Ölüm gemisi eksik denetlenmiş
Envanter denetimi de sorunlu
Sökümü yapacak olan firma Norveçli Grieg Green şirketine bir envanter denetimi yaptırmış. Ancak gemideki belli bölümler, odalar ve bölmelerin bu denetim esnasında kapalı tutulduğu iddia ediliyor. Sökümü yapacak firmanın ibraz ettiği belgeler üzerinden denetim yapan Norveç firması, gemideki tehlikeli madde miktarının doğruluğuna dair sorumluluk taşımadıklarını açıkladı. Uzmanlara göre yüzde 12 gibi son derece düşük bir oran üzerinden geminin tamamındaki toksik madde miktarının ne olduğuna ilişkin bir kayıt oluşturmak, bilimsel bir tahmin yapmak mümkün değil. Belli bölgelere bakıp diğer bölgelere bakmama esasına dayanan bir raporlama yapılamaz. Bu işin doğasına aykırı ve çok ciddi bir durum. Türkiye'ye getirilecek Sao Paulo ile aynı teknik ve ölçekte yapılan ve ikiz kardeşi olarak nitelendirilen Clemenceau adlı gemiye ilişkin raporlar, geminin sökülmeden önce yüzde 82'sinin denetlendiğini gösteriyor. Öte yandan sınırlı kontrole dayalı bilgilere göre bile São Paulo'da çok yüksek miktarda tehlikeli madde var. Mevcut IHM raporuna göre geminin incelenen bölümünde 473 ton kurşun, 173 ton da hem kurşun hem kadminyum içeren tehlikeli madde bulunuyor. Gemideki asbestin 9 tondan çok daha fazla olduğunu tahmin eden uzmanlara göre sadece kurşun ve kadmiyum açısından bile geminin bütünü çok ciddi bir sorun arz ediyor.