Bu haber kez okundu.

Teknoloji dikkat dağıtıyor

2010 yılında Türkiye\'de faaliyetlerine başlayan dünyanın önde gelen araştırma ve danışmanlık kuruluşlarından Frost and Sullivan, Türkiye otomotiv sektörünü de yakından ilgilendiren araç içi sistemleri ve sürüş güvenliğini mercek altına aldı. Otomotiv endüstrisi analistlerine göre, sürücülerde dikkat dağınıklığının ölçülmesi görüş davranışı, menü yapısının dizaynı, sistem yanıt süresi ve sürücünün yaşı gibi detayları içeriyor. Örneğin, sürücünün belirli bir özelliğe erişim sağlamak için gezinmek zorunda olduğu alt menülerin sayısı arttıkça gözlerini yoldan ayırdığı süre de o oranda uzuyor. Dokunmatik ekran kullanan sürücüler, erişim sağladıkları uygulamaları takip etmek için ekrana bakmak zorunda kalıyorlar. Sistem geri bildiriminin eksikliği de (dokunmatik geri bildirim) dikkatsiz sürüşe ve sürücünün iş yükünde artışa neden oluyor.

İnsan makine ara yüzü karmaşık olmamalı

Frost and Sullivan analistlerine göre, insan makine ara yüzü çözümünü geliştirmenin önemli bir parçası olan süreç, otomobildeki çeşitli kontrollere yönelik tüketici tercihleri tarafından işletildiğinden, karmaşık bir ara yüze ve uzun süreli öğrenme sürecini içeren bir ara yüzün geliştirilmesi amaca hizmet etmiyor. Akıllı telefonlar da, sürücülerin dikkatini dağıtan başlıca kaynakların başında geliyor. Çeşitli araştırmalara göre araç sürerken telefonla görüşen sürücülerin kaza yapma riski dört kat artıyor. Çözüm olarak araç hareket halindeyken metin iletme, internette gezinme, telefon numarası çevirme ve sosyal medya kullanımından kaçınmaya yönelik sistemlerin geliştirilmesi de öneriliyor. Söz konusu öneriler araç bilgileri, seyir, iletişim ve eğlence sistemlerini kapsıyor. 

Kazalara yol açıyor

Uzun bir zamandan beri ABD hükümeti tarafından otomobilde sürücü dikkatinin dağılmasına yol açan belirli trendlerin tespit edilmesine yönelik çeşitli araştırmalar yapılıyor. Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği Genel Müdürlüğü\'nün (NHTSA) araştırmasında dikkati dağıtan faktörler, süre ve sıklıklarına bağlı olarak \"görsel, manüel ve bilişsel\" olmak üzere sınıflandırılıyor. Çalışma aynı zamanda, 2010 yılında polise bildirilen kazaların yüzde 17\'sinin (yaklaşık 899 bin) belirli oranda sürücü dikkatsizliğinden kaynaklandığını da ortaya koyuyor. Söz konusu 899 bin kazadan 26 bininin (polise bildirilen ve dikkatle ilgili olan kazaların yüzde 3\'ü) araç içi cihaz/kontrol kullanımının neden olduğu dikkat dağılmasından kaynaklandığı bildiriliyor.

 

 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100