet ediyor. Halbuki ben kendilerini en aşağı dereceden, derecelerin en yücesine,yüceler yücesine davet ediyorum. Bağdat, Tus ve diğer herhangi bir yerden olursa olsun Allah'a (cc) giden yol birdir, biri diğerinden daha yakın değildir.

Hemen Hak Teala Hazretlerinden niyaz ederim ki bugün fırsat elde iken yarını düşünmek için kendilerini gaflet uykusundan uyandırsın. Vesselam.

Ömer NECATİ
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100