Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr.Ahmet Kalender'in danışmanlığında yapılan "Vatandaş-Sağlık Personeli İletişimi" konulu yüksek lisans tezindeki anket çalışması, vatandaşın sağlık personeline ve sağlık kurumlarına karşı bakış açısını ortaya koydu.
Konya'da 505 kişi ile yüzyüze görüşülerek yapılan araştırmaya göre, vatandaşlar en çok sorun yaşayacaklarını düşündükleri sağlık personelini yüzde 36.2'yle ebe ve hemşireler olarak gösterdi. Bunu sırasıyla yüzde 18.4'le hastabakıcılar, yüzde 11.4'le pratisyen hekimler, yüzde 7.1'le uzman doktorlar, yüzde 6.9'la sağlık idarecileri ve yüzde 5.1'le sağlık memurları izledi. Yüzde 14.9'u ise diğer sağlık çalışanlarıyla sorun yaşayacağını ifade etti.
Olumsuz
önyargı kırılmalı
Araştırmada, vatandaşların bir sağlık kuruluşuna gitmeden önce sorun yaşamaya kendilerini hazırladıklarını da ortaya çıkardı.
Buna göre, vatandaşların yüzde 67.7'si herhangi bir sağlık kuruluşuna başvurmadan önce sorun yaşayacağını düşünürken, yüzde 26.9'u sorun yaşamayacağını, 5.4'ü ise bu konuda bir fikrinin olmadığını söyledi.
Öte yandan sağlık personelinin çoğunluğu hastalar kadar olumsuz düşünmüyor ve hastalarla anlaşma konusunda çok ümitsiz değil.
Araştırmanın sonuçlarına göre, sağlık personelinin yüzde 66.5'i hastayla iletişime girmeden önce bir sorun yaşamayacağını düşündüğünü belirtirken, sadece yüzde 29.1'i böyle bir önyargıya sahip olduğunu ifade etti. Yüzde 4.6'lık bir grup da bu konuda fikri olmadığını ve cevap vermek istemediğini dile getirdi.
Halkla ilişkiler birimlerine
büyük iş düşüyor
Tezde, vatandaşlarda varolan bu olumsuz önyargıların kırılması için yeni bir imaj çalışması yapılması gerektiği belirtildi. Bunun için aktif çalışacak halkla ilişkiler birimleri kurulması ve mevcutların faaliyetlerine işlerlik kazandırılmasının öneminin vurgulandığı araştırmada, kitle iletişim araçlarının yanısıra, yüzyüzeiletişimin de uygun şekilde kullanılmasının şart olduğu kaydedildi. Araştırmada, vatandaşların sağlık personeli ile daha karşılaşmadanolumsuz bir düşünceye kapılmasının, sağlıklı iletişimi engelleyerek, yaşanacak problemlerin çözümünü baştan zorlaştırdığı belirtildi.
Konya'da 505 kişi ile yüzyüze görüşülerek yapılan araştırmaya göre, vatandaşlar en çok sorun yaşayacaklarını düşündükleri sağlık personelini yüzde 36.2'yle ebe ve hemşireler olarak gösterdi. Bunu sırasıyla yüzde 18.4'le hastabakıcılar, yüzde 11.4'le pratisyen hekimler, yüzde 7.1'le uzman doktorlar, yüzde 6.9'la sağlık idarecileri ve yüzde 5.1'le sağlık memurları izledi. Yüzde 14.9'u ise diğer sağlık çalışanlarıyla sorun yaşayacağını ifade etti.
Olumsuz
önyargı kırılmalı
Araştırmada, vatandaşların bir sağlık kuruluşuna gitmeden önce sorun yaşamaya kendilerini hazırladıklarını da ortaya çıkardı.
Buna göre, vatandaşların yüzde 67.7'si herhangi bir sağlık kuruluşuna başvurmadan önce sorun yaşayacağını düşünürken, yüzde 26.9'u sorun yaşamayacağını, 5.4'ü ise bu konuda bir fikrinin olmadığını söyledi.
Öte yandan sağlık personelinin çoğunluğu hastalar kadar olumsuz düşünmüyor ve hastalarla anlaşma konusunda çok ümitsiz değil.
Araştırmanın sonuçlarına göre, sağlık personelinin yüzde 66.5'i hastayla iletişime girmeden önce bir sorun yaşamayacağını düşündüğünü belirtirken, sadece yüzde 29.1'i böyle bir önyargıya sahip olduğunu ifade etti. Yüzde 4.6'lık bir grup da bu konuda fikri olmadığını ve cevap vermek istemediğini dile getirdi.
Halkla ilişkiler birimlerine
büyük iş düşüyor
Tezde, vatandaşlarda varolan bu olumsuz önyargıların kırılması için yeni bir imaj çalışması yapılması gerektiği belirtildi. Bunun için aktif çalışacak halkla ilişkiler birimleri kurulması ve mevcutların faaliyetlerine işlerlik kazandırılmasının öneminin vurgulandığı araştırmada, kitle iletişim araçlarının yanısıra, yüzyüzeiletişimin de uygun şekilde kullanılmasının şart olduğu kaydedildi. Araştırmada, vatandaşların sağlık personeli ile daha karşılaşmadanolumsuz bir düşünceye kapılmasının, sağlıklı iletişimi engelleyerek, yaşanacak problemlerin çözümünü baştan zorlaştırdığı belirtildi.