Meşhur tabloların anatomisi çözülüyor
"Sanatı Koruma Projesi" kapsamında, Osman Hamdi Bey'e ait altı tablonun konservasyon ve bilimsel araştırma çalışmalarına başlandı. X-ray teknolojisinin uygulandığı araştırmada ilk olarak Osman Hamdi Bey'in "Arzuhalci" tablosu inceleniyor.
02.11.2016 00:00:00
Dünya çapında hayata geçirilen "Sanatı Koruma Projesi" kapsamında, Türkiye'den, Osman Hamdi Bey tablolarının konservasyon ve araştırma çalışmalarının yürütüldüğü bir proje gerçekleştiriliyor.
Proje kapsamında Türk sanat tarihinin önemli sanatçılarından Osman Hamdi Bey'in altı tablosu, kullanılan teknik ve malzeme bakımından titizlikle inceleniyor. Proje kapsamında incelenen diğer Osman Hamdi Bey tabloları ise "Kur'an Okuyan Adam", "Camii", "Kokana Despina", "Naile Hanım'ın Portresi" ve "Beyaz Vazoda Çiçekler." Araştırma sonrasında eserler 2017'nin ilk yarısında açılması beklenen Osman Hamdi Bey Sergisi ile sanatseverlerle buluşacak.
Konservatörlerin resimler üzerindeki onarım çalışmalarını yapmaya başlamadan önceki araştırma sürecinde, sanatçı tarafından kullanılmış malzeme ve tekniklerin incelenmesi, eser üzerinde daha önce yapılan onarımlar ve yüzeyde görülemeyen hasarlar hakkında bilgi sağlıyor. Konservatörler tarafından sıklıkla kullanılan X-Radyoloji tekniğiyle, X-Ray ışınının farklı yoğunluklardaki materyallerin içinden geçerek çıplak gözün tespit edemediği bilgiler ortaya çıkarılıyor. Resimde kullanılan materyallerin çoğu, atomik yapısına göre değişiklik göstermek üzere, X-Ray ışığında geçirgen olma özelliği taşıyor. Böylece bu işlemle, resmin ilk aşamasından itibaren geçirdiği aşamalar izlenebiliyor. Hem sanatçının tuval üzerinde yaptığı değişiklikler hem de resim üzerinde sonradan yapılan onarımlar görülebiliyor.
Fırça hareketleri açıkça görülüyor
Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne uzanan bir zaman aralığında kültür ve sanat hayatına yaptığı eşsiz katkılarıyla bilinen Osman Hamdi Bey imzalı "Arzuhalci" eserinin X-Ray taramasında sanatçının tuval üzerinde kullandığı teknik, fırça hareketleri ve kademeli olarak eserde yaptığı değişiklikler açıkça görülüyor. Resimde daha açık renkte görünen kısımlar, sanatçının içinde kurşun barındıran pigment kullandığı bölgeleri ifade ediyor.
Gerçekleştirilen projenin bilimsel danışmanlığını Konservasyon Uzmanı Filiz Kuvvetli üstleniyor. Projenin bilim komitesini ise Filiz Kuvvetli'nin yanı sıra Getty Konservasyon Enstitüsü Kimya Uzmanı Lynn Lee, Prof. Dr. Mehmet Ali Gülgün, Dr. Meltem Sezen ve Dr. Feray Bakan oluşturuyor.
Türkiye'den başka eserler de koruma altına alınmıştı
Proje kapsamında, Osman Hamdi Bey'in eserlerinin yanı sıra, Türkiye'den geçtiğimiz yıllarda koruma altına alınan başka eserler de bulunuyor. İstanbul Rezan Has Müzesi'nde sergilenen ve MÖ 9-7'inci yüzyıllar arasına tarihlenen Urartu Mücevherleri koleksiyonu ile yine İstanbul'daki Türk ve İslam Eserleri Müzesi bünyesinde yer alan 8'inci yüzyıl Emevi dönemi bir Kur'an'ın restorasyonu bu kapsamda gerçekleşen çalışmalar arasında yer alıyor.
KÜLTÜR SERVİSİ
Proje kapsamında Türk sanat tarihinin önemli sanatçılarından Osman Hamdi Bey'in altı tablosu, kullanılan teknik ve malzeme bakımından titizlikle inceleniyor. Proje kapsamında incelenen diğer Osman Hamdi Bey tabloları ise "Kur'an Okuyan Adam", "Camii", "Kokana Despina", "Naile Hanım'ın Portresi" ve "Beyaz Vazoda Çiçekler." Araştırma sonrasında eserler 2017'nin ilk yarısında açılması beklenen Osman Hamdi Bey Sergisi ile sanatseverlerle buluşacak.
Konservatörlerin resimler üzerindeki onarım çalışmalarını yapmaya başlamadan önceki araştırma sürecinde, sanatçı tarafından kullanılmış malzeme ve tekniklerin incelenmesi, eser üzerinde daha önce yapılan onarımlar ve yüzeyde görülemeyen hasarlar hakkında bilgi sağlıyor. Konservatörler tarafından sıklıkla kullanılan X-Radyoloji tekniğiyle, X-Ray ışınının farklı yoğunluklardaki materyallerin içinden geçerek çıplak gözün tespit edemediği bilgiler ortaya çıkarılıyor. Resimde kullanılan materyallerin çoğu, atomik yapısına göre değişiklik göstermek üzere, X-Ray ışığında geçirgen olma özelliği taşıyor. Böylece bu işlemle, resmin ilk aşamasından itibaren geçirdiği aşamalar izlenebiliyor. Hem sanatçının tuval üzerinde yaptığı değişiklikler hem de resim üzerinde sonradan yapılan onarımlar görülebiliyor.
Fırça hareketleri açıkça görülüyor
Osmanlı İmparatorluğu'ndan Türkiye Cumhuriyeti'ne uzanan bir zaman aralığında kültür ve sanat hayatına yaptığı eşsiz katkılarıyla bilinen Osman Hamdi Bey imzalı "Arzuhalci" eserinin X-Ray taramasında sanatçının tuval üzerinde kullandığı teknik, fırça hareketleri ve kademeli olarak eserde yaptığı değişiklikler açıkça görülüyor. Resimde daha açık renkte görünen kısımlar, sanatçının içinde kurşun barındıran pigment kullandığı bölgeleri ifade ediyor.
Gerçekleştirilen projenin bilimsel danışmanlığını Konservasyon Uzmanı Filiz Kuvvetli üstleniyor. Projenin bilim komitesini ise Filiz Kuvvetli'nin yanı sıra Getty Konservasyon Enstitüsü Kimya Uzmanı Lynn Lee, Prof. Dr. Mehmet Ali Gülgün, Dr. Meltem Sezen ve Dr. Feray Bakan oluşturuyor.
Türkiye'den başka eserler de koruma altına alınmıştı
Proje kapsamında, Osman Hamdi Bey'in eserlerinin yanı sıra, Türkiye'den geçtiğimiz yıllarda koruma altına alınan başka eserler de bulunuyor. İstanbul Rezan Has Müzesi'nde sergilenen ve MÖ 9-7'inci yüzyıllar arasına tarihlenen Urartu Mücevherleri koleksiyonu ile yine İstanbul'daki Türk ve İslam Eserleri Müzesi bünyesinde yer alan 8'inci yüzyıl Emevi dönemi bir Kur'an'ın restorasyonu bu kapsamda gerçekleşen çalışmalar arasında yer alıyor.
KÜLTÜR SERVİSİ