logo
25 ARALIK 2025


Anayasa değişikliği AYM'den döner mi?

22.02.2016 00:00:00
Anayasayı değiştirme girişimleri komisyon aşamasında tıkanmışken zihinleri kurcalayan: Anayasa'nın ilk üç maddesinin değiştirilemeyeceğini, teklif dahi edilemeyeceğini öngören 4.maddesi değiştirilebilir mi, sorusudur. Karşılaştığımız yurttaşlar, okurlarımız, izleyicilerimiz, üniversitedeki arkadaşlarımız ve öğrencilerimiz, eş dost? herkesin kafasındaki soru bu. Soru bununla kalmıyor, devamı da var; değiştirilirse Anayasa Mahkemesi'ne (AYM) götürülebilir mi?
Gündemin başına terör ve Ortadoğu bataklığı çöreklenmişken, anayasa değişikliğinden bahsetmenin alemi var mı, diyenler olabilirse de, Cumhurbaşkanı'nın derdi anayasadır. Kafasındaki başkanlık ve rejim, anayasanın değiştirilmesine bağlıdır.
Mevcut anayasayı takmayanlar ya da iplemez görünenler olsa da, yürürlükte olan bu anayasanın değiştirilmesi yine bu anayasanın gösterdiği yöntemlere göre olur.
Ne diyor anayasa:
TBMM üye tamsayısının 1/3 çoğunluğunun yazılı teklifi ve en az 3/5 çoğunluğunun evet oylarıyla anayasa değişikliği kabul edilmiş olur (Anayasa, madde: 175). Meclis'in değişiklik kararının halkoylamasına sunulması, halkın onayı gerekir. Meclis'te 2/3 çoğunlukla geçen anayasa değişikliği ise halkoyuna sunulmaz.
Anayasa'nın, değiştirilmesini yasakladığı hükümler değiştirilebilir mi? Yasama organı olan TBMM'nin böyle bir yetkisi var mıdır?
Anayasanın değiştirilmesinde yetkili organ Meclis ise de bu değişiklik anayasanın yasakladığı alanlar dışında mümkün olabilir. Yani "Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir"(madde:1), "Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir"(madde:2), Devletin bütünlüğü, resmi dili, bayrağı, milli marşı ve başkenti(madde:3) hükümleri değiştirilemez, değiştirilmesi teklif edilemez(madde:4). Bu hükümler dışında değişiklik yapılabilir.
Bunu kim denetleyecek? 
Anayasa Mahkemesi, anayasa değişikliklerini sadece şekil yönünden denetleyebilir. Yani teklif ve oylamada gerekli çoğunluk sağlanmış mıdır buna bakar, içeriğini denetleyemez(anayasa:madde:148).
Meclis, çoğunluk sağlayarak, yasak alanda (Anayasa'nın ilk üç maddesinde ve 4.maddesinde) değişiklik yaparsa, bunun hukuki geçerliliği olamaz. Zira, yine Anayasa'nın 6.maddesine göre, hiç kimse ve hiçbir organ kaynağını anayasadan almayan bir Devlet yetkisi kullanamaz. Meclis, anayasanın yasakladığı alanda tasarrufta bulunamaz. Anayasanın yetki vermediği alanda değişiklik yapılması, yani hukukun bertaraf edilmesinin gerekçesi oyçokluğu olamaz. Oy sayısıyla "Kurucu irade" değiştirilemez.
AYM'nin denetleme yetkisinin şekil şartıyla sınırlı olması, anayasanın 4. maddesiyle ilgili denetleme yapamayacağı anlamına gelmez. Anayasa'nın getirdiği yasak, değişiklik konusunda uyulması gereken bir şekil şartıdır ve AYM'nin denetleme yetkisi içindedir.
Nitekim, AYM 15 Nisan 1975 tarihli kararında yasaklama hükümlerinin şekil şartı olduğunu belirtmiş, 2008 tarihli kararında da aynı hükme varmıştır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Prof. Dr. Ali Ünal Emiroğlu / diğer yazıları
SDG ile anlaşma yok!
Suriye'den resmi açıklama geldi
Libya uçağının düşmesi sabotaj mı?
Şüpheler Netanyahu'yu gösteriyor
Sadettin Saran serbest
Yine adli kontrol şartı geldi
'Devletin gücünü içeriye değil, dışarıya gösterin'
BTP'den gündeme dair kritik mesajlar
Futbolda şike kumpası soruşturması
Lütfi Arıboğan, Ahmet Gülüm, İlhan Helvacı ve Ebru Köksal adliyede
Avrupa'da İslamofobi Raporu 2024
Müslüman karşıtlığı normalleşiyor
MSB tarafından basın bilgilendirme toplantısı yapıldı
Libya uçağının düşmesiyle ilgili sorulara yanıt verildi
Gazze'de "ikinci aşama"nın tarihi belli oldu
Trump'ın temsilcisi Witkoff arabuluculara iletti
Meteorolojiden İstanbul için soğuk hava uyarısı
Sıcaklık sıfır dereceye kadar düşecek
Saadettin Saran gözaltına alındı
Uyuşturucu testi pozitif çıkmıştı
11. Yargı Paketi TBMM Genel Kurulunda kabul edildi
Pakette hangi düzenlemeler yer alıyor?
Türkiye'de bir 'ilk'
ŞOK Marketler’de meyve-sebzede yeni dönem
'Son eşiğe geldik'
Komisyonun çalışma süresi 2 ay uzatıldı
Çalışana az, işverene çok!
Yeni asgari ücretin detayları belli oldu
Özdağ beraat etti
Cumhurbaşkanına hakaret davasında karar
SDG ile anlaşma yok!
Suriye'den resmi açıklama geldi
Libya uçağının düşmesi sabotaj mı?
Şüpheler Netanyahu'yu gösteriyor
Sadettin Saran serbest
Yine adli kontrol şartı geldi
'Devletin gücünü içeriye değil, dışarıya gösterin'
BTP'den gündeme dair kritik mesajlar
Futbolda şike kumpası soruşturması
Lütfi Arıboğan, Ahmet Gülüm, İlhan Helvacı ve Ebru Köksal adliyede
Avrupa'da İslamofobi Raporu 2024
Müslüman karşıtlığı normalleşiyor
MSB tarafından basın bilgilendirme toplantısı yapıldı
Libya uçağının düşmesiyle ilgili sorulara yanıt verildi
Gazze'de "ikinci aşama"nın tarihi belli oldu
Trump'ın temsilcisi Witkoff arabuluculara iletti
Meteorolojiden İstanbul için soğuk hava uyarısı
Sıcaklık sıfır dereceye kadar düşecek
Saadettin Saran gözaltına alındı
Uyuşturucu testi pozitif çıkmıştı
11. Yargı Paketi TBMM Genel Kurulunda kabul edildi
Pakette hangi düzenlemeler yer alıyor?
Türkiye'de bir 'ilk'
ŞOK Marketler’de meyve-sebzede yeni dönem
'Son eşiğe geldik'
Komisyonun çalışma süresi 2 ay uzatıldı
Çalışana az, işverene çok!
Yeni asgari ücretin detayları belli oldu
Özdağ beraat etti
Cumhurbaşkanına hakaret davasında karar
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.