5-Kıyâm Binefsihi: Her şey, kendi dışında bir varlığın yaratmasına muhtaç olduğu halde, Allah, başka bir zata ve mekana muhtaç olmadan kendi kendine vardır. Zira, Allah, her türlü noksan sıfatlardan münezzehtir, kâmil sıfatlarla muttasıftır...
"Ey insanlar! Siz, Allah'a muhtaçsınız. Allah ise -her şeyden- müstağnîdir (muhtaç değil), öğünmeye lâyık olandır." (Fâtır, 35/15)
Âlemde bulunan her varlık, var olmasında ve varlığının devamında Allahü Teala'ya muhtaçtır. Hiç bir şey kendi kendine var olmamıştır, varlığı sonradan vücûda gelmiştir. Buna mukabil Allah'ın varlığı kendi zatı'nın gereğidir, var olmasında, kendinin dışında bir başka varlığa muhtaç değildir.
Kâinatın var olması, Evvel var olan, ezeli ve ebedî Allah'ın takdiri iledir. Allah yaratıcıdır, diğer varlıklar ise yaratılandır. Yaratıcı, yaratılana muhtaç olamaz.
"Şüphe yok ki Allah, bütün âlemlerden müstağnîdir." (el-Ankebut, 29/8).
6-Vahdâniyet: Allah birdir, ortağı ve benzeri yoktur. Vahdaniyet, Allah'ın her yönden bir olduğunu bildiren bir kemal sıfatıdır. Tevhid inancının en temel esaslarından birini, "Allah'ın birliği" sıfatı oluşturur. Bu inanca "Tevhîd Akîdesi" denir. Tevhid akidesine dayanmayan hiç bir amel ve inanç, Allah katında makbûl değildir. En son ve en mükemmel din olan İslâmiyet, bu inanç doğrultusunda insanları öncelikle bu temel inanca çağırmıştır. Çünkü Allah, bütün âlemlerin, bütün varlıkların ve bütün insanların Rabb'ıdır. Her şeyi yaratan, rızkını vererek besleyen, büyüterek kemâle erdiren yalnız O'dur. Allah doğmamış, doğurulmamıştır. Eşi ve benzeri yoktur. Tektir, hiç bir şey O'nun ortağı ve dengi olamaz.
"Ey insanlar! Siz, Allah'a muhtaçsınız. Allah ise -her şeyden- müstağnîdir (muhtaç değil), öğünmeye lâyık olandır." (Fâtır, 35/15)
Âlemde bulunan her varlık, var olmasında ve varlığının devamında Allahü Teala'ya muhtaçtır. Hiç bir şey kendi kendine var olmamıştır, varlığı sonradan vücûda gelmiştir. Buna mukabil Allah'ın varlığı kendi zatı'nın gereğidir, var olmasında, kendinin dışında bir başka varlığa muhtaç değildir.
Kâinatın var olması, Evvel var olan, ezeli ve ebedî Allah'ın takdiri iledir. Allah yaratıcıdır, diğer varlıklar ise yaratılandır. Yaratıcı, yaratılana muhtaç olamaz.
"Şüphe yok ki Allah, bütün âlemlerden müstağnîdir." (el-Ankebut, 29/8).
6-Vahdâniyet: Allah birdir, ortağı ve benzeri yoktur. Vahdaniyet, Allah'ın her yönden bir olduğunu bildiren bir kemal sıfatıdır. Tevhid inancının en temel esaslarından birini, "Allah'ın birliği" sıfatı oluşturur. Bu inanca "Tevhîd Akîdesi" denir. Tevhid akidesine dayanmayan hiç bir amel ve inanç, Allah katında makbûl değildir. En son ve en mükemmel din olan İslâmiyet, bu inanç doğrultusunda insanları öncelikle bu temel inanca çağırmıştır. Çünkü Allah, bütün âlemlerin, bütün varlıkların ve bütün insanların Rabb'ıdır. Her şeyi yaratan, rızkını vererek besleyen, büyüterek kemâle erdiren yalnız O'dur. Allah doğmamış, doğurulmamıştır. Eşi ve benzeri yoktur. Tektir, hiç bir şey O'nun ortağı ve dengi olamaz.