28 Kasım 2005 Pazartesi 00:00
157 Okunma
Erdoğan'a özelleştirme fırçası
Cumhurbaşkanlığına bağlı Devlet Denetleme Kurulu, başkanlığını Başbakan Erdoğan'ın yaptığı Özelleştirme Yüksek Kurulu'nu topa tutarak, özelleştirmelerle ilgili ağır suçlamalarda bulundu ~|~ Cumhurbaşkanlığına bağlı Devlet Denetleme Kurulu, başkanlığını Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın yaptığı Özelleştirme Yüksek Kurulu'nu (ÖYK), verilen teklifleri değer tespit komisyonlarının belirlediği değerin altında kalan ihalelerle, ihale komisyonlarının yerine geçerek, "satış" veya "iptal" kararları almakla suçladı. DDK bazı kuruluş, işletme ve varlıkların değerinin altında satıldığını bildirdi.

Kapsamlı rapor hazırladı
Devlet Denetleme Kurulu'nun, Özelleştirme İdaresi'nin 2001?2004 yılı faaliyetleriyle ilgili olarak yaptığı denetim sonucu hazırladığı rapor açıklandı. Raporda, 2003 yılı içinde, ihalede oluşan fiyatların değer tespit komisyonlarınca belirlenen satış değerlerinin altında kaldığı pek çok ihalede; ihale komisyonlarınca satış veya ihalenin iptali kararı verilmeksizin konunun ÖYK'nın değerlendirmesine bırakıldığı satış ve iptal kararlarının, yasaya göre yalnızca "onaylama" yetkisi bulunan ÖYK tarafından verildiğine dikkat çekildi.

İşte örnekler
Söz konusu uygulamaya örnek olarak SEKA'nın Afyon İşletmesi'nin 3.1 milyon, Balıkesir İşletmesi'nin 1.1 milyon, Çaycuma İşletmesi'nin 15.1 milyon, TDİ'nin Çeşme Limanı'nın 12.5 milyon dolara, TZDAŞ Sakarya Traktör İşletmesi'nin 2.3 milyon, Taksan A.Ş.'nin 10 milyon, Sümer Holding'in Malatya İşletmesi'nin 6.4 milyon dolara satılması örnek olarak gösterildi. Ayrıca, ÖYK'nın SEKA Kastamonu İşletmesi, TDİ Dikili Limanı, Sümer Holding Akdeniz İşletmesi'yle ilgili ihaleleri de iptal ettiği vurgulandı.

Diğer uygulamalar
Raporda, özelleştirme uygulamalarına ilişkin olarak şu eleştiri ve suçlamalar yöneltildi:
* Özelleştirilen bazı kuruluş, işletme ve varlıklar; değerinin altında satılmıştır.
* Değerin altında satışın gerekçesini oluşturan; ekonomiye katkı sağlanması, iş olanağının artırılması, teknolojik yenilik ve yatırımların yapılması gibi gerekçeler, devir sözleşmelerinde güvence altına alınmamıştır.
* Teklif sahiplerinin peşin veya vadeli ödeme tercihlerini ihale sırasında belirtmemeleri ihalede açıklık ilkesine aykırı sonuçlar vermektedir.
* Programdaki kuruluşlar tarafından yapılan varlık satışlarının bir bölümü değerinin altında gerçekleştirilmiş, ihale sonuçları İdare tarafından yeterince incelenmeksizin onaylanmıştır.
* Danışmanlık ihalelerinin pek çoğunda, Yasada ve ihaleye çağrı mektuplarında öngörüldüğü halde, birinci seçilen firma ile fiyat pazarlığı yapılmamıştır.
* Danışmanların iş tanımı; açık ve gereksinmelere uygun belirlenmemiş; sonradan yapılan değişikliklerle ek maliyetler ortaya çıkmıştır.

SEKA özelleştirmesi
* SEKA'nın Kastamonu işletmesinin değer tespitinde; ağırlıklı ortalama sermaye maliyeti gerçek dışı biçimde yüksek belirlenerek işletmenin değeri düşük gösterilmiştir.
* Balıkesir işletmesinin satış işleminin iptal edilmesi üzerine İdare, Mahkeme Kararının gereğini zamanında yerine getirmemiş; işletmenin geri alınmasına ilişkin işlemleri başlatmakta gecikmiştir.
Liman özelleştiremsi
* Kuşadası Limanı özelleştirmesinde İhale Komisyonu tarafından sıralamaya alınmayan bir teklif sahibi ÖYK tarafından sıralamaya alınarak, Değer Tespit Komisyonunca belirlenen satış değerinin 5 milyon dolar daha altında teklif veren bu firmaya satış yapılmasına ortam hazırlanmıştır.
* Çeşme Limanı da Değer Tespit Komisyonunca belirlenen değerin 2.1 milyon dolar daha altında fiyatla satılmıştır.

TEKEL özelleştirmesi
* Özelleştirilen Alkollü İçkiler Sanayii ve Ticaret A.Ş. ile TEKEL arasındaki cari hesap ilişkisinin 31 Ekim 2003 tarihinde son bulacağı kararlaştırılmasına rağmen, bu tarihten sonra da cari hesap ilişkisine devam edilmiş, devir tarihinde ise şirketin, TEKEL ve bağlı ortaklıklarına olan tüm cari hesap borcu silinmiştir. Bu uygulama sonucunda devredilen şirkete kaynak aktarılmıştır.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100