01 Nisan 2005 Cuma 00:00
312 Okunma
Tiryakiler ve şişmanlar kansere daha yakın
Tuncer, 1?7 Nisan Kanser Haftası nedeniyle yaptığı açıklamada, kanserin başlıca nedeni olan sigara konusunda vatandaşları uyardı. Dünyada en önemli halk sağlığı sorunu olarak kabul edilen kanserin, Türkiye'de gerçekleşen ölümlerde, kalp?damar hastalıklarından sonra ikinci sırada yer aldığını belirten Tuncer, Türkiye'de özellikle yoğun sigara tüketiminin yol açtığı kanser vakalarının önemli sağlık sorunu olduğunu vurguladı. Sigaranın akciğer, yemek borusu, boyun, pankreas, mesane, prostat, böbrek, mide ve kan kanserine yol açtığını ifade eden Tuncer, sigaradan dünyada her yıl 4 milyon, Türkiye'de ise 110 bin kişinin öldüğüne dikkati çekti. Sigaraya karşı savaşın kanserlerin yüzde 40'ını yok edeceğini vurgulayan Tuncer, "Kanserle savaş konusunda halkımızdan yardım bekliyoruz. Sigaradan uzak durun, kanser riskini azaltın" dedi. Türkiye'de sigara bırakma oranının çok düşük olduğunu kaydeden Tuncer, sigaraya başlama yaşının Türkiye'de 9?10'lu yaşlara kadar indiğine işaret etti.

Akciğer kanserinde artış var

Türkiye'de her yıl akciğer kanserinde yüzde 6 oranında artış görüldüğünü belirten Tuncer, son 5 yıldaki akciğer kanseri vaka sayısı incelendiğinde, hasta sayısının yüz binde 62'den yüz binde 83'e çıktığını bildirdi. Tuncer, Türkiye'de diğer hastalıklardan ölümlerin azalması, yaşam süresinin uzaması, sigara tüketimi, yanlış beslenme gibi nedenlerle kansere yakalanma riskinin de arttığını kaydetti. Avrupa ülkelerine oranla Türkiye'de kansere yakalanma yaşının her yıl daha da genç yaşa indiğini ifade eden Tuncer, Türkiye'de, bugüne kadar kansere yakalanmış, kanseri yenmiş veya tedavisi devam eden yaklaşık 700 bin hasta bulunduğunun tahmin edildiğini söyledi.

Şişmanlarda risk 2 kat daha fazla

Kadınlar ve erkeklerde görülen kanser vakalarının yüzde 35'inin beslenmeye bağlı olduğuna işaret eden Tuncer, şişman kişilerde, kanser riskinin iki kat daha fazla olduğuna dikkati çekti. Tuncer, kanserden korunmak için beslenme konusunda şu uyarılarda bulundu:

3 Hayvansal yağ tüketimini azaltın, az yağlı, bol lifli beslenme alışkanlığını benimseyin,

3 Kepek, yulaf gibi liften zengin besinlerin tercih edin,

3 Bol miktarda sebze?meyve tüketin, kırmızı et yerine tavuk, balık veya kuru baklagiller yiyin,

3 Yemekleri kızartma yöntemi yerine haşlayın veya buharda pişirin,

3 Katkılı yiyecekler yerine doğal besinleri tercih edin.

Tuncer, kanserle mücadelede, güvenli su kullanımı, hava kirliliği ve radyasyondan korunmanın da önemli olduğunu kaydetti.

~|~
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner100