logo
20 NİSAN 2024

150 yıllık yol hikayesi

20.07.2006 00:00:00
İngiliz şirketine verilen imtiyazla 1856 yılında İzmir-Aydın hattına kazma vurulmasıyla başlayan Türk demiryolu taşımacılığı, aradan geçen 150 yılın sonunda Edirne'den Kars'a hızlı tren ağı hedefine doğru ilerliyor Türk demiryolu tarihinde 3 önemli dönem yaşandı. Bunlar cumhuriyet öncesi, 1923-1950 dönemi ve 1950 sonrası. Cumhuriyet öncesi dönem, Türk demiryolu taşımacılığı tarihinin de başlangıcını ifade ediyor. Türk demiryolu tarihi bir İngiliz şirketine verilen imtiyazla, 1856 yılında ilk demiryolu hattı olan 130 kilometrelik İzmir-Aydın arasına kazma vurulmasıyla başladı. O dönemde bu hattın seçilmesinin nedeni ise "İzmir-Aydın yöresinin diğer yörelere göre nüfus bakımından kalabalık, ticari potansiyeli yüksek, İngiliz pazarı olmaya elverişli etnik unsurların yaşadığı, İngiliz sanayisinin gereksinim duyduğu ham maddeye kolay ulaşılabilecek bir yöre" olmasıydı.  Cumhuriyet öncesi çeşitli yabancı şirketler tarafından inşa edilendemiryolu hattının yaklaşık 4000 kilometrelik bölümü, cumhuriyetin ilanı ile belirlenen milli sınırlar içinde kaldı. Osmanlı İmparatorluğundan cumhuriyete, yabancı şirketlere ait 2282 kilometrelik normal genişlikte hat ve 70 kilometre uzunluğunda dar hatve devletin yönetiminde olan 1378 kilometrelik normal genişlikte hat kalmıştı. Cumhuriyet dönemi altın çağını yaşadı1923-1950 döneminde demiryolu ulaştırması "altın çağını" yaşadı.Bu dönemde milli çıkarlar doğrultusunda yapılandırılmış kendine yeterli milli ekonominin yaratılması amaçlanarak, demiryollarının ülkekaynaklarını harekete geçirmesi hedeflendi ve demiryolu yatırımlarına ağırlık verildi. Bu dönemde demiryolu yapım ve işletmesi ulusal güçle başarıldı. Tüm imkansızlıklara rağmen demiryolu yapımı 2. Dünya Savaşına kadar büyük bir hızla sürdürüldü. Savaş nedeniyle 1940'lardan sonra yavaşladı. 1923-1950 yılları arasında yapılan 3578 kilometrelik demiryolunun 3208 kilometresi 1940 yılına kadar tamamlandı. Cumhuriyet dönemi olarak adlandırılan bu dönemde demiryolu ulaşım politikası, 2 aşamalı olarak ele alındı. İlk aşamada büyük parasal güçlüklere karşın, yabancı şirketlerin elindeki demiryolları hatları satın alınarak devletleştirildi, bir kısmı da anlaşmalarla devralındı.İkinci aşamada ise mevcut demiryolu hatlarının büyük bir bölümü ülkenin batı bölgesinde yoğunlaştığı için Orta ve Doğu bölgelerinin merkez ve sahil ile bağlantısının sağlanmasına, ayrıca ana hatları birbirine bağlayan ve demiryolunun ülke düzeyine yayılmasında önemli payı olan bağlantı hatlarının yapımına ağırlık verildi. Karayolu ağırlığını koyuyorDemiryolları tarihinde 1950 sonrası olarak nitelendirilen dönem ise karayolu ağırlıklı bir süreç olarak yaşandı. Karayolu, 1950 yılınakadar uygulanan ulaşım politikalarında demiryolunu besleyecek, bütünleyecek bir sistem olarak görüldü. 1950'den sonra ise Marshall yardımıyla demiryolları yok sayılarak, karayolu yapımına başlandı.  1960 sonrası planlı kalkınma dönemlerinde de demiryolları için öngörülen hedeflere hiçbir zaman ulaşılamadı. Bu politikaların sonucu olarak da 1950-1980 yılları arasında yılda sadece 30 kilometre yeni hat yapılabildi. 1980'ler sonrası başlatılan karayolu yapım seferberliği sonrasında da Türkiye'nin ulaşımının tek bir sisteme, yani karayoluna dayandırıldığı görüldü.  Türk demiryolu tarihine bakıldığında 150 yıl içinde önemli kilometre taşlarının bulunduğu da görülüyor.  1856'da ilk demiryolu inşaatı başlarken, 1924'te demiryolları millileştirildi. 1927'de limanlar demiryollarına bağlanırken, 1950'de demiryolu uzunluğu 9204 kilometreye ulaştı. 1953'te demiryolları iktisadi devlet teşekkülü oldu (Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları İşletmesi). 