Her şey birbirine muhtaçtır
Resûlullah (s.a.a.) şöyle buyurmuştur: “Bu gördüğümüz şeylerin her biri birbirine muhtaçtır. Zira her birinin kıvamı bir diğerine bağlıdır. Nitekim bir binanın parçaları da birbirine muhtaç ve bağlıdır. Aksi takdirde uyumlu, sağlam olmazdı. Gördüğümüz diğer şeyler de böyledir”
17.03.2019 00:00:00





Kur'an'da buyuruluyor ki: "Yerin yetiştirdiklerinden, kendilerinden ve daha bilmediklerinden çift çift yaratan Allah münezzehtir." (Yasin, 36).
Resûlullah (s.a.a.) şöyle buyurmuştur: "Bu gördüğümüz şeylerin her biri birbirine muhtaçtır. Zira her birinin kıvamı bir diğerine bağlıdır. Nitekim bir binanın parçaları da birbirine muhtaç ve bağlıdır. Aksi takdirde uyumlu, sağlam olmazdı. Gördüğümüz diğer şeyler de böyledir." (el-Bihar, 9/262/1).
İmam Ali (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Uzak ve aykırı şekilleri yakınlaştırdı ve yakınların arasını ayırdı ki aralarını ayırmakla ayıranı ve onları yakın ve bir araya getirmekle de bir araya getireni anlasınlar. Allah-u Teâlâ'nın şu sözü de bunu ifade etmektedir: İbret alasınız diye her şeyi çift çift yaratmışızdır." (et-Tevhid, 308/2).
İmam Ali (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Eşyanın ecelini vakitlerine (bıraktı) ve çeşitli şeylerin arasında uyum yarattı, her birine özel içgüdüler koştu ve her birini benzeri ile birlikte kıldı." (el-Bihar, 4/248/5).
İmam Ali (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Allah hiçbir şeyi bağımsız ve eşsiz olarak yaratmamıştır. Bu yolla insanları kendine yönlendirmeyi ve varlığını ispat etmeyi irade etmiştir. Zira Allah Tebarek ve Teâlâ bir ve tektir. Kendisiyle birlikte O'nu ayakta tutan, O'na yardım eden ve O'nu koruyan bir ikincisi yoktur. Allah'ın izin ve iradesiyle yaratıklar birbirine bağlıdır." (a.g.e. 10/316/1).
İmam Ali (a.s), Allah'ın eşyayı yaratması hususunda şöyle buyurmuştur: "Tüm şeylerin eğriliğini düzeltti, hudutlarının işaretlerini açıkça belirtti, birbiriyle çelişen şeyler arasında kudretiyle uyum yarattı. Onların yakınlık sebeplerini birleştirdi." (et-Tevhid, 53/13).
İmam Ali (a.s.) yine şöyle buyurmuştur: "Edatlar kendilerini sınırlandırıyor, aletler benzerlerine işaret ediyor, varlıkların fiilleri kendilerinde oluşmaktadır... Eğer varlıklar ayırıcının varlığını beyan etmek için birbirinden ayrılmamış olsalardı ve birbirine aykırı kılıcıya delalet etmek için birbirine aykırı olmasaydı şüphesiz yaratıcıları akıllara tecelli etmezdi." (Uyun-u Ahbar'ir-Rıza, 1/152).
İmam Rıza (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Edatlar kendilerini sınırlandırıyor, aletler benzerlerine işaret ediyor, varlıkların fiilleri kendilerinde oluşmaktadır. Varlıklar, 'munz' (falan zamandan beri) kelimesiyle kadim olmaktan çıkmıştır. 'Kad' (zamanın sınırlı oluşunu ifade etmektedir) kelimesiyle ezeliyetten çıkmıştır. Tamamlayıcı 'levla' (olmasaydı) edatıyla kamil olmaktan çıkmıştır. Eşya birbirinden ayrılışıyla ayırıcısına delalet etmiştir. Birbirine aykırı oluşuyla, onları birbirine aykırı kılıcıyı açığa çıkarmıştır. Böylece eşyanın yaratıcısı akıllara tecelli etmiştir." (et-Tevhid, 39/2). (Muhammed Muhammedî Reyşehrî, Mizanu'l-Hikmet).
