Bu haber kez okundu.

Normalden fazla tuz tüketiyoruz
Dr. Davut Çetin, “Kronik hastalıklardan korunmada en önemli faktörlerden biri, yeterli ve dengeli beslenmedir. Toplumdaki bireylere yeterli ve dengeli beslenme alışkanlığı kazandırılırsa kronik hastalıklardan önemli ölçüde koruma sağlanabilecektir” dedi.
Halk sağlığının korunması ve hastalıkların oluşumunun önlenmesinde çok sektörlü bir yaklaşım ile toplumumuzda tuz tüketiminin kademeli olarak önerilen seviyelere düşürülmesi için Türkiye Aşırı Tuz Tüketiminin Azaltılması Programı kapsamında çalışmalara başladıklarını kaydeden Dr. Davut Çetin, “Yapılan bilimsel çalışmalarla ülkemizde tuz tüketiminin Dünya Sağlık Örgütü’ nün önerdiği değerin yaklaşık üç katı kadar olduğu gösterilmiştir. Yapılan araştırmalar Türkiye’de kişi başına günlük tuz tüketiminin 18 grama ulaştığını gösteriyor. Bu rakam Dünya Sağlık Örgütü’nün günlük tuz tüketimi için önerdiği 5 gramın çok üzerindedir. Fazla tuz tüketimi yüksek kan basıncına neden olmaktadır. Hipertansiyon ise ülkemizde ölümlerin ve hastalık yükünün en önemli nedeni olan kalp hastalıklarının önde gelen risk faktörüdür. Hastalık yükü çalışmasına ülkemizde her dört ölümden birisi yüksek tansiyon ile ilgilidir. Aşırı tuz tüketimi yüksek kan basıncına doğrudan yada dolaylı inmelerin en önemli sebeplerinden birisi olarak gösterilmektedir. Ayrıca aşırı tuz tüketimi sadece hipertansiyon nedeni değil aynı zamanda günümüzde önemli birer sağlık sorunu haline gelen mide kanseri, osteoporoz, böbrek hastalıklarının gelişimiyle de yakından ilişkili olduğu belirlenmiştir. Diyette tuz alımının günde 1gram azaltılması felçlerde yüzde 5’lik, kalp krizlerinde yüzde 3’lük; tuz alımının günde 9 gram azaltılması felçlerde yüzde 34’lük, kalp krizlerinde yüzde 24’lük azalma sağlar” dedi.

Tuz tüketimi nasıl azaltılır?
Açıklamasında aşır tuz tüketiminin azaltmak için vatandaşlara pratik taktikler de veren Dr. Davut Çetin, “Daima taze ve tuz eklenmemiş besinleri tercih edin. Yemeklerin tadına bakmadan tuz eklemeyin. Daha fazla taze sebze ve meyve tüketin. Tuz içeriği yüksek olan salamura besinleri ve konserve besinleri daha az tüketin. Satın aldığınız hazır besinlerin etiketlerini mutlaka okuyun ve daha az tuzlu olanları tercih edin. Yemeğinizin lezzetini arttırmak için tuz yerine maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen, limon gibi besinler ile baharatları kullanın. Maden suları kaynağına göre farklı miktarda sodyum içerir, sodyum içeriğini etiketinden kontrol edin. Ev dışında yemek yiyorsanız az tuzlu besinleri tercih edin. Bunun dışında birçok kesim tarafından ağrı kesici ilaç kullanımının alışkanlık haline geldiğini görüyoruz. Her şeyin fazlasının zarar olduğu gibi ilacın fazlasının daha çok zarar olduğunun bilinmesinde fayda var. Kesinlikle vatandaşlarımız gereksiz yere ağrı kesici ilaç kullanmasın” diyerek vatandaşların sağlığı için daha duyarlı olmasını önerdi. (İHA)
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100