1984'de ise Kamu İktisadi Kuruluşu oldu. 2003'de demiryolu işletmeciliği özel sektöre açılırken, 2004'te demiryolu uzunluğu 10984 kilometreye yükseldi ve 6 liman özelleştirme kapsamına alındı. Trenler giderek hızlanıyorGünümüzde TCDD'nin 3 bağlı ortaklığı ve 5 fabrikası (Çankırı Makas, Afyon ve Sivas Beton Travers, Ankara Demiryolu ve Behiçbey Uzunray Kaynak fabrikaları) bulunuyor. TCDD ayrıca 7 liman (Haydarpaşa, Derince, Bandırma, Samsun, Mersin, İskenderun ve İzmir) ile Sirkeci ve Van gölü feribot işletmeciliği de yapıyor. TCDD'nin geleceğe yönelik çalışmalarına bakıldığında, ilk göze çarpan "Hızlı Tren" projesi oluyor. Hızlı Tren Projesinin temel işlevi, mevcut tren yollunun revize edilerek hızlı tren taşımacılığına uygun hale getirilmesi.  Hızlı trenin avantajlarına bakıldığında, uçak yolculuğuna göre daha çabuk ulaşım sağlayabildiği görülüyor. Bunda en önemli etken ise tren istasyonlarının şehiriçinde yer almaları nedeniyle erişimin daha kolay olması. Hızlı trenlerin elektrik enerjisiyle çalışması nedeniylede çevreye zarar vermedikleri görülüyor. Türkiye'yi hızlı trenle tanıştıracak "Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi"nin 1. etabının temeli 2003 yılında atıldı. Yapım çalışmalarıhızla devam eden Ankara-Eskişehir etabı bu yılın sonunda tamamlanacak.Böylece Ankara-Eskişehir yolculuğunun süresi sadece 1 saat 5 dakika olacak. Projenin 2. etabı olan Eskişehir-İstanbul hattının da tamamlanmasının ardından İstanbul-Ankara arasındaki seyahat süresi  3 saate inecek.
Devletin malı deniz, yiyen ıstakoz
Beşiktaş 5 maç sonra kazandı
Galibiyet Serdar Topraktepe yönetiminde geldi
Geçen yılki yatırım tutarı 3.7 milyar dolar
5 yılda 11.2 milyar dolarlık yatırım yaptı
Randevusunu iptal etmeyen yandı
Koca'dan MHRS açıklaması
Seçim sonrası ilk karşılaşma
Özel ve Kılıçdaroğlu aynı karede
Polis aracında ağlayarak pişman olduğunu söyledi
Jandarma üniforması ile GBT yapıyordu
İsviçre'de çıkan haber tartışma yaratmıştı
Beypazarı'ndan 'mevzuat' açıklaması
Yeni seçilen CHP’li başkanların ‘genelge’ sıkıntısı
Liyakat mi sadakat mi?
İsrail, Suriye'nin hava savunma sistemlerini hedef aldı
Saldırıda maddi hasar meydana geldi
Polat çiftine 'vergi usul kanuna muhalefet'ten tahliye
Diğer suçlardan 'tutukluluk' devam ediyor
CHP'den iktidarın arazi satışlarına tepki
'AKP enkaz bırakarak çöküyor'
Yüksek et fiyatı sorunu ithalatla çözülemez
Et ürünlerinde KDV kaldırılsın
Merkez Bankası anketi açıklandı
Dolar, enflasyon, faiz tahminleri belli oldu
Gelecek burada
10 yılda 20 kat büyüyecek
Çocuk nüfusumuz açıklandı
Nüfusumuzun yüzde 26'sı çocuk
Devletin malı deniz, yiyen ıstakoz
Beşiktaş 5 maç sonra kazandı
Galibiyet Serdar Topraktepe yönetiminde geldi
Geçen yılki yatırım tutarı 3.7 milyar dolar
5 yılda 11.2 milyar dolarlık yatırım yaptı
Randevusunu iptal etmeyen yandı
Koca'dan MHRS açıklaması
Seçim sonrası ilk karşılaşma
Özel ve Kılıçdaroğlu aynı karede
Polis aracında ağlayarak pişman olduğunu söyledi
Jandarma üniforması ile GBT yapıyordu
İsviçre'de çıkan haber tartışma yaratmıştı
Beypazarı'ndan 'mevzuat' açıklaması
Yeni seçilen CHP’li başkanların ‘genelge’ sıkıntısı
Liyakat mi sadakat mi?
İsrail, Suriye'nin hava savunma sistemlerini hedef aldı
Saldırıda maddi hasar meydana geldi
Polat çiftine 'vergi usul kanuna muhalefet'ten tahliye
Diğer suçlardan 'tutukluluk' devam ediyor
CHP'den iktidarın arazi satışlarına tepki
'AKP enkaz bırakarak çöküyor'
Yüksek et fiyatı sorunu ithalatla çözülemez
Et ürünlerinde KDV kaldırılsın
Merkez Bankası anketi açıklandı
Dolar, enflasyon, faiz tahminleri belli oldu
Gelecek burada
10 yılda 20 kat büyüyecek
Çocuk nüfusumuz açıklandı
Nüfusumuzun yüzde 26'sı çocuk

