01 Aralık 2017 Cuma 17:24
105 Okunma
Sağlıklı bir bağırsak düzeni için öneriler

Gastroenteroloji Uzmanı Doç. Dr. Mustafa Yakut, irritabl bağırsak sendromu (İBS) hakkında bilgi verdi. İBS’nin bir yaşam tarzı olmadığını ve kişinin bununla yaşamak zorunda kalmaması gerektiğini anlatan Yakut, “Kanser gibi önemli hastalıklara dönüşme riski bulunmasa da kişinin yaşam kalitesini olumsuz etkileyen ve sosyal hayatı kabusa çevirebilen bir sağlık sorunudur.

 Evde, işte toplu taşıma araçlarında, sosyal ortamlarda hasta aniden tuvalete gitme ihtiyacı duyabilir. Bu durum, hem fizyolojik hem de psikolojik sorunlara yol açar. İBS’nin duraklama ve alevlenme dönemleri vardır.

 Duraklama döneminde hastalık herhangi bir belirti vermez, sadece hafif ishal veya kabızlık oluşur. Ancak alevlenme döneminde hastada bulantı, ishal, kabızlık, karın ağrısı, şişkinlik, gerginlik gibi tüm belirtileri yaşar ve günlük yaşam aktivitelerini yerine getiremeyecek hale gelir” dedi.

 ‘Kabızlık durumunda bunlara dikkat edin’

Kabızlık sırasında yulaf ve keten tohumunun iyi çözünebilir lif kaynakları olduğunu ve kabızlık sorununun yaşanmasını önemli oranda azalttığını dile getiren Yakut, “Ayrıca şişkinlik ve gaz şikayetlerinin giderilmesine de yardımcı olur.

Günde en az 8 bardak su tüketimi ihmal edilmemelidir. Düzenli bağırsak alışkanlığını sağlayabilmek için her gün düzenli bir ritmde güne başlanmalı, kahvaltı saati sabit tutulmalı ve kahvaltıdan ortalama yarım saat sonra tuvalete gitme alışkanlığı edinilmelidir.

İritabl bağırsak sendromunun nedeni tam olarak bilinmese de bu hasta gruplarının bağırsaklarında anormallik, bağırsak duvarındaki kaslar ile sinirler arasındaki iletimde bozukluk olduğu tespit edilmiştir.

Kişiden kişiye şikayetler değişiklik gösterebilir. Hastalık, sindirim sistemi ile ilgili bir sorun olduğundan, beslenme büyük önem taşır. Ancak bazı besinlerin sorunu tetikleyeceği unutulmamalıdır. Bu nedenle hastaların, mutlaka bir uzman kontrolünde yaşam şekli belirlemesi gereklidir” diye konuştu.

 ‘Bol sıvı tüketilmeli’

Sağlıklı bir bağırsak düzeni için önerilerde bulunan Doç. Dr. Yakut, şunları kaydetti:

“Beslenme sırasında daha küçük porsiyonlar tercih edilmeli, öğünler atlatılmamalıdır. Geceleri beslenme alışkanlığından vazgeçilmelidir.

Lokmalar iyi çiğnenmeli ve yavaş yavaş tüketilmelidir. Besinler oturarak tüketilmeli ve iyice tüketilmeden yutulmamalıdır. Düzenli egzersiz ve spor hastalığa karşı önemli bir etkendir. Kişinin kendi kendine zaman ayırması ve stresten uzak durması önemlidir. Sabahları erkek uyanmaya özen gösterilmelidir.

Bol sıvı tüketilmelidir. Gazlı ve kafein içerikli içeceklerden uzak durulmalı veya günlük olarak sınırlandırılmalıdır. Özellikle alevlenme döneminde meyve ve sebzelerin kabukları soyularak tüketilmelidir.”
İHA

Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner122

banner121