Empatiyi öğrenme yaşı 3
3 yaş grubundaki çocukların nezaket ve empatiyi bu dönemde öğrenmeye başladıklarını ve öğrenirken kendi haklarının da farkına vardıklarını söyleyen Çocuk Gelişimi Eğitimcisi Gülümser Özdemir, bu yaş grubundaki çocukların karar vermeyi ve seçim yapmayı da öğrendiklerini ve arkadaş edinmeye başladıklarını belirtti
12.02.2024 10:59:00
Mehmet Hakan Akkuş
Mehmet Hakan Akkuş
"3 yaş grubundaki çocuklar bu dönemde yaşıtlarıyla oynamaya başlar ve bundan artık zevk almaya başlar fakat yine de bu dönemde de yaşıtlarıyla anlaşmazlıklar yaşayabilir" diyen Çocuk Gelişimi Eğitimcisi Gülümser Özdemir, "Bu dönemde çocuklar paylaşım yapmaktan hoşlanmaz ve her şeyin onun olmasını isteyebilir. Nezaket ve empatiyi bu dönemde artık öğrenmeye başlar ve öğrenirken kendi haklarının da farkına varır. Karar vermeyi ve seçim yapmayı öğrenir ve arkadaş edinmeye başlar" ifadesini kullandı.
Gülümser Özdemir sözlerini şöyle sürdürdü:
"Bu dönemde anne babanın tutumları çocuğun kendisine saygısını ve güvenlik hissinin gelişmesini etkiler.
Çocuğun cinsiyet rollerinin gelişmesinde anne ve baba bu dönemde büyük model olur.
Psikomotor gelişiminde çocuk duran bir topa vurabilir ve topu istediği gibi yönlendirebilir. Tek ayaküstünde durma denemeleri yaparak yine kısa süreli olarak durabilir. Öne doğru takla atmaya başlayabilir ve bundan keyif alır. Kısa süreli konuşmalar yapabilir ve küçük kas becerisi gerektiren makas kullanma işlemi bu dönemde başlanabilir. Çocuktan bu dönemde zıplaya bilmesi, atlaması beklenir.
Bu dönemde dil gelişimi de görülür. Basit eylemleri kolayca anlar ve size aktarabilir özellikleri belirtilen nesneleri size getirebilir ve çevresinde bulunan eşyaları istediği gibi isimlendirilebilir. Kendisi söyleyemiyor olsa bile 900'e yakın kelimeyi anlayabilir. 4-5 kelimeli cümleler kurabilir. Yapmış olduğu resimleri size anlatabilir, dinlediği hikayeleri ses tonunu, hızını ayarlayarak anlatabilir. Kendi kendine çok konuşur ve çok soru sorar. Hayali bir öykü oluşturup anlatabilir. 6 kelimelik bir cümleyi tekrarlayabilir. Bu dönemde bizim için yalan gibi görünen cümleler kurabilir ancak çocuk bunun asla farkında değildir. Ayrıca bu dönemde mizah da gelişmeye başlar. Komik kelimeleri ve ses tonunu ayırt edip komik olan şeylere girebilir.
Bu dönemde çocuğun bilişsel gelişimi de görülür. Hayal ve gerçeği ayırt etmekte zorlanabilir. Dikkat süresi oldukça kısadır ve dikkati kolayca dağılabilir. Konudan konuya geçebilir, nesnelere isim vermeye devam eder ve benzer nesneleri artık gruplandırmaya başlar, delik algılaması gelişmesine rağmen sayıları karıştırarak kullanır. İki seçenek arasında karar verebilir ve ikiden fazlasını içermiyorsa yönergeleri doğru bir şekilde takip edebilir. Bu dönemde gördüğü objeleri ve duyduğu sesleri sınıflandırmakta zaman zaman güçlük çekebilir. Duygusal olayları bu dönemde daha net ve kolay hatırlar.
Özbakım becerileri de bu dönemde gelişir. Çocuğunuz bu dönemde kendi kendine dökmeden yemek yemeye başlayabilir, giysilerinin önünü ve arkasını ayırt edebilir, düğmesiz, bağımsız kıyafetleri ve giysileri yardımsız girebilir, gereksinim duyduğunda bağımsız olarak tuvalete gider ve silme, temizleme işlemlerini tek başına yapmaya başlar. Kendine ait eşyaları toplayarak yerine yerleştirir."
Gülümser Özdemir sözlerini şöyle sürdürdü:
"Bu dönemde anne babanın tutumları çocuğun kendisine saygısını ve güvenlik hissinin gelişmesini etkiler.
Çocuğun cinsiyet rollerinin gelişmesinde anne ve baba bu dönemde büyük model olur.
Psikomotor gelişiminde çocuk duran bir topa vurabilir ve topu istediği gibi yönlendirebilir. Tek ayaküstünde durma denemeleri yaparak yine kısa süreli olarak durabilir. Öne doğru takla atmaya başlayabilir ve bundan keyif alır. Kısa süreli konuşmalar yapabilir ve küçük kas becerisi gerektiren makas kullanma işlemi bu dönemde başlanabilir. Çocuktan bu dönemde zıplaya bilmesi, atlaması beklenir.
Bu dönemde dil gelişimi de görülür. Basit eylemleri kolayca anlar ve size aktarabilir özellikleri belirtilen nesneleri size getirebilir ve çevresinde bulunan eşyaları istediği gibi isimlendirilebilir. Kendisi söyleyemiyor olsa bile 900'e yakın kelimeyi anlayabilir. 4-5 kelimeli cümleler kurabilir. Yapmış olduğu resimleri size anlatabilir, dinlediği hikayeleri ses tonunu, hızını ayarlayarak anlatabilir. Kendi kendine çok konuşur ve çok soru sorar. Hayali bir öykü oluşturup anlatabilir. 6 kelimelik bir cümleyi tekrarlayabilir. Bu dönemde bizim için yalan gibi görünen cümleler kurabilir ancak çocuk bunun asla farkında değildir. Ayrıca bu dönemde mizah da gelişmeye başlar. Komik kelimeleri ve ses tonunu ayırt edip komik olan şeylere girebilir.
Bu dönemde çocuğun bilişsel gelişimi de görülür. Hayal ve gerçeği ayırt etmekte zorlanabilir. Dikkat süresi oldukça kısadır ve dikkati kolayca dağılabilir. Konudan konuya geçebilir, nesnelere isim vermeye devam eder ve benzer nesneleri artık gruplandırmaya başlar, delik algılaması gelişmesine rağmen sayıları karıştırarak kullanır. İki seçenek arasında karar verebilir ve ikiden fazlasını içermiyorsa yönergeleri doğru bir şekilde takip edebilir. Bu dönemde gördüğü objeleri ve duyduğu sesleri sınıflandırmakta zaman zaman güçlük çekebilir. Duygusal olayları bu dönemde daha net ve kolay hatırlar.
Özbakım becerileri de bu dönemde gelişir. Çocuğunuz bu dönemde kendi kendine dökmeden yemek yemeye başlayabilir, giysilerinin önünü ve arkasını ayırt edebilir, düğmesiz, bağımsız kıyafetleri ve giysileri yardımsız girebilir, gereksinim duyduğunda bağımsız olarak tuvalete gider ve silme, temizleme işlemlerini tek başına yapmaya başlar. Kendine ait eşyaları toplayarak yerine yerleştirir."