14 Temmuz 2002 Pazar 00:00
157 Okunma
Şişmanlık ömür törpüsü
Sağlık Bakanlığı'nın web sayfasında yer alan ve Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü'nce hazırlanan makalede, şişmanlığın kendisi bir hastalık olmakla birlikte pek çok hastalığın ortaya çıkmasında önemli rol oynadığına dikkat çekildi. Makalede, şöyle denildi: "Şişmanlık, harcanandan daha fazla enerji tüketilmesi sonucunda vücudun yağ doku kitlesinin artmasıdır. Bir başka deyişle vücut depo yağlarının normal değerlerin üzerine çıkmasıdır. Depo yağları kadınlarda vücut ağırlığının yüzde 2027 si, erkeklerde yüzde 12?15'i düzeylerindedir. Şişmanlık insan yaşamını kısaltan, yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen bir hastalıktır." Makalede, şişmanlığın, kalıtımsal ve hormonal nedenlerin yanı sırayanlış beslenme ve fiziksel hareket yetersizliğinden kaynaklandığı anlatıldı.

Makalede, şişman anne ve babaların çocuklarının, zayıf anne ve babaların çocuklarına kıyasla 3 kez daha şişman olduklarının ortaya kondulduğu belirtilerek: "Öğün atlama, hızlı yemek yeme ve fast?food tipi beslenme g~|~ibi yanlış beslenme alışkanlıkları şişmanlığa neden olmaktadır. Öğün atlamada yeme aralığının uzaması bir sonraki öğünde besin alımının artmasına neden olmaktadır. Hızlı yemek yeme, yemek yerken televizyon seyretme, kitap okuma gibi durumlarda kişi doyduğunu hissedememekte, bu da aşırı yemek yemesine neden oluyor. Fast?food tipi beslenme, hamburger, pizza gibi karbonhidrat ve yağ içeriği yüksek besinler tüketilerek aşırı enerji alındığından şişmanlığa yol açıyor. Bazı bireyler üzüntü, sıkıntı gibi durumlarda farkında olmadan sürekli bir şeyler yerler. Sürekli olarak bu tarz atıştırma şişmanlığa neden olabilmektedir." denildi.

Şişmanlığın önüne geçmek için öneriler

Şişmanlığın önüne geçilmesine katkı sağlayan sağlıklı beslenme ve şişmanlığın tedavisine ilişkin bilgiler verilen makalede, şu pratik önerilerde bulunuldu:

* Yüksek enerji içeren çikolata, cips, mayonez, hamur işleri, kızartma gibi yiyecekleri tüketmeyin.

* Sabah kalkınca her öğün öncesi, sırası ve sonrasında ılık su için.

* Düzenli tuvalet alışkanlığı edinin.

* Her hafta, kahvaltıdan önce, aynı kıyafetle tartılın.

* Tabakta yemek bırakmaktan çekinmeyin, tabağınızı küçültün. Mümkün olduğunca besinleri iyi çiğneyin.

* Yemek yerken televizyon seyretmek gibi başka aktiviteler yapmayın.

* Kısa mesafeler için taşıt kullanmayın, yürüyün.

* Haşlama, fırında, ızgara gibi pişirme yöntemlerini tercih edin.
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100