16 Nisan 2012 Pazartesi 10:39
1623 Okunma
Yorgunluktan nasıl korunulur?

Doktorların kronik yorgunluk sendromundan korunmak için yaptığı önerilerden bazıları şöyle:
Sağlıklı beslenin, alkol ve sigaradan uzak durun: Günde en az 3 öğün sebze ve meyve, belli oranlarda kuru baklagil tüketilmeli. Gün içindeki kan şekeri dalgalanmalarını en aza indirecek düşük ve posalı besinler seçilmeli. Rafine karbonhidratlardan uzak durulmalı, sebzelerin vitamin değerlerini koruyacak şekilde buharda pişirme tercih edilmeli. Yeteri kadar su tüketmeyen, düzenli beslenmeyen, egzersiz yapmayan kişilerde kronik yorgunluk daha sık görülür. Sebze, meyve, baklagiller, fındık ve deniz ürünleri ağırlıklı beslenmek, eksikliği halinde vitamin, mineral takviyesi önerilir. Yanı sıra yağlı süt ürünleri, kırmızı et, alkol, şeker, kafeinden ve sigaradan kaçınılmalı. Beslenme problemi olan hastalar hekim kontrolünde vitamin ve mineral desteği almalıdır.

Düzenli egzersiz yapın: Haftada en az 3 kez, ortalama 1-3 saat yapılan egzersiz sayesinde vücutta stresle başa çıkmayı sağlayan seratonin hormonu salgılanır. Egzersiz ile hem enerji hem de günlük stresle başa çıkma kapasitesi artar; bu nedenle kronik yorgunluk daha az görülür. Fakat akşam geç saatlerde ve uzun süreli yapılan egzersiz ile aşırı fiziksel aktivite gerektiren işlerde çalışmak tam tersi yorgunluk semptomlarını artıracaktır.

Altta yatan hastalıkları tedavi ettirin: Fazla bilinmeyen hastalık, hastanelere başvuranların en sık yakınmalarından biri ve hastaların yüzde 20\'sinin ise asıl şikâyetidir. Tetkikler dikkatlice yapılmalı, tanı doğru konulmalı. Altta yatan hastalıklar da vakit kaybetmeden tedavi edilmeli.
Psikolojik destek alınabilir: Yorgunluk yoğun iş stresinden kaynaklanabilir. Stresle başa çıkmak için davranış terapi yöntemleri öğrenilmeli, mesai sırasında kapalı ortamda çalışılıyorsa açık havadan yararlanılmalı, iş aralarında küçük yürüyüşler yapılmalıdır. Yorgunluk ile başa çıkmak için en önemli etkenlerden biri ise stresi azaltmaya yönelik psikiyatrik destektir. Bu amaçla rahatlatıcı müzikler, yoga, meditasyon, pozitif imajinasyon önerilebilir.

Uzmanlar, enerji veren ve yorgunlukla mücadelede etkili olduğu belirtilen gıda takviyelerinin ise doktor kontrolünde kullanılması gerektiğini söylüyorlar.

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100