logo
08 MAYIS 2025

Boeing faktörü

27.02.2009 00:00:00
THY'nin son 33 yılda düşen 6 uçağından 5'nin Amerikan Boeing firmasına ait olması dikkat çekiyor. Dünyada en fazla can kaybına yol açan 100 uçak kazasından 44'ünde de Boeing'in imzası bulunuyor!

 

YENİ MESAJ / ÖZEL HABER

Türk Hava Yolları'na (THY) ait Boeing 737-800 uçağının önceki gün Amsterdam'da iniş sırasında düşmesi, çok sayıda soruyu gündeme getirdi. Boeing'in 'gelecek nesil' uçak serisinden olan, Amerikan General Electric ve Fransız Snecma şirketlerinin motorlarını ürettiği 737-800'ün düşmesi, havacılık sektöründe de yankı buldu. Dikkat çeken bir nokta ise THY'nin son 33 yılda ölümlü kazaya yol açan 6 uçağından 5'inin Boeing firmasına ait olması. THY'nin envanterinde bulunan ve üstelik Tokyo, Singapur, New York, Şangay gibi uzun menzilli uçuşlarda yoğunlukla kullanılan Airbus uçaklarının ise bugüne kadar ölümlü kazaya  yol açmaması ise dikkat çeken bir başka husus. Boeing uçaklarının satın alma sürecinin Türk - Amerikan ilişkileri çerçevesinde ele alınması da dikkat çekiyor.

Boeing'in sicili bozukÖte yandan dünya havacılık tarihinde bugüne kadar gerçekleşen can kaybı yüksekliği açısından en ciddi 100 kazanın 44'ünde de Boeing uçaklarının imzası bulunuyor. Sözkonusu 100 kazadan sadece 9'u Airbus uçaklarına ait. Bu kazalarda gerçekleşen en az can kaybı ise 128. Boeing uçakları ayrıca havacılık tarihinin en fazla can kaybına yol açan 3 kazasında da baş rolü oynadı. Dünya havacılık tarihinde en fazla can kaybına yol açan kaza 1977'de İspanya'nın Kanarya Adaları'ndaki Tenerife kentinde meydana geldi. Pan Am Hava Yolları'na ait Boeing 747'nin düşmesi sonucu 583 yolcu ve mürettebat öldü. 1985'te Japonya'nın Osutaka kentinde düşen Japon Hava Yolları'na ait yine Boeing 747'nin düşmesi sonucu da 520 kişi hayatını yitirdi. 1996'da Suudi Havayolları ait bir başka Boeing 747'nin Hindistan'da düşmesi sonucu da 349 kişi hayatını yitirdi. 

Diğer önemli hava yolları artık kaza yaşamıyorÖte yandan halen Avrupa'nın 10. büyük havayolu şirketi olan Türk Hava Yolları ile diğer Avrupalı rakipleri karşılaştırıldığında, THY'nin kaza oranının yüksek olması dikkat çekiyor. Son 15 yıllık süre içinde 4 THY uçağı düşerken, THY'nin 4 -5 kat büyüklüğündeki Avrupalı havayolu şirketlerinde ölümlere yol açan kazaların sayısı oldukça düşük seyrediyor.

