Türkiye yerli otomobil yapmalı mı? Elbette yapmalı, yerli otomobil ne ki, yerli uçak yapmalı.
Yapabilir miyiz, sorusu ayrı bir konu ama geçmişte bu millet uçak da yaptı otomobil de.
Dün yapan bugün de yapar.
Değerli yazarlarımızdan, bilim adamı, fizikçi hocamız Prof. Dr. Ata Selçuk hatırlattı önceki günkü yazısında:
“Yirmi üç vatansever mühendis, yüz yirmi dokuz gün gözlerini kapamadı, markası “Devrim” olan 4 araba yaptı. O ekipten hayatta kalan Kemalettin Vardar’a yetki verin yerli arabamızı görürsünüz” diyor Ata Hoca.
(Bu arada, Ata Hocam’a hatırlatma, Kemalettin Vardar, geçen yıl vefat etti, Üsküdar Şakirin Camii’nde kılınan cenaze namazından sonra Karacaahmet Mezarlığı’na defnedildi. Ruhu şad olsun)
Biz 5 yıldan beri yerli araba, yerli araba diye tartışıyoruz ama 29 Ekim 1961’de bu milletin mühendisleri yerli otomobili üretti!
Dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel, sanayici ve işadamlarını toplayarak onlara yerli araba yapılması yönündeki isteğini iletti ve bu milletin sanayicileri, mühendisleri, teknisyenleri 4 ay gibi kısa bir sürede 4 araba üretti.
Otomobiller de bal gibi çalıştı. Bir tanesi benzin konulmadığı için yolda kalınca herkes bu araç üzerinden “otomobiller yolda kaldı” diye eleştirdi ama Cemal Gürsel’in Hipodrum’daki törenden Anıtkabir’e kadar Devrim arabalarına ait 1 no’lu otomobille gittiğini kimse gündeme getirmiyor.
Ata Hocamın özlemine katılıyorum. Eğer bir yerli araba yapılacaksa devrim arabaları ekibinden hala hayatta kalan son birkaç mühendisin tecrübesinden mutlaka yararlanmalı, sembolik bile olsa o ekibe kucak açılmalı.
Kemal Vardar, “Devrim arabaları, bizim için yapamazsınız diyenlere karşı bir namus davamızdı” diyor.
Sadece 4 ayda 3 adet araba motoru yaptı bu ekip, motor yaptılar, motor!
Bugün bütün devletin imkânlarını ayağa kaldırın bakalım bir otomobil motoru yapacak kapasitemiz var mı?
Ya da bunun için kaç yıl bekleyeceğiz.
Vardar ve ekibinin “milliliği” konusunda bir örnek verelim.
Kemalettin Vardar anlatıyor:
“Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarı ve eski Cumhurbaşkanı Turgut Özal Ankara’daki toplantıda bize bir yazı okudu. Yazıya göre, İskenderun-Libya arasında maden cevheri taşınacaktı. Bunun için de 5 bin beygirlik lokomotiflere ihtiyaç vardı. Bizden bunu yapamayacağımız yönünde imza almak istediler. Bu yolla ithalatın yolu açılacaktı. Ben çıkıp ’Biz yaparız’ dedim.
Özal benim için ’kim bu?’ diye sordu. Eskişehir müdürü olduğum da söylenince, ’Ne getiriyorsunuz bunu. Tabii böyle konuşacak’ diye tepki gösterdi. O akşam genel müdürümüz çok acele bir iş dolayısıyla aniden Fransa’ya gitti. Sonunda proje yapılmadı. Zaten durumdan vazife çıkartılan havadan geliştirilmiş bir projeydi." (22.11.2008. Hürriyet)
Dönemin Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarı’na meydan okuyarak “Biz bu lokomotifleri yaparız” diyen ve ithal lokomotiflerin önünü kesmek isteyen babayiğit takımındandı Vardar.
Bugün ülkemizin A’dan Z’ye bir ithal çöplüğüne döndüğünü, yerli ve milli ekonomi adına ne varsa darmadağın edildiğini, yüzlerce milli sanayi kuruluşunun satıldığını ya da kapatıldığını görmenin acısı içinde “o devrim ruhunun kahramanlarını” rahmetle anıyoruz.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
Ramazan 2017-11-09 02:04:32

Sizin bahsettiğiniz gibi yerli araba filan yapılmadı. Yabancı yapılmış arabaları inceleyerek yapıldı.Hiçbir ülkede yokken Türkiye'de yapılmış(milli) neyimiz var?

banner100