logo
17 HAZİRAN 2024

Çini sanatı ve teknikleri

Çini sanatı, M.Ö 7. yüzyıla kadar uzanan köklü bir tarihe sahiptir

25.05.2024 11:43:00 / Güncelleme: 25.05.2024 11:46:49
Hasan Parlak
Çini sanatı ve teknikleri
Çini sanatı ve teknikleri
Çini sanatı, M.Ö 7. yüzyıla kadar uzanan köklü bir tarihe sahiptir. İlk örnekleri eski Mısır ve Mezopotamya bölgelerinde görülen bu sanat, tuğla üzerine renkli sır uygulanmasıyla ortaya çıkmıştır.

Türkler arasında ise çini, Karahanlılar zamanında ilk kez süsleme sanatı olarak kullanılmış, Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçukluları döneminde ise sanat, yeni tekniklerle gelişmiştir.

Çini sanatı, zengin bir teknik çeşitliliğe sahiptir ve her bir teknik, çini eserlerine farklı bir güzellik katmaktadır. İşte çini sanatında kullanılan bazı önemli teknikler:

Sır Altı Boyama Tekniği: Bu teknikte, pişmiş toprağın üstüne ince bir astar tabakası çekilir ve süslemeler yapılır. Süslemelerin üstüne sır sürüldükten sonra parça yeniden fırınlanır.

Perdah Tekniği: Gümüş ve altın tozları kullanılarak tasarlanan bu teknikte, saydam ve beyaz astar levhaların üstüne oluşturulan modeller, daha sonra fırınlanır.

Mozaik Çini Tekniği: Bu teknik, çini levhanın pişirilmeden önce küçük parçalara bölünmesiyle hazırlanan mozaik çinileri kapsar. Selçuklular döneminde bu teknikle yapılan mozaik kaplamalar genellikle geometrik süslemeler meydana getiriyordu.

Renkli Sır Tekniği: Çeşitli maden oksitlerinin katılmasıyla renkli sırlar yapılır ve bu teknikle çinilere canlı renkler verilir.

Sırüstü Tekniği: Pişmiş toprak önce mat bir sırla kaplanır; fırınlanmadan önce, parçanın üstüne boyayla süsler yapılır ve bir kez daha pişirilir.

Minai Tekniği: Tek renkli desensiz saydam olmayan sırlı çinilerde kullanılır. Sıraltı ve sırüstü tekniklerinin bir arada kullanılmasıyla çok renkli bir yüzey elde edilir.

Lüster Tekniği: Madeni bir pırıltı elde etmek için kullanılan bir sır üstü uygulamasıdır. Hazır çini plaka genellikle şeffaf olmayan beyaz sırla kaplanıp fırınlandıktan sonra üzeri lüsterle desenlendirilir ve tekrar alçak ısıda fırınlanır.

Lacvardina Tekniği: Minai tekniğiyle benzerdir ancak tek farkı sadece sır üstü boyama ile desenlendirilir.

Bu teknikler, çini sanatının gelişiminde ve çeşitlenmesinde büyük rol oynamıştır ve bugün de sanatçılar tarafından kullanılmaya devam etmektedir. Her bir teknik, çini eserlerine özgün bir dokunuş ve estetik katkı sağlar.

Çini sanatında sıkça kullanılan renkler

Çini sanatında, özellikle İznik çinilerinde, sıkça kullanılan renkler arasında lacivert, yeşil, turkuaz, mavi, kırmızı ve kahverengi bulunmaktadır. Bu renkler, çini eserlerine canlılık ve derinlik katmakta ve motiflerin anlamını zenginleştirmektedir.

Ayrıca, Selçuklu döneminde çini sanatında genellikle lacivert, mavi, hardal, kahverengi ve siyah renkler kullanılmıştır.

Bu renkler, çini sanatının tarihi boyunca gelişimini ve estetik anlayışını yansıtmaktadır. İznik çinilerinde ise mavi, firuze, yeşil ve kırmızı en çok kullanılan renkler olarak göze çarpmaktadır.

Bu renkler, Osmanlı mimarisinde önemli bir dekoratif unsur olarak kullanılmış ve çini sanatının büyük bir gelişme gösterdiği 15-17. yüzyıllar arasında popüler olmuştur.
Malatya deprem
Akçadağ ilçesinde 4.4 büyüklüğünde deprem meydana geldi
Acil servisler doldu taştı
Acemi kasaplar hastanelik oldu
Bahçeli gazetecilerin sorularını yanıtladı
'Cumhur İttifakı devam edecektir'
2 milyonu aşkın Müslüman hacı oldu
Hacılar bayram namazlarını Kabe'de kıldı
Mescid-i Aksa'da bayram namazı
Kısıtlamalar altında kılındı
Atatürk'ün hazırlattığı hutbeler
Kurban Bayramı
Hz. Adem’den günümüze kurban
Arafat'tan Müzdelife'ye
Milyonlar Arafat Vakfesini yaptı
Putin'i kızdıracak cevap
'Bu tür mesajları Hitler de gönderiyordu'
"Rusya olmadan bir barış süreci düşünülemez"
Ukrayna Barış Zirvesi başladı
G7 ülkeleri Putin'in 'ateşkes' teklifini ciddi bulmadı
Açıklama Almanya Başbakanı'ndan geldi
15 Temmuz Köprüsü eylemcisi tutuklandı
1 saat süren eylem trafiği kilitlemişti
Neredesin Ticaret Bakanlığı?
Kim durduracak bu soygunu?
'CHP'nin başındaki arkadaş...'
Erdoğan'dan Özel'e tepki, Bahçeli'ye takdir
Şehitliklerde hüzün
Buruk bayram arefesi
Malatya deprem
Akçadağ ilçesinde 4.4 büyüklüğünde deprem meydana geldi
Acil servisler doldu taştı
Acemi kasaplar hastanelik oldu
Bahçeli gazetecilerin sorularını yanıtladı
'Cumhur İttifakı devam edecektir'
2 milyonu aşkın Müslüman hacı oldu
Hacılar bayram namazlarını Kabe'de kıldı
Mescid-i Aksa'da bayram namazı
Kısıtlamalar altında kılındı
Atatürk'ün hazırlattığı hutbeler
Kurban Bayramı
Hz. Adem’den günümüze kurban
Arafat'tan Müzdelife'ye
Milyonlar Arafat Vakfesini yaptı
Putin'i kızdıracak cevap
'Bu tür mesajları Hitler de gönderiyordu'
"Rusya olmadan bir barış süreci düşünülemez"
Ukrayna Barış Zirvesi başladı
G7 ülkeleri Putin'in 'ateşkes' teklifini ciddi bulmadı
Açıklama Almanya Başbakanı'ndan geldi
15 Temmuz Köprüsü eylemcisi tutuklandı
1 saat süren eylem trafiği kilitlemişti
Neredesin Ticaret Bakanlığı?
Kim durduracak bu soygunu?
'CHP'nin başındaki arkadaş...'
Erdoğan'dan Özel'e tepki, Bahçeli'ye takdir
Şehitliklerde hüzün
Buruk bayram arefesi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.