logo
08 KASIM 2024

Başkanlık sistemi ve Türkiye

05.10.2024 00:00:00

Prof. Dr. Haydar Baş'ın gazetemizde 10.05.2012 tarihli yayımlanan yazısıdır


Türkiye'de dönem dönem gündem edilen başkanlık sistemi, yeni anayasanın yazım aşamasına gelindiğinde bir kez daha konuşulmaya başlanmıştır.


Hükümete sunulan taslak metinlerin sadece birinde talep edilmiş olan bu değişiklik görünen o ki, halkın talebi de değildir.


Toplulukların devletleşme aşamalarına baktığımızda "üniter devlet" aşamasının nihai gaye olduğu görülmektedir.


Türkiye Cumhuriyeti Devleti, barındırdığı farklı etnik kimlikleri Türk üst kimliği ile birleştirmiş ve üniter devlet yapılanmasını sağlamıştır.


Mevcut anayasada haklar ve özgürlükler belirlenmiş ve her vatandaşa eşit şekilde tanınmıştır.


Bahsi geçen başkanlık rejiminin uygulamadaki örneklerinin başında gelen ABD, 50 eyaletten oluşmaktadır.


Eyaletlerin iç hukukları "eyalet hukuku" denilen birbirinden ayrı düzenlemeler içermektedir.


Başkanlık sistemine geçmek demek, eyaletlere bölünecek Türkiye coğrafyasında, bağımsız iç hukukların devreye girmesi demektir. Bu, şu ana kadar devam edegelen tek hukuk sisteminin de temelden değişmesi manasınadır.


Halen demokrasinin hâkim olduğu ülkemizde, demokratik hayatın en önemli göstergesi, çok partili bir sistemin varlığıdır.


Millet, belirli aralıklarla sandık başına giderek, kendisi adına yasama faaliyetlerini yapacak vekillerini seçmektedir.


Türkiye şartlarında yüzde 30 oranındaki seçmenin tercihi küçük partilere yönelmektir.


Başkanlık sisteminde çok partili düzen de yoktur. Halk iki partiden birini tercihe zorlanmaktadır. Bu düzende, ülkemizde örneğini gördüğümüz sağ ve sol yelpazedeki çeşitlilik kısıtlanmakta, ikiye indirilmektedir.


Bu, çok partili hayatın sona ermesi, bir manada halkın iradesinin kısıtlanması demektir.


Krallık veya saltanatın reddedilmesi, iradenin tek kişide toplanması ile halkın yönetime katılımının engellenmesindendir.


Suriye'ye "demokrasi getirilmeli" gerekçesi ile her gün iç işlerine müdahale eden Türkiye neden demokrasiden taviz vermeye çalışmaktadır?


"Sivil anayasa" maksadı ile yola çıkan iktidar da bilmektedir ki, mevcut anayasanın 114 maddesi şu ana kadar zaten yeniden yazılmıştır. El değmeyen maddeler, devletin yapısı ile alakalı olanlardır.


Akıllara, yeni anayasa yazımı düşüncesi yoksa sadece bu yapının değişmesi için mi ortaya atılmıştır? sorusunu getirmektedir.


"Yerel yönetimlere daha çok özgürlük", eyaletlere ayrılmış bir Türkiye'nin adı konmadan parçalanması anlamına gelmektedir.


Parçalara ayrılan bir coğrafya ise, işgale dahi gerek duyulmayacak bir zafiyet içine girmek demektir.

 
 
Prof. Dr. Haydar Baş / diğer yazıları
Fenerbahçe ağır yaralı
Sarı-lacivertliler 5 puanda kaldı
Galatasaray Tottenham'ı ezdi geçti
Sarı-kırmızılar tur yolunda umutlandı
Açık çok büyük!
Türkiye Çin'le ticarette denge peşinde
ABD, Suriye'den çekilecek mi?
Mehmetçik, ABD'nin sözüne değil, icraatına bakacak
Filistinli çocukları hapse atma yasası
İsrail parlamentosu onayladı
Cihat Yaycı bu karikatürü hatırlattı
‘Eğer 42. ve 66. maddelerle oynanırsa…’
RTÜK ceza yağdırdı
Kanallara üst sınırdan para cezası
Çin lideri Şi'den Trump'a çağrı
"Farklılıkları uygun şekilde yönet"
DEM Parti Eş Başkanına yasal işlem başlatıldı
"Seyid Rıza, Şeyh Said ne yaptıysa..."
Narin cinayetinde 4 sanığın yargılanmasına başlandı
Ağırlaştırılmış müebbet hapis isteniyor
Çin'den sonra yeni güç merkezi
Şimdi de Hindistan yükselişe geçti
Trump sonrası gözler dolarda
Fed'in faiz kararı ne olacak?
'Yunanistan ile iyimserlik için çok sebep var'
Fidan Yunan basınına konuştu
Putin'den 'devlet adamı' duruşu
‘Ülkemize karşı savaşa müdahil olan bir hasım ülke söz konusu olduğunu unutmayalım'
İstanbul'da barajlar alarm veriyor
Doluluk oranı yüzde 30'a düştü
Fenerbahçe ağır yaralı
Sarı-lacivertliler 5 puanda kaldı
Galatasaray Tottenham'ı ezdi geçti
Sarı-kırmızılar tur yolunda umutlandı
Açık çok büyük!
Türkiye Çin'le ticarette denge peşinde
ABD, Suriye'den çekilecek mi?
Mehmetçik, ABD'nin sözüne değil, icraatına bakacak
Filistinli çocukları hapse atma yasası
İsrail parlamentosu onayladı
Cihat Yaycı bu karikatürü hatırlattı
‘Eğer 42. ve 66. maddelerle oynanırsa…’
RTÜK ceza yağdırdı
Kanallara üst sınırdan para cezası
Çin lideri Şi'den Trump'a çağrı
"Farklılıkları uygun şekilde yönet"
DEM Parti Eş Başkanına yasal işlem başlatıldı
"Seyid Rıza, Şeyh Said ne yaptıysa..."
Narin cinayetinde 4 sanığın yargılanmasına başlandı
Ağırlaştırılmış müebbet hapis isteniyor
Çin'den sonra yeni güç merkezi
Şimdi de Hindistan yükselişe geçti
Trump sonrası gözler dolarda
Fed'in faiz kararı ne olacak?
'Yunanistan ile iyimserlik için çok sebep var'
Fidan Yunan basınına konuştu
Putin'den 'devlet adamı' duruşu
‘Ülkemize karşı savaşa müdahil olan bir hasım ülke söz konusu olduğunu unutmayalım'
İstanbul'da barajlar alarm veriyor
Doluluk oranı yüzde 30'a düştü
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.