OKAN EGESEL
Resûlullah (s.a.a.) şöyle buyurmuştur: "Bu gördüğümüz şeylerin her biri birbirine muhtaçtır. Zira her birinin kıvamı bir diğerine bağlıdır. Nitekim bir binanın parçaları da birbirine muhtaç ve bağlıdır. Aksi takdirde uyumlu, sağlam olmazdı. Gördüğümüz diğer şeyler de böyledir." (el-Bihar, 9/262/1).
İmam Ali (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Uzak ve aykırı şekilleri yakınlaştırdı ve yakınların arasını ayırdı ki aralarını ayırmakla ayıranı ve onları yakın ve bir araya getirmekle de bir araya getireni anlasınlar. Allah-u Teâlâ'nın şu sözü de bunu ifade etmektedir: İbret alasınız diye her şeyi çift çift yaratmışızdır." (et-Tevhid, 308/2).
İmam Ali (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Eşyanın ecelini vakitlerine (bıraktı) ve çeşitli şeylerin arasında uyum yarattı, her birine özel içgüdüler koştu ve her birini benzeri ile birlikte kıldı." (el-Bihar, 4/248/5).
İmam Ali (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Allah hiçbir şeyi bağımsız ve eşsiz olarak yaratmamıştır. Bu yolla insanları kendine yönlendirmeyi ve varlığını ispat etmeyi irade etmiştir. Zira Allah Tebarek ve Teâlâ bir ve tektir. Kendisiyle birlikte O'nu ayakta tutan, O'na yardım eden ve O'nu koruyan bir ikincisi yoktur. Allah'ın izin ve iradesiyle yaratıklar birbirine bağlıdır." (a.g.e. 10/316/1).
İmam Ali (a.s), Allah'ın eşyayı yaratması hususunda şöyle buyurmuştur: "Tüm şeylerin eğriliğini düzeltti, hudutlarının işaretlerini açıkça belirtti, birbiriyle çelişen şeyler arasında kudretiyle uyum yarattı. Onların yakınlık sebeplerini birleştirdi." (et-Tevhid, 53/13).
İmam Ali (a.s.) yine şöyle buyurmuştur: "Edatlar kendilerini sınırlandırıyor, aletler benzerlerine işaret ediyor, varlıkların fiilleri kendilerinde oluşmaktadır... Eğer varlıklar ayırıcının varlığını beyan etmek için birbirinden ayrılmamış olsalardı ve birbirine aykırı kılıcıya delalet etmek için birbirine aykırı olmasaydı şüphesiz yaratıcıları akıllara tecelli etmezdi." (Uyun-u Ahbar'ir-Rıza, 1/152).
İmam Rıza (a.s.) şöyle buyurmuştur: "Edatlar kendilerini sınırlandırıyor, aletler benzerlerine işaret ediyor, varlıkların fiilleri kendilerinde oluşmaktadır. Varlıklar, 'munz' (falan zamandan beri) kelimesiyle kadim olmaktan çıkmıştır. 'Kad' (zamanın sınırlı oluşunu ifade etmektedir) kelimesiyle ezeliyetten çıkmıştır. Tamamlayıcı 'levla' (olmasaydı) edatıyla kamil olmaktan çıkmıştır. Eşya birbirinden ayrılışıyla ayırıcısına delalet etmiştir. Birbirine aykırı oluşuyla, onları birbirine aykırı kılıcıyı açığa çıkarmıştır. Böylece eşyanın yaratıcısı akıllara tecelli etmiştir." (et-Tevhid, 39/2). (Muhammed Muhammedî Reyşehrî, Mizanu'l-Hikmet).
OKAN EGESEL
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.