Goebbels taktiği ispatlandı
Hitler’in Propaganda Bakanı Goebbels’e atfedilen “Bir yalanı yeterince tekrar et, o artık gerçeğe dönüşür” sözü bilimsel olarak ispatlandı. Yalan haber konusuyla ilgili ABD'de yapılan bir araştırma, yalan haberler tekrarlandıkça insanların daha çok inandığını ortaya koydu
09.09.2023 15:50:00
Haber Merkezi
Haber Merkezi





"Bir yalanı yeterince tekrar et, o artık gerçeğe dönüşür" ve "Yalan ne kadar büyük olursa inananlar o kadar çok olur" sözleri Hitler'in Propaganda Bakanı Joseph Goebbels'e atfedilir. Goebbels ise bunu İngiliz taktiği olarak eleştiriyor ve dönemin İngiltere Başbakanı Winston Churchill'i bunu yapmakla suçluyor. Yalan haberin kimin taktiği olduğu tartışması süredursun
ABD'de yapılan bir araştırmaya göre yalan haberlerin tekrarlandıkça insanlar daha çok inandığını ispatladı. Ancak insanlar aynı zamanda daha umursamaz hale geliyor ve yanlış uygulamaları zamanla kanıksıyor. Yalan haber yeni bir kavram değil. Ancak dijital imkanların gelişmesi ve sosyal medyayla birlikte yeni bir boyut kazandı. Yalan haber, dezenformasyon veya manipülasyon günümüzün en ciddi meseleleri arasında yer alıyor. Araştırmalara göre tekrarlanan yalan haberlere insanlar daha çok inanıyor. Ancak bununla kalmıyor. İnsanlar artık inandıkları konuda daha umursamaz hale geliyor; yanlış uygulamaları zamanla kanıksıyor.
Amerikan Vanderbilt Üniversitesi'nden Raunak M Pillai ile Lisa K Fazio ve Londra İşletme Okulu'ndan Daniel A Effron'un yaptıkları araştırma, Psychological Science (Psikoloji Bilimi) dergisinde yayımlandı. Üç akademisyen ABD'den 607 kişinin katıldığı bir araştırma yaptı. Bu kişilere 15 gün boyunca kozmetik şirketlerinin hayvanlara zarar verdiğine dair 8 yalan haber başlığı gönderildi. 16'ncı gün ise katılımcılardan bu 8 haber başlığını ve o gün alakasız başka bir konuda gönderilen 8 yeni haber başlığıyla ilgili değerlendirmeleri soruldu. Katılımcılar 8 yalan haberden ikisini 2 kez, ikisini 4 kez, ikisini 8 kez ve diğer ikisini ise 16 kez gördü. Dolayısıyla yanlış haberlerden ikisi katılımcılara her gün gönderildi ve bu kişiler bu iki haberi 16 kez görmüş oldular. 16'ıncı gün gönderilen 8 yeni haber başlığını ise herkes bir defa gördü. Gönderilen haberler toplam 26 haber arasından seçildi. Bunların 10 tanesi doğru; 16'sı ise yalan haberdi. Akademisyenler katılımcılardan aldıkları cevapları bilimsel istatistik yollarıyla analiz etti. Vardıkları ana sonuç şu oldu: "Tekrarlanan yalan haberler ahlaki yargıları etkileyebiliyor. Tekrar sayısının artması genellikle ahlaki yargıları daha yumuşak hale getiriyor. Yanlış uygulamaya veya kabahatlere dair tekrarlanan yalan haberleri doğruymuş gibi gösteriyor. İnsanlar yanlış/yalan haberi ne kadar çok okurlarsa inanma dereceleri de artıyor. Tekrar edilen haberler yeni duyulan haberlere göre ahlaki anlamda daha az sorunlu görünüyor. Bir kabahati ne kadar çok duyarsak, ona o kadar çok inanabiliriz. Ancak bir o kadar da az umursayabiliriz. Çünkü o haberi insanlar kanıksamaya başlıyor."
ABD'de yapılan bir araştırmaya göre yalan haberlerin tekrarlandıkça insanlar daha çok inandığını ispatladı. Ancak insanlar aynı zamanda daha umursamaz hale geliyor ve yanlış uygulamaları zamanla kanıksıyor. Yalan haber yeni bir kavram değil. Ancak dijital imkanların gelişmesi ve sosyal medyayla birlikte yeni bir boyut kazandı. Yalan haber, dezenformasyon veya manipülasyon günümüzün en ciddi meseleleri arasında yer alıyor. Araştırmalara göre tekrarlanan yalan haberlere insanlar daha çok inanıyor. Ancak bununla kalmıyor. İnsanlar artık inandıkları konuda daha umursamaz hale geliyor; yanlış uygulamaları zamanla kanıksıyor.
Araştırma nasıl yapıldı?
Amerikan Vanderbilt Üniversitesi'nden Raunak M Pillai ile Lisa K Fazio ve Londra İşletme Okulu'ndan Daniel A Effron'un yaptıkları araştırma, Psychological Science (Psikoloji Bilimi) dergisinde yayımlandı. Üç akademisyen ABD'den 607 kişinin katıldığı bir araştırma yaptı. Bu kişilere 15 gün boyunca kozmetik şirketlerinin hayvanlara zarar verdiğine dair 8 yalan haber başlığı gönderildi. 16'ncı gün ise katılımcılardan bu 8 haber başlığını ve o gün alakasız başka bir konuda gönderilen 8 yeni haber başlığıyla ilgili değerlendirmeleri soruldu. Katılımcılar 8 yalan haberden ikisini 2 kez, ikisini 4 kez, ikisini 8 kez ve diğer ikisini ise 16 kez gördü. Dolayısıyla yanlış haberlerden ikisi katılımcılara her gün gönderildi ve bu kişiler bu iki haberi 16 kez görmüş oldular. 16'ıncı gün gönderilen 8 yeni haber başlığını ise herkes bir defa gördü. Gönderilen haberler toplam 26 haber arasından seçildi. Bunların 10 tanesi doğru; 16'sı ise yalan haberdi. Akademisyenler katılımcılardan aldıkları cevapları bilimsel istatistik yollarıyla analiz etti. Vardıkları ana sonuç şu oldu: "Tekrarlanan yalan haberler ahlaki yargıları etkileyebiliyor. Tekrar sayısının artması genellikle ahlaki yargıları daha yumuşak hale getiriyor. Yanlış uygulamaya veya kabahatlere dair tekrarlanan yalan haberleri doğruymuş gibi gösteriyor. İnsanlar yanlış/yalan haberi ne kadar çok okurlarsa inanma dereceleri de artıyor. Tekrar edilen haberler yeni duyulan haberlere göre ahlaki anlamda daha az sorunlu görünüyor. Bir kabahati ne kadar çok duyarsak, ona o kadar çok inanabiliriz. Ancak bir o kadar da az umursayabiliriz. Çünkü o haberi insanlar kanıksamaya başlıyor."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.