logo
27 NİSAN 2024

Anayasa değişikliği AYM'den döner mi?

22.02.2016 00:00:00
Anayasayı değiştirme girişimleri komisyon aşamasında tıkanmışken zihinleri kurcalayan: Anayasa'nın ilk üç maddesinin değiştirilemeyeceğini, teklif dahi edilemeyeceğini öngören 4.maddesi değiştirilebilir mi, sorusudur. Karşılaştığımız yurttaşlar, okurlarımız, izleyicilerimiz, üniversitedeki arkadaşlarımız ve öğrencilerimiz, eş dost? herkesin kafasındaki soru bu. Soru bununla kalmıyor, devamı da var; değiştirilirse Anayasa Mahkemesi'ne (AYM) götürülebilir mi?
Gündemin başına terör ve Ortadoğu bataklığı çöreklenmişken, anayasa değişikliğinden bahsetmenin alemi var mı, diyenler olabilirse de, Cumhurbaşkanı'nın derdi anayasadır. Kafasındaki başkanlık ve rejim, anayasanın değiştirilmesine bağlıdır.
Mevcut anayasayı takmayanlar ya da iplemez görünenler olsa da, yürürlükte olan bu anayasanın değiştirilmesi yine bu anayasanın gösterdiği yöntemlere göre olur.
Ne diyor anayasa:
TBMM üye tamsayısının 1/3 çoğunluğunun yazılı teklifi ve en az 3/5 çoğunluğunun evet oylarıyla anayasa değişikliği kabul edilmiş olur (Anayasa, madde: 175). Meclis'in değişiklik kararının halkoylamasına sunulması, halkın onayı gerekir. Meclis'te 2/3 çoğunlukla geçen anayasa değişikliği ise halkoyuna sunulmaz.
Anayasa'nın, değiştirilmesini yasakladığı hükümler değiştirilebilir mi? Yasama organı olan TBMM'nin böyle bir yetkisi var mıdır?
Anayasanın değiştirilmesinde yetkili organ Meclis ise de bu değişiklik anayasanın yasakladığı alanlar dışında mümkün olabilir. Yani "Türkiye Devleti bir Cumhuriyettir"(madde:1), "Türkiye Cumhuriyeti, toplumun huzuru, milli dayanışma ve adalet anlayışı içinde, insan haklarına saygılı, Atatürk milliyetçiliğine bağlı, başlangıçta belirtilen temel ilkelere dayanan, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk Devletidir"(madde:2), Devletin bütünlüğü, resmi dili, bayrağı, milli marşı ve başkenti(madde:3) hükümleri değiştirilemez, değiştirilmesi teklif edilemez(madde:4). Bu hükümler dışında değişiklik yapılabilir.
Bunu kim denetleyecek? 
Anayasa Mahkemesi, anayasa değişikliklerini sadece şekil yönünden denetleyebilir. Yani teklif ve oylamada gerekli çoğunluk sağlanmış mıdır buna bakar, içeriğini denetleyemez(anayasa:madde:148).
Meclis, çoğunluk sağlayarak, yasak alanda (Anayasa'nın ilk üç maddesinde ve 4.maddesinde) değişiklik yaparsa, bunun hukuki geçerliliği olamaz. Zira, yine Anayasa'nın 6.maddesine göre, hiç kimse ve hiçbir organ kaynağını anayasadan almayan bir Devlet yetkisi kullanamaz. Meclis, anayasanın yasakladığı alanda tasarrufta bulunamaz. Anayasanın yetki vermediği alanda değişiklik yapılması, yani hukukun bertaraf edilmesinin gerekçesi oyçokluğu olamaz. Oy sayısıyla "Kurucu irade" değiştirilemez.
AYM'nin denetleme yetkisinin şekil şartıyla sınırlı olması, anayasanın 4. maddesiyle ilgili denetleme yapamayacağı anlamına gelmez. Anayasa'nın getirdiği yasak, değişiklik konusunda uyulması gereken bir şekil şartıdır ve AYM'nin denetleme yetkisi içindedir.
Nitekim, AYM 15 Nisan 1975 tarihli kararında yasaklama hükümlerinin şekil şartı olduğunu belirtmiş, 2008 tarihli kararında da aynı hükme varmıştır.
 
Prof. Dr. Ali Ünal Emiroğlu / diğer yazıları
İmamoğlu şimdilik sadece izliyor
Saray ziyareti için ne düşünüyor?
Furkan Apartman davasında tek tutuklu sanık kaldı
3 sanık tahliye edildi
TZOB'tan TMO'ya çağrı
Çiftçi küstürülmesin
3 maaşlı eski bakan, Bilim Kurulu Üyesi!
Yeşilay kime çalışıyor?
Bakan'dan asgari ücret açıklaması
'Ekonomi denge işidir'
Hüseyin Baş'tan tasarruf çağrısı
'Örtülü ödenekten, Saray'dan başlasın'
'Bedeli ben ödedim, hesabı siz tutacaksınız'
Asker selamıyla gitti!
Muş'ta tedirgin eden görüntü
Aniden ortaya çıktı
İsrail Gazze'de tüm yaşam alanlarını yok ediyor
Su kuyularının yüzde 70'i tahrip oldu
ABD üniversitelerinde İsrail karşıtı eylemler genişliyor
Protestolara işçi sınıfı da dahil oldu
UNRWA çalışanlarının soruşturmaları askıya alındı
İsrail iddialarını kanıtlayamadı
İYİ Parti'de seyircisiz kurultay günü
4 adaydan son mesajlar
500 milyar liralık ekonomi oluşturması bekleniyor
Esnafın gözü düğünlerde!
Özgür Özel hiç bu kadar övgü almamıştı
Kılıçdaroğlu, yandaşların hedefinde
'Saray daveti' tartışması sürüyor
AKP’ye suç ortağı bir CHP mi?
İmamoğlu şimdilik sadece izliyor
Saray ziyareti için ne düşünüyor?
Furkan Apartman davasında tek tutuklu sanık kaldı
3 sanık tahliye edildi
TZOB'tan TMO'ya çağrı
Çiftçi küstürülmesin
3 maaşlı eski bakan, Bilim Kurulu Üyesi!
Yeşilay kime çalışıyor?
Bakan'dan asgari ücret açıklaması
'Ekonomi denge işidir'
Hüseyin Baş'tan tasarruf çağrısı
'Örtülü ödenekten, Saray'dan başlasın'
'Bedeli ben ödedim, hesabı siz tutacaksınız'
Asker selamıyla gitti!
Muş'ta tedirgin eden görüntü
Aniden ortaya çıktı
İsrail Gazze'de tüm yaşam alanlarını yok ediyor
Su kuyularının yüzde 70'i tahrip oldu
ABD üniversitelerinde İsrail karşıtı eylemler genişliyor
Protestolara işçi sınıfı da dahil oldu
UNRWA çalışanlarının soruşturmaları askıya alındı
İsrail iddialarını kanıtlayamadı
İYİ Parti'de seyircisiz kurultay günü
4 adaydan son mesajlar
500 milyar liralık ekonomi oluşturması bekleniyor
Esnafın gözü düğünlerde!
Özgür Özel hiç bu kadar övgü almamıştı
Kılıçdaroğlu, yandaşların hedefinde
'Saray daveti' tartışması sürüyor
AKP’ye suç ortağı bir CHP mi?
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.