THY kendini gözden geçirmeliAir France: Avrupa'nın önde gelen havayolu şirketi Air France, 581 uçağa sahip. Yılda yaklaşık 82 milyon yolcu taşıyan Air France'in en son kazası, Temmuz 2000'de Concorde uçağının Paris Havaalanı'ndan kalkışı sırasında düşmesi sonucu meydana geldi. Kazada 113 kişi hayatını yitirirken, Concorde uçuşlarına son verildi. Aralık 1994'te de Air France uçağı Marsilya'da kaza geçirdi. Olayda 7 kişi hayatını yitirdi. Lufthansa: Avrupa'nın yaklaşık 80 milyon taşıyan ikinci büyük havayolu şirketi Alman Lufthansa'nın son 15 yılda kazası bulunmuyor. Son olarak şirketin Airbus A 320 model uçağı 1993'te Varşova'da kaza geçirdi. Olayda bir pilot ile 1 yolcu öldü!Avrupa'nın ucuz bilet kesen ve yaklaşık yılda 55 milyon yolcu taşıyan 3. büyük havayolu şirketi Ryan Air'in son 15 yılda kaza geçmişi bulunmuyor. Yine Avrupa'da 6. sırada bulunan British Airways'in de son 15 yılda kaza sicili temiz!Avrupa'nın 8. büyük havayolu şirketi Iberia'nın son kazası ise 1985 yılında meydana geldi. Boeing 727'nin Madrit'te düşmesi sonucu 148 kişi hayatını yitirmişti. Avrupa'nın 9. büyük şirketi AlItalia'nın son kazası ise, 1990'da Zürih'te DC-9 uçağının düşerek 46 kişinin yaşamını yitirdiği olaydı!Türk Hava Yolları'nın Asya'daki rakipleri arasında yer alan Emirates'in son 15 yılda kaza geçmişi bulunmuyor. Singapur Hava Yolları'nın son 15 yıldaki en ciddi kazası ise 2000'de meydana geldi. Boeing 747'nin Tayvan'ın başkenti Taipei'de düşmesi sonucu, 71 kişi hayatını yitirdi. Bu tabloya bakıldığında, Türk Hava Yolları'nın 'teknik ve pilotaj' açılarından kendini gözden geçirip ayrıntılı bir check-up'a sokması gerekiyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Şara Fransa'da
Terör örgütü YPG vazgeçilmez ortak oldu!
CHP'den diploma mitingi
Özel'den yumruklu saldırı açıklaması
Küresel piyasalar takip ediyordu
FED faiz kararını açıkladı
Dün Bahar Aksu, bugün Neriman Onur
Her gün yeni bir kadın cinayeti
Özgür Özel TÜSİAD ve İSO'yu ziyaret etti
Mutabık kalınan konu hukukun üstünlüğü
Ayşe Ateş'ten, Bahçeli'ye tepki
'Sinan’ın ne fotoğrafı sevildi ne de ardından bir baş sağlığı dilendi'
"Babası zengin olduğu için peşini bırakmadı"
Bahar Aksu'nun teyzesi konuştu
BTP’den iktidara çifte standart tepkisi
Önder'den dikkat çekici açıklamalar
Şehit ailelerine taziyeye gidemeyenler DEM'e gitti
Devlet Bahçeli’den taziye ziyareti
Topyekün bir savaş riski!
Pakistan - Hindistan açıklaması
Erdoğan, sokak röportajlarını eleştirmişti
Arif Kocabıyık tutuklandı
Polemik yapmıyorlar (!) Kanal İstanbul'u yapıyorlar
Kanal İstanbul'un ilk köprüsünün ayakları 100 metreyi aştı
6 bin 352 kişi trafikte can verdi
385 bin 117 kişi yaralandı
İki nükleer güç arasında tehlikeli tırmanış
Gerilim savaşa dönüştü
Rekolte çok düşük… Çiftçi 20 TL fiyat bekliyor
Adana'da buğday hasadı başladı
Şara Fransa'da
Terör örgütü YPG vazgeçilmez ortak oldu!
CHP'den diploma mitingi
Özel'den yumruklu saldırı açıklaması
Küresel piyasalar takip ediyordu
FED faiz kararını açıkladı
Dün Bahar Aksu, bugün Neriman Onur
Her gün yeni bir kadın cinayeti
Özgür Özel TÜSİAD ve İSO'yu ziyaret etti
Mutabık kalınan konu hukukun üstünlüğü
Ayşe Ateş'ten, Bahçeli'ye tepki
'Sinan’ın ne fotoğrafı sevildi ne de ardından bir baş sağlığı dilendi'
"Babası zengin olduğu için peşini bırakmadı"
Bahar Aksu'nun teyzesi konuştu
BTP’den iktidara çifte standart tepkisi
Önder'den dikkat çekici açıklamalar
Şehit ailelerine taziyeye gidemeyenler DEM'e gitti
Devlet Bahçeli’den taziye ziyareti
Topyekün bir savaş riski!
Pakistan - Hindistan açıklaması
Erdoğan, sokak röportajlarını eleştirmişti
Arif Kocabıyık tutuklandı
Polemik yapmıyorlar (!) Kanal İstanbul'u yapıyorlar
Kanal İstanbul'un ilk köprüsünün ayakları 100 metreyi aştı
6 bin 352 kişi trafikte can verdi
385 bin 117 kişi yaralandı
İki nükleer güç arasında tehlikeli tırmanış
Gerilim savaşa dönüştü
Rekolte çok düşük… Çiftçi 20 TL fiyat bekliyor
Adana'da buğday hasadı başladı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.