'Konuş, sen nerelisin' diyen DEM Partili Salğucak'a soruşturma

31 Mart yerel seçimlerinde oy vermek için Ömer Keçecigil Okuluna giden askeri ve polis personellerine 'Konuş, sen nerelisin'' diyen DEM Partili Süleyman Salğucak, seçim kanuna muhalefet suçundan dolayı Şırnak İl Emniyet Müdürlüğünde ifadesi alındı.
19.04.2024 16:21:00
İhlas Haber Ajansı
'Konuş, sen nerelisin' diyen DEM Partili Salğucak'a soruşturma
'Konuş, sen nerelisin' diyen DEM Partili Salğucak'a soruşturma
Avukat Ramazan Demir, Şırnak'ta taşımalı seçmen olduğunu düşündüğü kişilere 'Konuş sen nerelisin'' diyerek tepki gösteren Süleyman Salğucak'a soruşturma açıldığını duyurdu.

31 Mart günü Şırnak'a oy vermek için taşınan asker ve polisler tek sıra içeri girerken tepki gösteren 61 yaşındaki Süleyman Salğucak'a soruşturma açıldı.

Avukat Ramazan Demir, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada, "Şırnak savcılığı 'Konuş, sen nerelisin' sözünden dolayı Süleyman Salğucak'a 'Seçim kanununa muhalefetten' soruşturma açmış" diye belirtti.

Şırnak Cumhuriyet Başsavcılığı, Salğucak hakkında 'Seçim kanununa muhalefet' ve 'Seçmenin oy kullanmasını engelleme' iddialarıyla ilgili soruşturma açtı.

