Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürü Hücum Tulgar, Çin Halk Cumhuriyeti'nin Ukrayna'dan satın aldığı donanımsız yüzer kütle Varyag'ın İstanbul Boğazı'ndan geçişine ilişkin, "Tahminim, bu Perşembe gününden itibaren her an hareket edilmesi için talimat gelebilir" dedi.
Tulgar, Varyag'ın İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçişiyle ilgili, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü olarak bütün hazırlıkları tamamladıklarını belirterek, "Biz 'hareket edin' işaretini bekliyoruz" diye konuştu.
Planlar yapılıyor
Gelen römorkörlerin yabancı kaptanları ile Türk kaptanların, önceki günden itibaren teknik düzeyde son rötuşları yaptıklarını anlatan Tulgar, şunları kaydetti:
"Varyag'ın çekilmesi ve geçişiyle ilgili planlar yapılıyor. Varyag'a eşlik edecek olan baş kısmında ve kıç tarafta 2'şer römorkör, sancakta Kurtarma-1 ve Kurtarma-2, kıç bodoslamada TDİ Kız Kulesi ve TDİ Poyraz, eskort olarak Gemi Kurtaran ve 4 bin beygirlik bir römorkör, Söndüren römorkörü, 3 can kurtarma botu, 3 acil müdahale botu ile 80 kişilik kara ekibinin, hangi noktalarda ne yapacağına ilişkin çalışmalar sürüyor."
Hava şartları önemli
Tulgar, Varyag'ın geçişi için meteorolojik bilgilerin de alındığını ifade ederek, "Hangi tarihler müsait olacak diye bilgiler alınıyor. Onların üzerinde de çalışılıyor. 1-2 gün hava biraz sert görünüyor. Tahminim bu Perşembe'den itibaren her an hareket edilmesi için talimat gelebilir. Meteorolojik yönden en erken Perşembe gözüküyor. Uygun hava bulunduğu anda geçiş başlayacak" dedi.
Hücum Tulgar, ayrıca çalışmalar çerçevesinde Varyag'ın geçişiyle ilgili "similasyon prova"nın da yapıldığını kaydetti.
Kandilli'de kritik dönüş
Tulgar, İstanbul Boğazı'nın en riskli noktası olan ve 80 derecelik rota değişikliğini gerektiren Kandilli dönüşüne ilişkin de "Orada Varyag'a paketleme yapılacak. Römorkörler, tamamen Varyag'a yaslanmak suretiyle eşlik edecek. Kara müdahale ekipleri, orada hazır olacak. Titiz bir dönüş yapılacak. Kandilli geçişi 15-20 dakika sürebilir. 15-20 dakika heyecanlanacağız" diye konuştu.
Protesto gösterileri de olacak
Doğa Savaşçıları Çevre Örgütü Başkanı Zafer Murat Çetintaş, yaptığı yazılı açıklamada, Varyag'ın İstanbul Boğazı'ndan geçirilmemesi gerektiğini savundu. En dar yeri 700, en geniş yeri ise 1500 metre olan İstanbul Boğazı'nın, UNESCO kararı gereği SİT alanı ve korunması öncelikli dünya mirası olduğunu vurgulayan Çetintaş, İstanbul Boğazı'nda Ekim ayında 5, Kasım'da 3 ve Aralık'ta 7 önemli fırtına meydana geldiğini, her fırtınanın da ortalama 3 gün sürdüğünü kaydetti.
Çetintaş, Varyag'ın 550 metreye ulaşan uzunluğu göz önüne alındığında, tüm ilgili çevrelerin kabul ettiği yüzde 40'lık risk oranının yüzde 65-70'lere yükseldiğini ileri sürdü.
Tulgar, Varyag'ın İstanbul ve Çanakkale boğazlarından geçişiyle ilgili, Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü olarak bütün hazırlıkları tamamladıklarını belirterek, "Biz 'hareket edin' işaretini bekliyoruz" diye konuştu.
Planlar yapılıyor
Gelen römorkörlerin yabancı kaptanları ile Türk kaptanların, önceki günden itibaren teknik düzeyde son rötuşları yaptıklarını anlatan Tulgar, şunları kaydetti:
"Varyag'ın çekilmesi ve geçişiyle ilgili planlar yapılıyor. Varyag'a eşlik edecek olan baş kısmında ve kıç tarafta 2'şer römorkör, sancakta Kurtarma-1 ve Kurtarma-2, kıç bodoslamada TDİ Kız Kulesi ve TDİ Poyraz, eskort olarak Gemi Kurtaran ve 4 bin beygirlik bir römorkör, Söndüren römorkörü, 3 can kurtarma botu, 3 acil müdahale botu ile 80 kişilik kara ekibinin, hangi noktalarda ne yapacağına ilişkin çalışmalar sürüyor."
Hava şartları önemli
Tulgar, Varyag'ın geçişi için meteorolojik bilgilerin de alındığını ifade ederek, "Hangi tarihler müsait olacak diye bilgiler alınıyor. Onların üzerinde de çalışılıyor. 1-2 gün hava biraz sert görünüyor. Tahminim bu Perşembe'den itibaren her an hareket edilmesi için talimat gelebilir. Meteorolojik yönden en erken Perşembe gözüküyor. Uygun hava bulunduğu anda geçiş başlayacak" dedi.
Hücum Tulgar, ayrıca çalışmalar çerçevesinde Varyag'ın geçişiyle ilgili "similasyon prova"nın da yapıldığını kaydetti.
Kandilli'de kritik dönüş
Tulgar, İstanbul Boğazı'nın en riskli noktası olan ve 80 derecelik rota değişikliğini gerektiren Kandilli dönüşüne ilişkin de "Orada Varyag'a paketleme yapılacak. Römorkörler, tamamen Varyag'a yaslanmak suretiyle eşlik edecek. Kara müdahale ekipleri, orada hazır olacak. Titiz bir dönüş yapılacak. Kandilli geçişi 15-20 dakika sürebilir. 15-20 dakika heyecanlanacağız" diye konuştu.
Protesto gösterileri de olacak
Doğa Savaşçıları Çevre Örgütü Başkanı Zafer Murat Çetintaş, yaptığı yazılı açıklamada, Varyag'ın İstanbul Boğazı'ndan geçirilmemesi gerektiğini savundu. En dar yeri 700, en geniş yeri ise 1500 metre olan İstanbul Boğazı'nın, UNESCO kararı gereği SİT alanı ve korunması öncelikli dünya mirası olduğunu vurgulayan Çetintaş, İstanbul Boğazı'nda Ekim ayında 5, Kasım'da 3 ve Aralık'ta 7 önemli fırtına meydana geldiğini, her fırtınanın da ortalama 3 gün sürdüğünü kaydetti.
Çetintaş, Varyag'ın 550 metreye ulaşan uzunluğu göz önüne alındığında, tüm ilgili çevrelerin kabul ettiği yüzde 40'lık risk oranının yüzde 65-70'lere yükseldiğini ileri sürdü.