Bu haber kez okundu.

Ramazan Yazıları
İNSAN VE İBADET (ORUÇ)

İnsan Hakkın muhatabı olduğu içindir ki, mükellef ve mes'ul tek varlıktır. Mükellef ve mesul varlık olan insanı her noktada başarılı kılabilmek için onun şahsına mahsus bir takım faaliyetleri olması şarttır. Onu kendisinden daha iyi tanıyan Rabbi, faaliyetlerinin de mahiyetini, önemini belirtmiş ve bildirmiştir. Bu faaliyetlerin genel adı; ibadettir. Bu bakımdandır ki, insanı ibadetsiz düşünmek mümkün değildir.

İbadet insan olmanın gereği, ubudiyet insan olmanın diğer bir adıdır. İnsan fıtraten ibadet yapmaya muhtaç ve müsait yaratıldığı için batıl da olsa bu ihtiyacını karşılamanın yollarını aramıştır. Adetullah odur ki, Cenab?ı Hak kulunun yalnız kendi zatına ibadet etmesi için gereken her imkânı hazırlamış ve onun batıla gitmesini yasaklamıştır. Hemen her peygamberiyle gönderdiği ilahi emirler denilebilir ki, bu zaruretten kaynaklanmaktadır.

İbadetin lüzumu

Yaradılış icabı insanın ihtiyaçları maddi ve manevi olmak üzere iki yönde gelişir. Bedenen bü~|~yümesi, gelişmesi ve kemale ermesi için bedenî ihtiyaçlarını yerinde, zamanında ve gerektiği şekilde karşılaması şarttır. Aksi halde beden yapısında bozukluklar, eksiklikler, rahatsızlıklar zuhur eder. Ruhen de gelişip kemale ermesi huzur ve sükuna kavuşması bu yöndeki ihtiyaçlarını temin etmeye bağlıdır. İşte bu noktada inanç ve ibadet gündeme gelmekte, insan için inanmak ve ibadet yapmak zaruret olmaktadır. Bu inanmak ve ibadet etmek zarureti o kadar tabii bir haldir ki, bunu insandan söküp atmak mümkün değildir ve tamamen fıtrîdir. Dolayısıyla insan fıtratı gereği inanmak ve ibadet etmek zorundadır.

İnsanın gerçek manada olgunluğa erişmesi, şahsiyetinin oturması ancak ibadetle mümkündür. İnanmış, ehl?i ibadet bir insanın huzuru, metaneti, gayreti, sabrı ve topyekün şahsiyeti ile inanç ve ibadetten mahrum insanın hırsı, tamahı, bencilliği, bunalımı ile ortaya koyduğu şahsiyeti mukayese etmek dahi abestir.

İnsan Rabbine inanmalı, Rabbini sevmeli, Rabbinden korkmalı ve bütün bunları düşüncesiyle, haliyle, faaliyetleriyle ortaya koymalı ve emsallerine örnek olmalıdır. Bu manada Rabbinin ondan istediklerini yerine getirmesi, istemeyip yasakladıklarını terk etmesi ibadettir.

İbadetin çeşitliliği

Beden ve ruh yapısıyla insan çok farklı temayüllerin hem sahibi hem de muhatabıdır. Genel olarak müsbet ve menfi temayüller iki ana çizgide seyretse bile, müsbeti de menfisi de kendi içerisinde iç içe fakat farklı özellikler taşımaktadır. İnsanın bu girift yapısıdır ki onu bütün yönleriyle ele almayı, ıslah edip eğitmeyi, yüceltmeyi gerekli kılmaktadır. İbadetlerin çeşitliliği bundandır. Bedenî, malî, hem bedenî hem malî olanların yanında hususen zihnî, fikrî, zikrî, kalbî ibadetler hususi manada insanı eğitip yücelten nefsini terbiye ile ruhunu, kalbini itminana erdiren ibadetler cümlesindendir.

Namaz ile dünyadan alakayı kesip Rabbine mirac eden mü'min, zekat ile, mal ve dünya hırsını terk ederek bir taraftan fakirlere önce gönül sonra kucak açarken, hac ve kurban ile anadan, yardan gelip daha nice seferlere çıkabileceğini, Rabbi yolunda malıyla, canıyla her türlü çileye, fedakarlığa hazır olduğunu ispat eder.

İstiğfar eden mü'min ise günahkârlığını kabullenmekle kendisini tanıma ve Hakk'a kul olma yolunda en büyük engeli aşmış olur. Denilebilir ki bugün insanımızın ihmal ettiği meselelerin başında tevbe gelmektedir. Bundan dolayı da herkes hatalarını, günahlarını fazilet hanesine kaydetmektedir.

Zikrullah da ayet ve hadiste emredildiği halde bazı Müslümanlar'ın ihmalden öte ciddiye almaması, alay konusu etmesi, inkâra kalkışması hiç bir müsamaha ölçüsüne sığmaz bir hastalıktır. Halbuki zikrullah kalbin, ruhun gıdalanıp tatmin olacağı, ibadetlerin başında gelmektedir. Hülasa bütün ibadetler insanın bedenen ve ruhen gelişmesi, kemale ermesi, razı olmuş?razı olunmuş bir seviyeye gelmesi içindir. Her bir ibadet bizde bir menfiyi ıslah edip bir müsbeti diriltme hareketidir.

Devam edecek...

Ali GEDİK

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100