17 Eylül 2005 Cumartesi 00:00
315 Okunma
Hastalıkların çoğu vitamin eksikliğinden kaynaklanıyor
Erciyes Üniversitesi (EÜ) Beslenme veDiyetetik Bölüm Başkanı Doç. Dr. Neriman İnanç, vücudun gereksinim duyduğu vitamin ve mineral eksikliğinin farklı belirtilerle kendini gösterdiğini söyledi ~|~

Doç. Dr. İnanç, yaşlanmayı yavaşlatan A vitamininin eksikliğinde enfeksiyonlara yatkınlığın arttığını, görme bozukluğunun ortaya çıktığını belirtti. Kemikler için gerekli mineralleri içeren D vitamini eksikliğinin kemik kırılmalarına yol açtığını ifade eden İnanç, kanser ve kalp hastalıklarının önlenmesinde etkili olan E vitamininin eksikliğinde ise kas kaybı, sinir kas sisteminde bozukluk görüldüğünü bildirdi. K vitaminin kemik oluşumunu etkilediğini ve kanın pıhtılaşmasını sağladığını belirten İnanç, sözlerini şöyle sürdürdü: "Dokuları yenileyen ve kanseri önlemede yardımcı olan C vitamininin eksikliğinde yorgunluk, depresyon, enfeksiyonlarda ve yaralarda yavaş iyileşme, kan damarlarındaki zayıflığa bağlı kanama görülür. Kan dolaşımını düzenleyen B1 vitamininin eksikliğinde ise yorgunluk, sinir hastalıkları, büyüme geriliği, iştahsızlık ortaya çıkar. B2 vitamini de anne karnındaki ceninin gelişiminde gereklidir." B12 vitamininin eksikliğinde anemi, dilde iltihaplanma ve yorgunluk göründüğünü kaydeden İnanç, B6 vitamininin yetersizliğinde de depresyon, kas uyuşukluğu, göz kenarında yara, hafıza zayıflığı başgösterdiğini vurguladı.

Vitamin ve mineral kaynakları


Doç. Dr. İnanç, bu vitamin ve minerallerin hangi besinlerde bulunduğuyla ilgili şu bilgiyi verdi: "Hayvansal kaynaklı besinler ve kayısı, havuç, şeftali, kırmızı biber, domates, brokoli, ıspanakta A vitamini; güneş ışınları, balık yağı ve tereyağında D vitamini; yağlı tohumlar, soya fasulyesi ve kurubaklagillerde E vitamini; koyu yeşil yapraklı sebzeler, taze meyveler, buğday ve peynirde K vitamini, turunçgiller, çilek, yeşil biber, domates, brokoli ve kuşburnunda C vitamini; kahverengi pirinç, bulgur, karaciğer, et, balık, süt ve kuru baklagillerde B1 vitamini; peynir, yumurta sarısı, balık, yoğurt, taze yeşil yapraklı sebzeler ve mantarda B2 vitamini; tavuk, sığır eti, balık, yumurta, süt, muz ve patateste B6 vitamini; kuzu ve sığır böbreği, balık, yumurta ve soya ürünlerinde B12 vitamini bulunur. Minerallerden kalsiyum; süt ve süt ürünleri, ıspanak, brokoli, badem, kuşkonmaz ve susamda, fosfor; süt ve süt ürünleri, etler, tohumlar, sert kabuklu meyveler, ayçiçeği ve kabak çekirdeğinde, demir; etler, kuru baklagiller, kayısı, kuru erik ve kuru üzümde, çinko; etler, yağlı tohumlar, süt ve ürünleri, bira mayası ve soya fasulyesinde, magnezyum; badem, ceviz, fındık, kuru fasulye, soya fasulyesi filizinde, iyot; iyotlu tuz, deniz ürünleri, ıspanak, sarımsak ve şalgam"

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100