Bu haber kez okundu.

''Modern sanatı herkes öğrenir''
Dünyanın en iyi restoratörlerinden biri olan, cilt sanatının duayenlerinden Mimar Sinan Üniversitesi Geleneksel Türk El Sanatları Bölümü Cilt Ana Sanat Dalı Öğretim Görevlisi İslam Seçen, sanatının inceliklerini anlattı ~|~



Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Geleneksel Türk El Sanatları Bölümü'nden profesör olarak 4 yıl önce emekli olan ancak öğretim görevlisi olarak çalışmalarına halen devam eden İslam Seçen, geleneksel sanatlar alanında yoğun bir eğitim programı uygulayan Üsküdar Türk?İslam Sanatları İhtisas Merkezi'nde barkovizyon eşliğinde cilt sanatının gelişimini anlattı. Süleymaniye Kütüphanesi'nde yüzlerce öğrenci yetiştiren, binlerce eserin restorasyonunu yapan, İngiltere Almanya gibi pek çok Avrupa ülkesinde de çalışmalara imza atan Seçen, 50 yıllık başarılarla dolu sanat serüvenini katılımcılarla paylaştı.

Büyük sanatkar konuşmaz
Sanatın rüyasını görmeden sanatta ilerlenemeyeceğini, bunun da insanın bütün benliği ile kendini işine vermekle mümkün olabileceğini belirten usta, sabrın çok önemli olduğunun da altını çizdi. Cilt sanatının zor bir sanat olduğunu söyleyen Seçen, "Modern sanatı herkes öğrenebilir ama klasik sanat öyle değil. Cilt deyince kapak işte deyip küçümsüyorlar, çoğu öğrenci merak sardı ama sonu fiyasko oldu, kaçıp gittiler. Bir altın ezmesi iki saat olunca sabredemediler. Sanatın detayları çoktur. Güzellikler geniş zamanlarda çıkar ortaya. Hem sanatçı az da konuşur. Büyük sanatkarlar dikkat edin hiç konuşmaz, konuşmayı da bilmem zaten, eser konuşur" dedi.

Sanata verilen bir ömür
Güzel Sanatlar Akademisi'nden mezun olduktan sonra Kültür Bakanlığı'nın emriyle Süleymaniye Kütüphanesi'nde Türkiye'de ilk defa gerçekleştirilecek olan bir projenin başına geçen İslam Seçen, 1960 yılından 1987 yılına kadar tam 27 sene Süleymaniye Kütüphanesi'ndeki "Cilt ve Patoloji Servisi"nde yüzlerce öğrenci yetiştirdi. Yaklaşık 3 bin bakıma muhtaç esere can verdi. 32 yıl boyunca aralıklarla gittiği Portekiz'in Lizbon kentindeki Gülbenkian Müzesi'nde çalışmalarını sürdürdü. Dünyanın her köşesinden onarımcılar ve restaratörlerle çok sayıda eseri onardı. Şu anda Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Geleneksel Türk El Sanatları Bölümü'nde öğretim görevlisi olarak çalışmalarına devam ediyor.

Eskimeyen sanat: ciltçilik
Öte yandan, cilt sanatının tarihinin çok eskilere dayandığı biliniyor. Her bir cilt, döneminin mücellitleri tarafından, büyük bir sanat ve ustalıkla meydana getirilmiş birer sanat eseri. Kitap sanatlarının ilk dönemlerinde kapak yüzeylerine uygulanan süsler, basit demir ve/veya kemik malzemeler kullanılarak elde edilen geometrik desenler. "Şemse cilt, cihar?guşe cilt, zerbahar cilt, lake cilt, işlemeli cilt, yazma cilt, şükufe cilt, sedef kaplama cilt, murassa cilt ve yaldız baskı ciltler, Osmanlı döneminde kullanılan süsleme teknikleri. Toplumdaki teknoloji geliştikçe bu uygulamalı sanatları da etkilemiş malzeme çeşitliliğini artırmış.

 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100