İliç'te bir işçinin daha naaşına ulaşıldı

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Erzincan'ın İliç ilçesinde maden sahasında meydana gelen heyelanda toprak altında kalan 9 işçiden birinin daha naaşına ulaşıldığını bildirdi

19.04.2024 12:15:00 / Güncelleme: 19.04.2024 12:19:14
AA
İliç'te bir işçinin daha naaşına ulaşıldı
İliç'te bir işçinin daha naaşına ulaşıldı

Bayraktar, X sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda, maden sahasındaki arama çalışmalarına ilişkin bilgi verdi.

Kazanın gerçekleştiği 13 Şubat'tan bu yana arama çalışmalarının aralıksız devam ettiğini anımsatan Bayraktar, "Erzincan İliç'te maden sahasında meydana gelen heyelanda ilk günden bu yana aralıksız olarak devam eden arama çalışmaları neticesinde bu sabah bir işçi kardeşimize daha ulaştık. Kardeşimize Allah'tan rahmet, ailesine başsağlığı ve sabırlar diliyorum. Tüm canlarımıza ulaşana kadar yoğun çalışmalarımıza devam edeceğiz." ifadelerini kullandı.

Bayraktar, 5 Nisan'da da İliç'te maden ocağında toprak altında kalan bir işçinin naaşına ulaşıldığını bildirmişti.

Cenaze Adnan Keklik'e ait

Erzincan Valisi Hamza Aydoğdu, AA muhabirine, Sabırlı Deresi bölgesinde ulaşılan cenazenin Adnan Keklik'e ait olduğunu belirterek, aileye başsağlığı diledi.

Aydoğdu, bölgedeki çalışmaların aralıksız sürdüğünü ifade etti.

Erzincan'ın İliç ilçesindeki altın madeni sahasında 13 Şubat'ta meydana gelen toprak kaymasında 9 kişi kaybolmuş ve 5 Nisan'da işçilerden Uğur Yıldız'ın cenazesine ulaşılmıştı. 

Mersin'de şafak operasyonu: 78 gözaltı

Mersin'de haklarında çeşitli suçlardan yakalama kararı bulunan şahıslara yönelik sabah saatlerinde gerçekleştirilen şafak operasyonunda 78 kişi gözaltına alındı
19.04.2024 11:20:00
İhlas Haber Ajansı
Mersin'de şafak operasyonu: 78 gözaltı
Mersin'de şafak operasyonu: 78 gözaltı
Mersin'de haklarında çeşitli suçlardan yakalama kararı bulunan şahıslara yönelik sabah saatlerinde gerçekleştirilen şafak operasyonunda 78 kişi gözaltına alındı.

İl Emniyet Müdürlüğünden yapılan açıklamaya göre, dolandırıcılık, yaralama, hakaret, hırsızlık ve tehdit gibi suçlardan haklarında yakalama kararı bulunan şahısların yakalanmasına yönelik Asayiş Şube Müdürlüğü Aranan Şahıslar Büro Amirliği koordinesinde operasyon düzenlendi. İl genelinde 30 adrese düzenlenen şafak operasyonunda 78 kişi yakalanarak gözaltına alındı.

Gözaltına alınan şahıslarla ilgili işlemlerin sürdüğü bildirildi.

5.6 büyüklüğündeki Tokat depreminde 338 konut hasar gördü

Tokat'ın Sulusaray ilçesinde geçtiğimiz gün etkili olan depremlerde 338 konut hasar gördü.
19.04.2024 10:50:00
İhlas Haber Ajansı
5.6 büyüklüğündeki Tokat depreminde 338 konut hasar gördü
5.6 büyüklüğündeki Tokat depreminde 338 konut hasar gördü
Tokat'ın Sulusaray ilçesinde en şiddetlisi 5.6 büyüklükteki depremler Tokat'ta 3, Yozgat'ta da 3 ilçede hasara neden oldu.

Hasar tespit çalışmaları sürerken şuana kadar yapılan tespitlere göre 338 konut, 99 ahır ve 12 cami ve 1 fırında hasar oluştu.

Panikle kaçmaya çalışan 5 kişi yaralandı.

Yozgat ve Tokat'ta hasar tespit çalışmalarının akşam saatlerinde tamamlanması bekleniyor.
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.