TCDD'den yapılan yazılı açıklamada, çarpışmaya ilişkin ilk incelemelere göre, Başkent Ekspresi'nin sarı yanan sinyali, ardından 40 kilometre azami hızı gösteren tabelayı, sonra da sarı sinyalden 1559 metre ilerideki kırmızı yanan sinyali ihlal ettiği, Adapazarı Ekspresi'nin geçişine ayarlı olan makasın kilit tertibatını da tahrip ederek kendisine kapalı olan yola girmesiyle kazanın meydana geldiği bildirildi.
Sarıyı da dikkate
almamış
Bölge kumanda merkezindeki grafiklerden Başkent Ekspresi'ne kırmızı olan sinyali ihlal ettiğinin kesin olarak saptandığı vurgulanan açıklamada, Başkent Ekspresi'nin daha önceki sarı sinyali de dikkate almadığının anlaşıldığı ifade edildi.
ATS bulunmayan
araçlar
Ankara-Haydarpaşa hattında çalışan ve üzerinde otomatik fren durdurma sistemi (ATS) araç üstü ekipmanı bulunmayan Bosna-Hersek'ten alınan lokomotiflerin sözleşmelerinin 2002 yılındaki protokolle 31 Aralık 2004 tarihine kadar uzatıldığı, ilgili protokolün, dönemin Genel Müdürü ve Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Bilgin tarafından imzalandığı kaydedildi.
Açıklamada, şöyle devam edildi: "TCDD çeken araçlar parkında değişik model ve özelliklerde toplam 738 adet araç bulunmaktadır. Bunlardan 524'ü ana hat lokomotifi, geri kalanı ise diğer araçlardır. 524 ana hat lokomotifinden 208 adedine ATS araç üstü ekipmanı takılmıştır."