İlk Türk piyesi "Şair Evlenmesi"nden yaklaşık yarım asır daha eski olan eserin yazarı, kimi kaynaklarda "İskerleç", kimi kaynaklarda "Dombay" olarak geçiyor.
Yönetmenliğini Ahmet Mümtaz Taylan'ın üstlendiği "Papuçcu Ahmed'in Garip Maceraları"nın prömiyeri, bu akşam Küçük Tiyatro'da yapılacak.
Yönetmen Ahmet Mümtaz Taylan, eseri 1950'li yıllarda Avusturya'da araştırma yapan Prof. Fahir İz'in İtalyanca, İngilizce ve Fransızca çevirilerinden bulduğunu belirterek, 1809 yılında kaleme alınan eserin Türkçe'de yazılan ilk piyes olduğunu iddia etmenin yanlış olmayacağını söyledi. Taylan, "İlk Türk piyesi olarak, Şinasi'nin 'Şair Evlenmesi'ni biliriz ama bu oyun ondan yarım asır önce yazılmış. Bu anlamda bir ilk niteliği taşıması itibarıyla önemli. Buna ilk Türk piyesi diyemesek bile Türkçe'de yazılan ilk piyes olduğunu iddia etmek yanlış olmaz" dedi.
Osmanlıca olarak sahnelenecek
Osmanlıca kaleme alınmış eseri sahneye koyarken dilini günümüz Türkçesine çevirmediklerini ve orijinal haliyle sahnelediklerini anlatan Taylan, dilin bu haliyle esere "bambaşka bir lezzet" kattığını ve bunun kurmaya çalıştıkları o dönemin dünyası için çok önemli bir avantaj oluşturduğunu belirtti.
Taylan, "Eserin dilini güncelleştirdiğimiz zaman dramaturjik açıdan birçok boşlukları olan son derece basit bir oyun haline gelir. Ama sahip olduğu dil, şu anda ona bir özellik kazandırıyor. Bu özelliği oyundan almak istemedik" dedi. Taylan, dil problemini reji anlayışı ve oyunculukla çözdüklerini kaydederek, 20'li yaşlardaki seyircilerin bile oyunu anlamakta zorluk çekmeyeceğini söyledi.
Eserin klasik batı komedyası tarzında yazıldığını, ancak Türk geleneksel tiyatrosunun da izlerini taşıdığını kaydeden Taylan, oyunu sahnelerken halk tiyatrosu, köylü tiyatrosu, gölge tiyatro ve ortaoyununa kadar Türk seyirlik tiyatrosunun birçok biçimini esere yerleştirdiklerini ifade etti.
Bu bir masal
1809'da yazılmış bu piyesi repertuvara kazandırmak istediklerini, bu amaçla da sahneye koyduklarını anlatan Taylan, "Ulaştığı bu artistik estetik düzeyle, ileriki yıllarda başka tiyatroların repertuvarlarına da girecek bir oyun haline getirebildiğimizi umuyorum" dedi.
Taylan, oyunun gerçek hayatı anlatmadığını kaydederek, şunları söyledi:
"Bu eser bir dokümanter ya da belgesel bir nitelik taşımaz. Bu bir masaldır. Masal ölçeğinde ele alındığı zaman ilginç olduğunu düşünüyorum. Oyunun müziklerini Yalçın Tura hazırladı. Bu, çok önemsediğimiz bir katkı oyuna. Çünkü, kendisi Türkiye'de müziği ve dönem müziğini en iyi bilen bestecilerden birisi." Küçük Tiyatro'da yarın seyirciyle buluşacak müzikli-danslı komedide; Güven Besimoğlu, Ünsal Coşar, Nejat Armutçu, Cem Balcı, Tolga Tuncer, Benian Dönmez, Bahadır Tunç, Saffet Yörükel, Esat Tanrıverdi başlıca rolleri üstlenecek.
Yönetmenliğini Ahmet Mümtaz Taylan'ın üstlendiği "Papuçcu Ahmed'in Garip Maceraları"nın prömiyeri, bu akşam Küçük Tiyatro'da yapılacak.
Yönetmen Ahmet Mümtaz Taylan, eseri 1950'li yıllarda Avusturya'da araştırma yapan Prof. Fahir İz'in İtalyanca, İngilizce ve Fransızca çevirilerinden bulduğunu belirterek, 1809 yılında kaleme alınan eserin Türkçe'de yazılan ilk piyes olduğunu iddia etmenin yanlış olmayacağını söyledi. Taylan, "İlk Türk piyesi olarak, Şinasi'nin 'Şair Evlenmesi'ni biliriz ama bu oyun ondan yarım asır önce yazılmış. Bu anlamda bir ilk niteliği taşıması itibarıyla önemli. Buna ilk Türk piyesi diyemesek bile Türkçe'de yazılan ilk piyes olduğunu iddia etmek yanlış olmaz" dedi.
Osmanlıca olarak sahnelenecek
Osmanlıca kaleme alınmış eseri sahneye koyarken dilini günümüz Türkçesine çevirmediklerini ve orijinal haliyle sahnelediklerini anlatan Taylan, dilin bu haliyle esere "bambaşka bir lezzet" kattığını ve bunun kurmaya çalıştıkları o dönemin dünyası için çok önemli bir avantaj oluşturduğunu belirtti.
Taylan, "Eserin dilini güncelleştirdiğimiz zaman dramaturjik açıdan birçok boşlukları olan son derece basit bir oyun haline gelir. Ama sahip olduğu dil, şu anda ona bir özellik kazandırıyor. Bu özelliği oyundan almak istemedik" dedi. Taylan, dil problemini reji anlayışı ve oyunculukla çözdüklerini kaydederek, 20'li yaşlardaki seyircilerin bile oyunu anlamakta zorluk çekmeyeceğini söyledi.
Eserin klasik batı komedyası tarzında yazıldığını, ancak Türk geleneksel tiyatrosunun da izlerini taşıdığını kaydeden Taylan, oyunu sahnelerken halk tiyatrosu, köylü tiyatrosu, gölge tiyatro ve ortaoyununa kadar Türk seyirlik tiyatrosunun birçok biçimini esere yerleştirdiklerini ifade etti.
Bu bir masal
1809'da yazılmış bu piyesi repertuvara kazandırmak istediklerini, bu amaçla da sahneye koyduklarını anlatan Taylan, "Ulaştığı bu artistik estetik düzeyle, ileriki yıllarda başka tiyatroların repertuvarlarına da girecek bir oyun haline getirebildiğimizi umuyorum" dedi.
Taylan, oyunun gerçek hayatı anlatmadığını kaydederek, şunları söyledi:
"Bu eser bir dokümanter ya da belgesel bir nitelik taşımaz. Bu bir masaldır. Masal ölçeğinde ele alındığı zaman ilginç olduğunu düşünüyorum. Oyunun müziklerini Yalçın Tura hazırladı. Bu, çok önemsediğimiz bir katkı oyuna. Çünkü, kendisi Türkiye'de müziği ve dönem müziğini en iyi bilen bestecilerden birisi." Küçük Tiyatro'da yarın seyirciyle buluşacak müzikli-danslı komedide; Güven Besimoğlu, Ünsal Coşar, Nejat Armutçu, Cem Balcı, Tolga Tuncer, Benian Dönmez, Bahadır Tunç, Saffet Yörükel, Esat Tanrıverdi başlıca rolleri üstlenecek.